Frituurbedrijven beleven prima kwartaal

4 september 2017 | Thijs Jacobs

Cafetaria’s, snackbars en andere professionele frituurbedrijven beleefden in april, mei en juni het beste kwartaal sinds 2010. De omzet groeide met liefst 6,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit het maatwerkrapport van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat in opdracht van vakvereniging ProFri elk kwartaal wordt opgesteld. Voorzitter Hans Hus van ProFri is opgetogen. “We komen van ver. Ik herinner me nog levendig dat we enkele jaren geleden een kwartaalcijfer hadden van min 3,5. Ook de laatste jaren toonden de kwartaalcijfers nog vaak een matige groei. Dit kwartaalcijfer is echt goed nieuws, ook omdat de groei niet alleen komt uit hogere prijzen, maar ook meer producten werden verkocht.”

De voorzitter van ProFri, de vakvereniging voor professionele frituurders, weet uit de praktijk dat ettelijke honderden bedrijven het nog aanmerkelijk beter doen dan het gemiddelde CBS-cijfer. “Er zijn veel bedrijven die groeien met royale dubbele cijfers. Daar tegenover staan dus bedrijven die het nog altijd moeilijk hebben. De tweedeling in onze branche van 5700 bedrijven is nog altijd groot. Alleen de ondernemers die tijdig investeerden, meebewegen met de markt en op goede locaties zitten profiteren van de groei.”

Groei broodnodig

Overigens was de branche hard toe aan een substantiële omzetgroei, zo stelt Hus. “Omzet is één ding, maar uiteindelijk draait het natuurlijk om de winstgevendheid,” zegt de ProFri-voorzitter. In de nieuwe editie van vakblad Frituurwereld uitte Hus onlangs zijn zorgen over de winstgevendheid van cafetaria’s. De afgelopen jaren liep die bij veel bedrijven in de sector terug. Hus zegt: “Zo nam de winstgevendheid af door hogere personele kosten. Als je ziet hoe groot het gebrek aan kundig personeel is, zullen deze lasten ongetwijfeld verder oplopen de komende tijd. Daarnaast investeerden veel bedrijven in nieuwe activiteiten, zoals maaltijdbezorging. Dat levert niet alleen in het begin extra kosten op, maar bovendien is de winstmarge lager dan op gerechten die afgehaald worden. Kortom: de winstgevendheid blijft een aandachtspunt.”

Fastfoodrestaurants

In de boeken van het CBS staan cafetaria’s en snackbars geregistreerd onder de zogenaamde SBI-code 56102. Deze groep omvat ongeveer 14.000 bedrijven, naast cafetaria’s ook fastfoodrestaurants, ijssalons, lunchrooms en veel andere spijsverstrekkers. Het doet Hus deugd dat het CBS de naam van deze groep met ingang van heden heeft veranderd naar “fastfoodrestaurants".  De naam was “Snackbars, ijssalons e.d.”. Hus zegt hierover: “Vroeger was deze naam prima, want snackbars en ijssalons waren de eerste twee bedrijfstypes die nu de basis vormen van dit deel van de horeca, de sector Fastservice. Maar het blijft een diffuse groep van bedrijven. Door de nieuwe naam wordt in elk geval een deel van de verwarring, onder meer in de berichtgeving over dit soort kwartaalcijfers, voorkomen. Fijn dat het CBS ons verzoek om de naam te veranderen serieus heeft opgepakt.” 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Columns
Column Monique van Gevelt: het nieuwe abnormaal

Voor velen van ons is het drukker dan ooit. Dat wil trouwens niet zeggen dat we geld verdienen. Nee, deze crisis is een financieel drama. We zien de reserves verdampen en staren naar de bodem van onze schatkist. En nu onze voordeur op een kier staat voor onze gasten, zijn we er nog lang niet. Hoe de...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: