FNV is het beu en wil verbetering situatie horecamedewerkers

17 mei 2017 | Thijs Jacobs

Laag loon, overuren die niet uitbetaald worden en te hoge werkdruk. FNV Horeca vindt dat hier iets aan gedaan moet worden. Daarom is de campagne Horeca verdient beter ( horecaverdientbeter.nl ) gestart om aandacht te vragen voor de situatie van horecamedewerkers. Zij hebben recht op een beter loon en fatsoenlijke afspraken, zodat ze hun werk met plezier kunnen uitvoeren.

Horeca slechtst betaalde sector van Nederland

Het ontbreken van een cao zorgt ervoor dat horecamedewerkers al ruim drie jaar geen loonsverhoging hebben ontvangen en daarmee is de horeca de slechtst betaalde sector van Nederland. Daarbij zorgt het niet hebben van een cao voor ingewikkelde situaties voor horecamedewerkers.

Gezamenlijk belang medewerkers en werkgevers centraal

Voor een gezonde sector zijn goed gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers noodzakelijk. Zij dragen substantieel bij aan het succes van een bedrijf. Zonder fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden is dit niet haalbaar. Het gezamenlijk belang van werkgevers en medewerkers staat tijdens de campagne centraal, voortgekomen uit het Manifest van FNV Horecabond 2016. FNV Horeca wil nog steeds met horecawerkgevers in gesprek over goede collectieve afspraken.

Horecamedewerkers verdienen beter loon en fatsoenlijke afspraken

Met de campagne wil FNV Horeca waardering tonen voor hardwerkende horecamedewerkers en aangeven dat ook zij verdienen wat alle medewerkers verdienen, een beter loon en fatsoenlijke afspraken. Gedurende de campagne zullen verhalen van medewerkers centraal staan. Horecamedewerkers die willen laten zien dat zij stáán voor verbeteringen. Tijdens de zomer zullen er diverse acties plaatsvinden rondom drie belangrijke thema’s: loon, werktijden en scholing. De campagne wordt maandag 25 september afgesloten met ‘De dag van de Horecamedewerker’.

Loontabel

Horecamedewerkers hebben net als medewerkers in andere sectoren recht op een goed salaris. Daarom heeft FNV Horeca een loontabel ontwikkeld, met 4,75% loonsverhoging tot en met 2016, die horecamedewerkers kunnen inzetten bij het maken van loonafspraken. Deze loontabel is een tussenoplossing. FNV Horeca streeft er natuurlijk naar om weer met werkgevers om de tafel te gaan over het opstellen van een cao voor de sector als geheel of delen daarvan.

Documenten: 

LoontabelFNVHoreca2017.pdf 

ManifestFNVHorecabond29122016.pdf 

Overig nieuws

Food Tech
App helpt Amsterdamse horeca in strijd tegen voedselverspilling

Lunchie Market is een nieuwe app die buurtbewoners op een goedkope manier kennis laat maken met de exclusieve gerechten van restaurants in hun omgeving. Wie gebruik maakt van het bijzondere aanbod van de...

Koffie & thee
Doppio Arnhem trakteert op ijskoude verrassing

2012; Beatrix was nog gewoon koningin, Holleeder kwam op vrij voeten en Laura Dekker zeilde de wereld rond. Maar dit alles werd natuurlijk overschaduwd door het feit dat Doppio Espresso haar deuren opende in Arnhem. Op zaterdag 26 mei 2012 om precies te gaan, de snelle rekenaars zullen nu tot de ...

Economie Food
Franchising in horeca neemt toe in Nederland

De franchisesector heeft in 2016 een boost gekregen. Opvallend is de toename van het aantal medewerkers (+3,8%) en de omzet (+3,2%). De sector Detailhandel Food is met de meeste medewerkers en een omzet van maar liefst meer dan 14.1 miljard euro het meest opvallend. Dit is gerealiseerd met mind...

Food Awards
Beste hamburgermaker van Nederland wil prijzen winnen met kipburger

Tijdens National Hamburger Day op zondag 28 mei 2017 viert de Familie Ter Marsch haar hamburgersuccessen van de afgelopen jaren. Tevens blikt zij vooruit met een voorproefje op de World Food Championships in Alabama, Amerika, bij Café Ter Marsch. Op zondag 28 mei serveren zij voor bij de b...

Bezorgen
Eten bestellen via Facebook, een zegen voor restaurants?

In de Verenigde Staten test Facebook het bestellen van eten via het social media kanaal. Restaurants klagen al langer over de hoge kosten bij Thuisbezorgd, dus dit zou een 'game changer' kunnen zijn binnen de bezorgmarkt. Facebook rolt meer functionaliteiten uit, zoals het plaatsen van va...

Video
Video: waarom bezoekers de Europa League finale niet in de horeca bekijken

Irritante gasten, betweters, pseudo-kenners, negatievelingen en een barman die liever voetbal kijkt dan biertjes tapt... Voetbal kijken is leuk, maar soms kun je je ergeren aan de kleinste dingen wanneer de gemoederen hoog oplopen. In deze video zie je waarom bepaalde mensen de finale van de Euro...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang tweewekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: