Eindhoven fastfoodhoofdstad van Nederland

11 januari 2019 | Thijs Jacobs

Met een veranderende bevolkingssamenstelling en een groeiend aantal buitenlandse gasten wordt Eindhoven steeds internationaler. Dit leidt tot een groeiende diversiteit aan voorkeuren op het gebied van eten en drinken. Iets waar de stad onvoldoende op inspeelt met een vrij eenzijdig aanbod Food & Beverage (F&B). Met 13% van het aanbod heeft Eindhoven veruit het grootste aandeel fastfoodrestaurants in vergelijking met andere steden in Nederland. Dit blijkt uit het winkelmarktrapport Eindhoven van vastgoedadviseur Colliers International.

Veel fastfoodrestaurants

Langzaamaan transformeert Eindhoven. Het eerste vijfsterrenhotel is geopend en er wordt flink geïnvesteerd in talloze gebouwen in de binnenstad. Toch staat de stad vooral bekend als een bestemming om doelmatig te winkelen. Dit imago wordt versterkt door het huidige F&B aanbod. Het aandeel fastfoodrestaurants in het totale horeca aanbod ligt met 13% ver boven het gemiddelde van 7,8% in vergelijkbare steden. Dat zijn er ongeveer 15 meer.

Nieuwe F&B-concepten nodig

Door de groeiende culturele diversiteit is meer variatie nodig in het horecalandschap. Dit betekent meer restaurants met internationale allure, zoals het in oktober geopende restaurant The Lobster & Ox. Maar ook restaurants met een Aziatische keuken kunnen inspelen op de nieuwe consumenten. Een goed voorbeeld is het vegetarische restaurant Saravanaa Bhavan dat in 2016 in Amsterdam werd geopend. Of fast casual restaurantconcepten zoals Wagamama en ketens die nog niet of slechts beperkt in Nederland zijn gevestigd zoals Nando’s en Yo! Sushi.

Horeca en winkelen beter verbinden

De ingrediënten zijn aanwezig om de binnenstad om te vormen tot een levendig en divers winkelgebied waar bezoekers graag meer tijd doorbrengen. Hiervoor is een betere vermenging van F&B en winkels noodzakelijk. De herontwikkeling van de Vestdijk is een belangrijke stap om een betere verbinding met de Dommelstraat te realiseren. Het is aan de gemeente om nu ook De Bergen op een goede manier te verbinden met het centrale winkelgebied.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards
Wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca van start

De jaarlijkse wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca is op maandag 24 juni weer van start gegaan. De door Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) georganiseerde wedstrijd draagt een steentje bij aan de kwaliteitsverbetering van opleiden in de horeca en geeft inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen...

Events
Bezoek Gastvrij Rotterdam 2019

De zevende editie van horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam vindt plaats van maandag 23 t/m 25 september 2019 in Rotterdam Ahoy. Naar verwachting zullen ruim 450 exposanten meer dan 15.000 ondernemers en managers uit de horeca verwelkomen op hun stand. Het toonaangevende gastronomische platform voor ...

Achtergronden Culinair
Dit zijn de 10 meest geïnstagramde regionale gerechten

Wat zet je op de kaart als je op social media een hit wilt zijn? Het Britse bedrijf Gousto, dat maaltijdpakketten produceert, heeft 150 miljoen Instagram-posts doorzocht om te onthullen welke gerechten het vaakst werden gedeeld en in welke regio. In de regio New York zijn ze verzot op pizza, terwij...

Opening
Bekende horecaketen De Beren opent restaurant in Roermond

Vanaf dinsdag 25 juni heeft De Beren er een primeur bij: de keten opent haar eerste vestiging in de provincie Limburg. De 40e vestiging van de succesvolle horecaformule is te vinden aan het bekende horecaplein Markt middenin de stad. Limburgers uit de wijde omgeving zijn iedere dag vanaf 10.30 uur (...

Food trends
De culinaire trends van het moment 

Wat prikt Nederland de komende tijd op zijn vork? Bij welke keukens schuiven we dit keer aan? TheFork dook – in de aanloop naar TheFork Restaurants Awards - in de lekkerste materie. Het culinaire platform analyseerde de 31 favoriete restaurants van topchefs en vond vier trends om van te gaan w...

Economie Achtergronden
CBS: consumptie huishoudens bijna 2 procent hoger

Consumenten hebben in april 1,8 procent meer besteed dan in april 2018, meldt het CBS. De groei is hoger dan in de voorgaande drie maanden. Consumenten hebben in april 2019 vooral meer aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten besteed. Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: