Foutje van NVWA: Schnitzelgate ‘groot misverstand’

12 oktober 2017 | Thijs Jacobs

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) geeft op haar website aan de berichtgeving van vorige week rondom de productnamen van De Vegetarische Slager, ook wel bekend als ‘schnitzelgate’, te betreuren. De waarschuwing van de inspectiedienst had, anders dan op te maken leek uit de woordvoering van de NVWA in de media en de schriftelijke waarschuwing zelf, betrekking op de presentatie op de website van De Vegetarische Slager en in het geheel niet op de etikettering van producten als de Visvrije Tonyn, Vegetarische Kipstuckjes en Gerookte Speckjes.

Misleidende teksten 


Vorige week gaf persvoorlichter Benno Bruggink van de NVWA aan dat de verpakkingen van De Vegetarische Slager niet kloppen. Bruggink over De Vegetarische Slager (NOS Journaal, 3 oktober 2017): “Je maakt misleidende teksten op je verpakkingen, je maakt reclame voor producten die niet bevatten wat erop staat.” De Vegetarische Slager kreeg van de NVWA een half jaar de tijd om de fout te herstellen.
 

Verkeerde indruk


De NVWA geeft nu op haar website aan dat ze het betreurt dat de berichtgeving over die waarschuwing mogelijk een verkeerde indruk heeft gewekt. Het onderzoek naar De Vegetarische Slager zou onderdeel zijn van het project ‘misleidende etiketten’, waarbij is gekeken of de informatie op etiketten van verschillende producten wel voldoet aan de etiketteringswetgeving. In dat onderzoek werd ook één klacht betreft De Vegetarische Slager beoordeeld: de website zou een verkeerde indruk kunnen geven voor consumenten. De NVWA meldt dat De Vegetarische Slager haar website inmiddels heeft aangepast.
 
Vegetarische Slager Jaap Korteweg reageert opgelucht op het statement van de NVWA, zoals dat vandaag via Twitter werd meegedeeld: “Wij hadden al het gevoel dat de sommatie om onze productnamen aan te passen op een misverstand moest berusten. We doen er alles aan om verwarring te vermijden, omdat onze klanten geen enkele twijfel mogen hebben over de aard van onze producten.”

Geen wettelijke belemmeringen


 
Zoals in Duitsland recent door de Deutsche Lebensmittelbuch-Kommission (DLMBK) is vastgesteld ten aanzien van aanduidingen als Schnitzel, Wurst en Frikadelle, zijn er geen wettelijke belemmeringen om dergelijke termen voor vegetarische producten te gebruiken. Ook demissionair minister Schippers had in antwoord op Kamervragen van de VVD-kamerleden Ziengs en Lodders al aangegeven geen enkele reden te zien voor een verbod.
 
De Vegetarische Slager is verheugd dat schnitzelgate 2.0 hiermee tot het verleden lijkt te behoren en dat de indruk dat de namen van haar vegetarische producten aanpassing zouden behoeven, hiermee weggenomen lijkt.
 

De jongste verheldering van de NVWA is online te raadplegen via https://www.nvwa.nl/onderwerpen/etikettering-van-levensmiddelen/project-misleidende-etikettering

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje 2018

Leuk dat je je lekkerste broodje in wilt zenden voor deelname. Lukt het niet met onderstaand formulier, dan kun je de foto van het gerecht, de receptuur, bereidingswijze, prijs op de kaart en overige gegevens mailen naar thijs.jacobs@uitgeverijps.nl. ...

Achtergronden Culinair
Klassiek kindermenu niet meer van deze tijd

Hoewel uit eten met jonge kinderen een uitdaging kan zijn, geeft bijna de helft (45%) van de ouders met jonge kinderen (5-10 jaar) aan minimaal eens per maand buiten de deur te eten met hun kroost. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder ruim 1.000 gezinnen. Heikel punt is de menukaart, bi...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo for Business biedt roomservice in hotels

Deliveroo breidt het bedrijfsaanbod van 'Deliveroo for Business' uit met drie nieuwe opties. Van dit onderdeel van Deliveroo, gericht op de zakelijke markt, maken wereldwijd meer dan 7.000 bedrijven gebruik, waaronder bedrijven in Nederland. Nederlandse bedrijven bestellen via een zakelijk a...

Culinair Rotterdam
François Geurds verkoopt zaak aan Herman den Blijker

Topkok François Geurds heeft zijn restaurant, FG Bistro, in het Rotterdamse Lloydkwartier verkocht aan horecaondernemer Herman den Blijker. Zijn andere zaken in Rotterdam behoudt hij. Op Facebook meldt Geurds het volgende: "We hebben met deze beslissing gekozen ons volledig te focussen o...

Interview Longread
Horecaondernemer Bas Hoebink: ''De horeca moet een betere werkgever worden''

Bas Hoebink startte zo’n zes jaar geleden met zijn restaurant – De Firma – in Nijmegen. Inmiddels vallen er drie Nijmeegse horecazaken onder zijn onderneming ‘Het Hoofdkwartier Horeca' en heeft hij in Wijchen, samen met zijn compagnon, een vierde horecazaak: Italiaans res...

Achtergronden
Grand Café Moeke Enschede flink verbouwd

Grand Café Moeke Enschede heeft de bovenste verdieping van het restaurant geopend, waardoor het aantal plaatsen is verdubbeld. Moeke is een gezellig en laagdrempelig, eigentijds grand café waar je komt voor een heerlijke kop koffie, lunch of diner. Een plek waar iedereen zich thuis voe...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: