Frank Lindner over trending topics

19 maart 2013 |
Frank Lindner over trending topics<

Frank Lindner, hoofdredacteur van het vakblad Lunchroom, gaf op de vijfde editie van de Nationale Lunchroomdag een presentatie over trending topics in de lunchroombranche. Was u er niet?
Geen probleem, hier leest u de trends.

Trending topics
Als hoofdredacteur van het vakblad Lunchroom komt Frank Lindner verschillende trends tegen in de lunchroombranche. Hij laat negen trends zien die de redactie heeft waargenomen. Bekijk hier de trends:

1 snel & vers concepten
2 ter plekke of thuis?
3 cross-over concepten
4 glocally
5 the right price, right?
6 uitgebreid ontbijt
7 groen, groener, groentes
8 high bites
9 kruidenkoffie, -thee en bubble tea

De trends uitgelegd
Een van de trends is het snel en vers concept. Het eten wordt voor de ogen van de gast klaargemaakt. Ze zien hoe het wordt bereid en dat het vers is. Dit is anders dan de tweede trend; het eten ter plekke, bijvoorbeeld in supermarkten, of thuis vers eten bereiden is erg in opkomst. Denk door cross-over concepten breder dan alleen een lunchroom, bijvoorbeeld een koffiezaak met een muziekwinkel erbij. Glocally is lokaal en globaal eten. Harvest Market op Schiphol laat bijvoorbeeld zien wat Nederland te bieden heeft, maar gebruikt niet alleen lokale producten, maar ook mozzarella uit Italië. In de presentatie wordt ook de trend; The right price, right belicht. Het gaat hier om het uitgebreide ontbijt met alles er op en er aan voor weinig geld. Dit is sterkin opkomst. Daarnaast is er ook een uitgebreid ontbijt in de lunchroombranche. Veel mensen hebben het er voor over om tien euro te betalen voor een ontbijtje. Groen eten met veel groentes is voordelig en populair, laat Lindner in zijn presentatie naar voren komen. High bites zijn geschikt voor wat later op de middag, lekker warm met een alcoholisch drankje. En ook kruidenkoffie, -thee en bubble tea zijn populaire ontwikkelingen in de lunchroombranche.




Branche ontwikkelingen
In zijn presentatie vertelt Lindner dat de redactie de ontwikkelingen in de lunchroombranche van 2000-2004 heeft vergeleken met de periode 2008-2012. Hij laat zien dat de omzet per tafel met 87,1 procent is gestegen en de omzet per gast met 85,2 procent. Ook is de grootte van een lunchroom per zaak met ongeveer tien vierkante meter toegenomen, maar zijn de zitplaatsen afgenomen. Drinken in de lunchrooms, toen 37,3 en nu 35,7 procent, is bijna gelijk gebleven. Ook in het eetpatroon is niet veel veranderd. Toen was de verkoop namelijk 60,2 en nu 58,4 procent. Een groot verschil is volgens Lindner zichtbaar in de alcoholverkoop. Voorheen dronk 2,4 procent een alcoholisch drankje en nu wordt er in de lunchrooms 6,3 procent aan alcohol gedronken. Dit is een toename van 153, 6 procent. Daarnaast is het goedkoopste gerecht in de lunchrooms toegenomen met ongeveer één euro en het duurste gerecht met bijna twee euro.

Lekkerste lunchroom broodje 2013
Lindner vertelt in zijn presentatie over het succes van de wedstrijd het Lekkerste Lunchroombroodje 2013. De inschrijving is vanaf 15 mei geopend en deze loopt door tot en met 15 augustus. Kijk op lunchroom.nl en lees in de komende uitgave van het vakblad hoe u mee kunt doen aan de verkiezing.

Maud Vissers

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Video
Op Reportage: Panino di Pino

Simone Prestifilippo is samen met haar man Michael eigenaar van de lunchroom Panino di Pino. Panino di pino is een lunchroom waar de moderne Italiaanse sfeer samen met de heerlijke broodjes, Pasta’s en sorbetijs in het centraal staat. Panino di Pino is opgericht door de schoonvader van Sim...

Personalia Fastservice
Domino's krijgt Nederlandse CEO voor Europa

Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederorganisatie van Domino’s pizza Nederland publiceerde deze week haar halfjaarcijfers. In Europa realiseerde Domino’s een sterke omzetgroei van +9,4% tot €382,8m (+5,0% SSS) en een EBITDA €29,4m (+15,6%). Daarnaast opende D...

Video
Op Reportage: Het nieuwe Olivier

Brasserie Olivier in Bilthoven is met haar 37 jaar een van de oudste eetgelegenheden in het dorp. Sinds een half jaar is Olivier verhuisd naar een nieuwe locatie. En daar horen veranderingen bij. Eigenaresse Myrna Janssen vertelt trots haar verhaal. ‘’We zijn verhuisd naar de meest ce...

Bezorgen Achtergronden
Brabanders eten vooral kip met carnaval 

Brabantse carnavalsvierders eten graag kip. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data van de carnavalsdagen afgelopen jaren bekeek het bedrijf waar zij tijdens carnaval een piek in bestellingen kunnen verwachten, en waar de feestgangers per stad het meest zin in hebben...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: