Food Waste Challenge: Best Practice

23 januari 2020 | redactie

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georganiseerd programma in samenwerking met de stichting Samen Tegen Voedselverspilling en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan. Alle deelnemers aan de eerste editie van de Food Waste Challenge wisten samen 75.240 kilo eetbaar afval te besparen. Dat staat voor een beperking van de CO²-uitstoot met 150.480 kilo en een financieel voordeel van €757.775,-.

‘In 6 weken tijd wisten bijna 100 ondernemers 21% minder voedsel te verspillen. Dat is niet alleen een mooi resultaat voor het verduurzamen van de onderneming, maar draagt ook bij aan het verdienmodel. Erg belangrijk want de marges in de horeca zijn klein’, aldus Jos Klerx, sectorspecialist Horeca & Recreatie bij Rabobank.

Bijna honderd horecazaken rondden de gehele uitdaging met succes af. Waaronder ook Brownies&downieS uit Leiden. Met lunchroom Brownies&downieS horen Marc Dotinga en Stefan Verboom bij de best presterende horecaondernemers  van de Food Waste Challenge 2019. Hun Leidse restaurant met bijzondere medewerkers ging al heel bewust om met voedsel, maar zette een tandje bij. 

De Challenge

Verboom: “Als horecaondernemer jaag je continu op kosten en het beperken van je verspilling hoort daarbij. Met zo’n challenge vraag je er bij je mensen nog eens extra aandacht voor. En ze vonden de challenge hartstikke gaaf.”

Op de prullenbakken kwam een pamflet met uitleg over voedselverspillling. Plus de boodschap: is wat je nu weggooit echt niet meer bruikbaar?

Verboom werkt met afgepaste hoeveelheden en standaardrecepten. Het aantal ingrediënten dat werd gewogen, kon nog worden uitgebreid.

De appelschillen kregen een nieuwe bestemming: limonade. “Erg leuk om zo na te denken over nuttig hergebruik.” 

 Die extra focus op verspilling betaalt zich uit: het kan Brownies&downieS Leiden op jaarbasis 3469 euro besparen, ofwel 3 procent. “Dit motiveert enorm: als lagere kosten hand  in hand gaan met zorg voor het milieu is dat dubbele winst.”

De Toekomst

De Food Waste Challenge heeft Brownies&downieS geïnspireerd voor volgende stappen in de afvalreductie. Verboom bekijkt hoe hij het bewaren van bepaalde producten verder kan optimaliseren. “Vers heeft natuurlijk altijd de voorkeur, maar er zijn vast producten waarbij we zonder kwaliteitsverlies de vriezer kunnen inzetten. Verder gaan we de hoeveelheid op de borden nog eens tegen het licht houden om te zorgen dat er minder overblijft, zonder dat de prijs-kwantiteitverhouding eronder hoeft te lijden. We hebben al mensen die uit zichzelf aangeven dat ze aan een kleinere portie voldoende hebben. Het zou helemaal ideaal zijn als je van elke gast een persoonlijke portie zou kunnen afpassen.”

Food Waste Tips

Verboom deelt graag hoe hij food waste te lijf gaat. “We hebben gelukkig een goede doorloop, wat ervoor zorgt dat we eigenlijk eerder tekort komen dan dat er eten overblijft. Onze kok krijgt ook een bonus die is gerelateerd aan onze inkoopdoelstellingen.”

Tip 1. Zorg voor bewustwording
“Het is een manier van denken. Als je een poster erover ophangt, neem je samen de verantwoordelijkheid om met verspilling aan de slag te gaan.”

Tip 2. Betrek iedereen
“De keuken, de bediening: alleen als iedereen meewerkt, gaat het werken. En het is gewoon gaaf om met zijn allen te doen.”

Tip 3. Gebruik een weegschaal
“Als je exact weet wat je allemaal verwerkt, blijft de verspilling ook beperkt. Snijden we bijvoorbeeld carpaccio, dan doen we dat op de weegschaal. Dan worden de porties niet te groot.”

Een initiatief van Rabobank en Samen Tegen Voedselverspilling

Wereldwijd wordt een derde van het voedsel verspild. Rabobank zet zich als partner van stichting Samen Tegen Voedselverspilling in om hier iets aan te doen. De Nederlandse horeca verspilt jaarlijks zo’n 61 miljoen kilo van het landelijke totaal. De Food Waste Challenge is een programma van zes weken.

Meedoen aan de Food Waste Challenge 2020?

Doe mee aan de volgende editie die start in september en ontdek hoeveel het terugdringen van voedselverspilling jouw bedrijf in kilo’s, in CO²-uitstoot én in euro’s kan opleveren. Deelname aan de challenge is kosteloos, makkelijk en vraagt  weinig tijd. Goed voor de wereld en goed voor je portemonnee; iedereen wint. Meld je aan, we geven je een seintje zodra je kunt inschrijven: www.rabobank.nl/foodwastechallenge 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Omzet horeca stijgt 1,6 procent in vierde kwartaal

De omzet van de horeca steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 1,4 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 1,2 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 1,7 procent. Al bijna zeven jaar nee...

Video
Op reportage: Brownies&downies Woerden

"Onze medewerkers zijn puur", laat Dave van der Wolk weten in een interview met Lunchroom.nl. Het is een belangrijk onderdeel in het concept van de alsmaar groeiende lunchroom. ‘Onze kanjers (red. de medewerkers van Brownies & Downies) zijn het gezicht van de zaak." Het c...

Fastservice Vega
KFC gaat een week lang 'kiploos' door het leven

Het Kentucky Fried Chicken restaurant aan het Binnenwegplein in Rotterdam verruilt van 9 t/m 15 maart, tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, een week lang alle kip op het menu voor vegetarische opties. Dit wereldwijde historische moment voor KFC is tevens het startschot van de landelijke introduct...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

Je kunt je vanaf nu weer aanmelden om deel te nemen aan de wedstrijd voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020. Zend de receptuur, bereidingswijze, de prijs op de kaart en een goede foto van het gerecht in via het formulier hieronder. Lukt dat niet? Stuur je inzending dan per e-mail naa...

Video
Op Reportage: Koffie Society

Marco Smit is master barista. Hij is acht jaar geleden begonnen met koffie. 7 jaar geleden met De Koffie Society. Na drie jaar heeft hij 'De Gooische koffiebus' aangeschaft. Zo kunnen klanten door het hele land genieten van de lekkerste koffie. De Gooische Koffiebus werd in 2014 uitgeroep...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: