Frituurbedrijven beleven prima kwartaal

4 september 2017 | Thijs Jacobs

Cafetaria’s, snackbars en andere professionele frituurbedrijven beleefden in april, mei en juni het beste kwartaal sinds 2010. De omzet groeide met liefst 6,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit het maatwerkrapport van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat in opdracht van vakvereniging ProFri elk kwartaal wordt opgesteld. Voorzitter Hans Hus van ProFri is opgetogen. “We komen van ver. Ik herinner me nog levendig dat we enkele jaren geleden een kwartaalcijfer hadden van min 3,5. Ook de laatste jaren toonden de kwartaalcijfers nog vaak een matige groei. Dit kwartaalcijfer is echt goed nieuws, ook omdat de groei niet alleen komt uit hogere prijzen, maar ook meer producten werden verkocht.”

De voorzitter van ProFri, de vakvereniging voor professionele frituurders, weet uit de praktijk dat ettelijke honderden bedrijven het nog aanmerkelijk beter doen dan het gemiddelde CBS-cijfer. “Er zijn veel bedrijven die groeien met royale dubbele cijfers. Daar tegenover staan dus bedrijven die het nog altijd moeilijk hebben. De tweedeling in onze branche van 5700 bedrijven is nog altijd groot. Alleen de ondernemers die tijdig investeerden, meebewegen met de markt en op goede locaties zitten profiteren van de groei.”

Groei broodnodig

Overigens was de branche hard toe aan een substantiële omzetgroei, zo stelt Hus. “Omzet is één ding, maar uiteindelijk draait het natuurlijk om de winstgevendheid,” zegt de ProFri-voorzitter. In de nieuwe editie van vakblad Frituurwereld uitte Hus onlangs zijn zorgen over de winstgevendheid van cafetaria’s. De afgelopen jaren liep die bij veel bedrijven in de sector terug. Hus zegt: “Zo nam de winstgevendheid af door hogere personele kosten. Als je ziet hoe groot het gebrek aan kundig personeel is, zullen deze lasten ongetwijfeld verder oplopen de komende tijd. Daarnaast investeerden veel bedrijven in nieuwe activiteiten, zoals maaltijdbezorging. Dat levert niet alleen in het begin extra kosten op, maar bovendien is de winstmarge lager dan op gerechten die afgehaald worden. Kortom: de winstgevendheid blijft een aandachtspunt.”

Fastfoodrestaurants

In de boeken van het CBS staan cafetaria’s en snackbars geregistreerd onder de zogenaamde SBI-code 56102. Deze groep omvat ongeveer 14.000 bedrijven, naast cafetaria’s ook fastfoodrestaurants, ijssalons, lunchrooms en veel andere spijsverstrekkers. Het doet Hus deugd dat het CBS de naam van deze groep met ingang van heden heeft veranderd naar “fastfoodrestaurants".  De naam was “Snackbars, ijssalons e.d.”. Hus zegt hierover: “Vroeger was deze naam prima, want snackbars en ijssalons waren de eerste twee bedrijfstypes die nu de basis vormen van dit deel van de horeca, de sector Fastservice. Maar het blijft een diffuse groep van bedrijven. Door de nieuwe naam wordt in elk geval een deel van de verwarring, onder meer in de berichtgeving over dit soort kwartaalcijfers, voorkomen. Fijn dat het CBS ons verzoek om de naam te veranderen serieus heeft opgepakt.” 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Starten in de horeca
Monique van Gevelt: gaat het nu werkelijk zo goed met de horeca?

Als ik de berichten in de media lees, dan zit de horeca in zijn gloriejaren. De omzet plust, kwartaal na kwartaal, en de bomen schijnen tot in de hemel te groeien. De cijfers van het CBS zijn dan ook lovend. Na de harde klap van 2008 zit de horeca ondertussen op het hoogst gemeten omzetniveau ooi...

Events Achtergronden
Groot succes voor horecavakbeurs HorecaEvenTT

De elfde editie van de horecavakbeurs HorecaEvenTT, die van 5 tot en met 7 februari in Assen werd gehouden, is op alle fronten een groot succes geweest. De beurs noteerde een bezoekersrecord – vooral op de maandag was het gigantisch druk – een deelnemersrecord en een beursoppervlakte die...

Regelgeving KHN
KHN stuurt brandbrief naar staatssecretaris VWS over verbod rookruimten in de horeca

De uitspraak van het gerechtshof Den Haag van 13 februari jl. betekent kort gezegd dat, op basis van een WHO-verdrag, rookruimten in horeca-inrichtingen niet langer zijn toegestaan. Dat zorgt voor grote onrust bij veel horecaondernemers, want de uitspraak heeft grote impact op de gastvrijheid e...

Food Achtergronden
Nieuw: Koreaans streetfood in Twentsche Foodhal

De Twentsche Foodhal opent in de komende weken drie nieuwe keukens, en breidt hiermee het aanbod in één klap flink uit. Vanaf dit weekend kun je als gast in de foodhal Koreaans streetfood bestellen. En in de eerste week van maart openen een Indiase keuken én een gloednieuw burge...

Interview KHN
De strijd tussen KHN en de marktleiders

In deze serie bespreekt De Restaurantkrant de hete hangijzers in de veranderlijke wereld van de horeca. In de eerste aflevering; de groeiende macht van Thuisbezorgd, IENS en Booking. De Koninklijke Horeca Nederland zet zich als brancheorganisatie in om een zo eerlijk mogelijk speelveld voor de hore...

Ontbijt Achtergronden
Croissantje onmisbaar bij Nederlands Valentijnsontbijt

De meeste Nederlanders worden op Valentijnsdag graag verrast met een klassiek croissantje, eitje en een glas sap. Dit blijkt uit een steekproef van slaapspecialist Bedden.nl onder 855 respondenten, waar werd gevraagd naar de Valentijnsgewoontes van Nederlandse koppels. Croissantje De absolute ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: