Frituursector groeit in derde kwartaal 2,7 procent

1 december 2017 | Roy Spijker
Frituursector groeit in derde kwartaal 2,7 procent<

De frituurbedrijven, zoals cafetaria’s en snackbars, behaalden in de maanden juli, augustus en september van dit jaar goede resultaten. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar steeg de omzet met 2,7 procent. Dit blijkt uit de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) die op verzoek van vakvereniging ProFri zijn gespecificeerd. Directeur Frans van Rooij noemt de cijfers “uitermate bemoedigend”. “De branche heeft nu langjarig de opwaartse koers weer te pakken. Dat geeft de burger moed, want de kwakkeljaren liggen ons nog vers in het geheugen.” Wel uit Van Rooij zijn zorgen over de vele bedrijven die achterblijven.

De frituursector groeit al 14 kwartalen op rij. Een kleine uitzondering vormt het eerste kwartaal van 2015, toen er sprake was van een dip van 1,8 procent. Tegenover deze incidentele terugval staan veel kwartalen waarin het cafetaria’s en snackbars bijzonder voor de wind ging. Zo toonde het derde kwartaal van 2016 de grootste groei in een lange reeks van jaren, namelijk liefst 10,4 procent. Deze en andere cijfers van het CBS zijn gebaseerd op gespecificeerd onderzoek onder leden van vakvereniging ProFri. Directeur Frans van Rooij ziet in de praktijk grote verschillen. Hij zegt hierover: “2,7 procent is en blijft een gemiddelde. We zien dat sommige franchisemerken gemiddeld nog wat beter presteren. Daarnaast zijn er incidentele bedrijven die dubbele cijfers boeken. Maar daar tegenover staan frituurbedrijven, vooral oudere bedrijven in de steden, die juist beduidend onder de maat presteren.”

Groei horeca
De horeca als geheel groeide volgens het CBS in juli, augustus en september met 5,6 procent, vergeleken met dezelfde maanden vorig jaar. Dit betekent dat zelfs 17 kwartalen achter elkaar sprake is van groei. Terwijl het segment frituurbedrijven achterbleef bij het horecagemiddelde, presenteerde de totale fastfoodgroep waarbij cafetaria’s zijn ingedeeld juist beter. De groep ‘fastfoodrestaurants, ijssalons, cafetaria’s, lunchrooms et cetera’ kwam in het derde kwartaal van 2017 uit een op een omzettoename van 7,1 procent. Bekend is dat met name (Amerikaanse) fastfoodrestaurants in ons land uitstekende zaken doen. Zij krikken het gemiddelde in de ‘fastfoodgroep’ aanmerkelijk op. Van Rooij: “We weten zeker dat er ook frituurbedrijven zijn die soortgelijke groeicijfers behalen, meer dan 7 procent dus. Daar tegenover staan zoals gezegd de nodige achterblijvers. Een aantal daarvan, ik vermoed enige honderden bedrijven, zit in de min. Er staan niet voor niets zoveel snackbars, cafetaria’s en frituren te koop in ons land.”

Volume stijgt
In de totaalgroep fastfoodrestaurants et cetera nam niet alleen de omzet substantieel toe, maar zag het CBS ook volumegroei. Het aantal verkochte consumpties nam met 4,0 procent toe ten opzichte van 2016. De rest van de 7,1 procent komt op het conto van prijsstijgingen. Van Rooij kent het cijfer voor de volumegroei in het deelsegment cafetaria’s niet. Wel verwacht hij dat er bij beter scorende bedrijven zeker sprake is van een gezonde groei van het aantal verkochte producten. Van Rooij wil wat dit betreft de sector iets op het hart drukken: “Veel ondernemers kijken alleen naar hun omzet. Als die stijgt en hoger ligt dan het voorgaande jaar, zijn ze tevreden. Maar je moet kijken naar meer aspecten. Zoals je kosten, en dus de winstgevendheid. Maar ook is het belangrijk dat je de volumegroei monitort. Het is belangrijk om te weten of je meer producten verkoopt en welke producten dit dan zijn. Neemt jouw volume niet toe, dan kan jouw omzet alleen groeien door prijsstijgingen. Dat is op den duur een doodlopende weg. Verkoop je steeds minder producten voor steeds hogere prijzen, dan gaat het natuurlijk ooit een keer helemaal mis.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Franchise Friendly Concepts sluit zich aan bij NLVVM

Franchise Friendly Concepts – de onderneming die de ketens Kwalitaria en Délifrance in beheer heeft – sluit zich aan bij de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers. Sinds 2014 bundelen de grootste namen binnen deze branche hun krachten en streven naar een strak georganiseerde...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Ministerie sluit horecazaken vanwege arbeidsmarktfraude

Vervalsing van loonstroken, het tewerkstellen van vreemdelingen zonder vergunning, sjoemelen met arbeidstijden en onderbetaling. De Inspectie SZW constateerde deze overtredingen bij diverse horecaondernemingen in de Amsterdamse binnenstad. Ook bij hercontroles bleek er geen verbetering te zijn. In s...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards Video
Video: Baker & Moore wint Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Afgelopen vrijdag reikte het team van Lunchroom de award voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland uit aan Paul Bakker, de eigenaar van Baker & Moore in Rotterdam. Het winnende broodje heet ‘Mr. Baker goes Asia’ en doet de naam eer aan. De Aziatische invloeden zijn verfijnd, ...

Columns
Column: Hoe zorg je dat je ambitie geen droom blijft?

Tuurlijk heb jij ambities. Elke ondernemer heeft die toch? Want je wilt groeien en je bedrijf continu verbeteren. Meer omzetten en meer overhouden. Meer vrije tijd en toch goed bezig zijn met je bedrijf. 'Ah’s en Oh’s' krijgen als mensen bij je binnenstappen en komen genieten. ...

Achtergronden
Feestdagen in de horeca, wees voorbereid!

De welbekende feestmaand is aanstaande. December is de maand waarin we Sinterklaas en Kerst vieren, maar wist je dat midwinter op 21 december valt, dat het WK Hockey wordt gespeeld en ook het EK handbal voor vrouwen op het programma staat? Goed om te weten. Al deze data vind je in de HorecaMarket...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Baker & Moore in Rotterdam heeft Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland vind je dit jaar in Rotterdam. De inzending van Paul Bakker, de eigenaar van lunchroom Baker & Moore, gooide hoge ogen bij alle juryleden. Het winnende broodje heet ‘Mr. Baker goes Asia’ en doet de naam eer aan. De Aziatische invloeden zij...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: