Functioneren en disfunctioneren: wat kan en moet een werkgever?

23 mei 2018 | Marijke Stevens

Elke werkgever kampt vroeg of laat met een medewerker die het in het functioneren laat afweten. Van een werkgever wordt verwacht een gedegen verbeterplan op te stellen en met de medewerker te doorlopen. Een verbeterplan kent duidelijke doelen, een reële termijn waarbinnen de doelen moeten zijn behaald en voldoende tussentijdse evaluaties.

Een verbetertraject mag niet puur voor de schijn worden gedaan, de medewerker moet een reële kans tot verbetering worden geboden.

Een medewerker bediening, die in eerste instantie bij de kantonrechter aan het kortste eind trok, kreeg in hoger beroep alsnog zijn gelijk. De betreffende werkgever – een hotel – was eerst bereid tot het opstellen van een verbeterplan, nadat de werknemer niet wilde instemmen met een beëindiging van het dienstverband en liet weten zijn baan te willen behouden.

Deze medewerker werd vervolgens deels afgerekend op werkzaamheden die niet de zijne waren. Hij was namelijk jarenlang werkzaam geweest in de vroege uren om het ontbijt te verzorgen, assistentie te verlenen bij de lunch en zalen te managen. Maar zijn werkgever rekende hem af op het werken in het a la carte restaurant in de avonduren, welk werk hij al jaren niet meer had gedaan. Daar kwam bij dat een externe coach een positieve review had gegeven over de uitvoering van zijn eigen taken en er was sprake van een 18-jarig dienstverband.

De rechter maakt uiteindelijk korte metten met deze handelwijze door de werkgever, de werknemer moest terug in dienst worden genomen.

Het loopt ook wel eens anders af...

In een andere kwestie ging het om een Hoofd Huishoudelijke Dienst, bijna 20 jaar in dienst van een hotelketen, die al meerdere onvoldoende beoordelingen had ontvangen. Er werd een verbetertraject ingezet waarvan externe coaching deel uitmaakte. Deze medewerker liet in gesprekken niets gelegen om kenbaar te maken dat zij het gezag van haar leidinggevenden niet langer wenste te aanvaarden. De manier waarop zij haar opvattingen uitte, kon en zou door geen enkele leidinggevende worden geaccepteerd.

De rechter ontbond de arbeidsovereenkomst en oordeelde dat deze medewerker het ontslag over zich had afgeroepen. De houding werd als dusdanig ernstig beoordeeld, dat zij haar recht op een vergoeding verspeelde.

De aangehaalde voorbeelden zijn twee uitersten

Een gemiddeld verbetertraject zal –bij het uitblijven van onvoldoende resultaat- kunnen eindigen in een te behalen ontslag bij de rechter. Wel is nodig dat de medewerker oprecht een kans tot verbetering wordt geboden. In een traject zal de nodige tijd gaan zitten. Maar weet dat in veel gevallen de medewerker zijn functioneren verbetert en zelfs ook als een gemotiveerder werknemer uit zo’n traject komt. Mocht een verbetertraject niet succesvol zijn, dan kan de werkgever veelal overgaan tot ontslag. In verreweg alle gevallen behoudt de werknemer dan wel zijn recht op een wettelijke vergoeding.

Marijke Stevens

Work Legal is gespecialiseerd in collectief en individueel arbeidsrecht en adviseert o.a. hoteliers.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Vega
Helft van de Nederlanders vindt iedere dag vlees eten niet meer van deze tijd

Iedere dag vlees eten is niet meer van deze tijd. Dat vindt ongeveer de helft van alle Nederlanders. Meer dan 60% van de mensen is zich bewust van de impact van vlees op het klimaat. De milieuschade die de productie en consumptie van vlees oplevert moet in de winkelprijs worden verwerkt, vindt 1 op ...

Opening Rotterdam
Restaurant JAQ, dé hotspot in het Rotterdamse theaterdistrict

Op 12 december opent restaurant JAQ haar deuren in het theaterdistrict van Rotterdam, tegenover het Oude Luxor Theater en vlakbij het bruisende uitgaansgebied rondom het Hofplein. Het sfeervolle restaurant is dé plek om af te spreken voor een drankje tijdens of na het shoppen, voor een zakend...

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: