Functioneren en disfunctioneren: wat kan en moet een werkgever?

23 mei 2018 | Marijke Stevens

Elke werkgever kampt vroeg of laat met een medewerker die het in het functioneren laat afweten. Van een werkgever wordt verwacht een gedegen verbeterplan op te stellen en met de medewerker te doorlopen. Een verbeterplan kent duidelijke doelen, een reële termijn waarbinnen de doelen moeten zijn behaald en voldoende tussentijdse evaluaties.

Een verbetertraject mag niet puur voor de schijn worden gedaan, de medewerker moet een reële kans tot verbetering worden geboden.

Een medewerker bediening, die in eerste instantie bij de kantonrechter aan het kortste eind trok, kreeg in hoger beroep alsnog zijn gelijk. De betreffende werkgever – een hotel – was eerst bereid tot het opstellen van een verbeterplan, nadat de werknemer niet wilde instemmen met een beëindiging van het dienstverband en liet weten zijn baan te willen behouden.

Deze medewerker werd vervolgens deels afgerekend op werkzaamheden die niet de zijne waren. Hij was namelijk jarenlang werkzaam geweest in de vroege uren om het ontbijt te verzorgen, assistentie te verlenen bij de lunch en zalen te managen. Maar zijn werkgever rekende hem af op het werken in het a la carte restaurant in de avonduren, welk werk hij al jaren niet meer had gedaan. Daar kwam bij dat een externe coach een positieve review had gegeven over de uitvoering van zijn eigen taken en er was sprake van een 18-jarig dienstverband.

De rechter maakt uiteindelijk korte metten met deze handelwijze door de werkgever, de werknemer moest terug in dienst worden genomen.

Het loopt ook wel eens anders af...

In een andere kwestie ging het om een Hoofd Huishoudelijke Dienst, bijna 20 jaar in dienst van een hotelketen, die al meerdere onvoldoende beoordelingen had ontvangen. Er werd een verbetertraject ingezet waarvan externe coaching deel uitmaakte. Deze medewerker liet in gesprekken niets gelegen om kenbaar te maken dat zij het gezag van haar leidinggevenden niet langer wenste te aanvaarden. De manier waarop zij haar opvattingen uitte, kon en zou door geen enkele leidinggevende worden geaccepteerd.

De rechter ontbond de arbeidsovereenkomst en oordeelde dat deze medewerker het ontslag over zich had afgeroepen. De houding werd als dusdanig ernstig beoordeeld, dat zij haar recht op een vergoeding verspeelde.

De aangehaalde voorbeelden zijn twee uitersten

Een gemiddeld verbetertraject zal –bij het uitblijven van onvoldoende resultaat- kunnen eindigen in een te behalen ontslag bij de rechter. Wel is nodig dat de medewerker oprecht een kans tot verbetering wordt geboden. In een traject zal de nodige tijd gaan zitten. Maar weet dat in veel gevallen de medewerker zijn functioneren verbetert en zelfs ook als een gemotiveerder werknemer uit zo’n traject komt. Mocht een verbetertraject niet succesvol zijn, dan kan de werkgever veelal overgaan tot ontslag. In verreweg alle gevallen behoudt de werknemer dan wel zijn recht op een wettelijke vergoeding.

Marijke Stevens
Advocaat arbeidsrecht bij Immix advocaten mediators in Zeist

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Innovatief netwerken tijdens BBB Maastricht 2018

BBB Maastricht, de oudste horecavakbeurs van Nederland, vindt plaats van maandag 8 t/m woensdag 10 oktober in MECC Maastricht. BBB Maastricht biedt een veelzijdig programma voor horecaprofessionals uit ieder segment. Van (speciaal) bieren tot biologische streekproducten en van innovatieve productont...

Creëer een ijzersterke Social Media strategie

Je bedrijf gratis promoten en verkopen op Facebook is aan banden gelegd. Pitchen, promoten, reacties uitlokken, win acties en zelfs vragen om een like, het is allemaal uit den boze. Facebook wil enkel waardevolle verhalen van je zien. Wil je je horecabedrijf actief promoten dan kan dat alleen nog vi...

Verbouwen
Family Naarden is verbouwd

Bij Family Naarden zijn ze een aantal weken geleden druk bezig geweest om alle wanden in de vestiging een nieuwe uitstraling te geven. En het resultaat mag er wezen! De wand achter de counter en bij de bakwand heeft een mooie, frisblauwe tegellaag gekregen. Op de andere wand zijn tegels geplaatst in...

Opening Culinair
Foodhallen Rotterdam geopend op Kop van Zuid

Vanaf vandaag valt er weer flink wat te nassen in Rotterdam. Vier jaar na de introductie van de Foodhallen Amsterdam opent een tweedeindoor foodmarket in 010. Geen gevalletje copy-paste, maar een ras-Rotterdammer van een foodhal. Foodhallen Rotterdam betrekt samen met het naastgelegen designhotel Ro...

Uber Eats breidt uit

Waar Foodora sopt in Nederland, pakt Uber Eats juist door. Het bedrijf breidt voor het einde van dit jaar uit naar Groningen en Haarlem en vergroot het bezorggebied in de regio Den Haag door Scheveningen en Voorburg aan de app toe te voegen. Daarnaast kunnen bestaande en nieuwe gebruikers van de app...

Opening
Sidney Schutte en David Baxter openen Café Cliché

Vandaag opent Café Cliché, de gloednieuwe buurtbrasserie van Amsterdam-Oost. Hier kookt chef David Baxter vijf dagen per week voor de buurt en voor wie in de buurt is. Het initiatief en het menu zijn van Sidney Schutte, die net als Baxter carrière maakte in sterrenrestaurants. ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: