Einde daling aantal snackbars in zicht?

30 maart 2017 | Thijs Jacobs

Het aantal snackbars is aan het stabiliseren in Nederland. De afgelopen vijf jaar is het aantal snackbars in Nederland licht afgenomen van circa 4.840 naar 4.802, een daling van 0,8%. De afgelopen tien jaar daalde het aantal snackbars met 4%, alleen in de  provincies Drenthe, Flevoland en Zeeland is het aantal snackbars de afgelopen jaren wel gestegen. Ter vergelijking: het aantal fastfood restaurants steeg de afgelopen 5 jaar met bijna 7% (laatste tien jaar met +11%). Doordat de fastfood restaurants gemiddeld fors groter zijn dan de snackbars steeg het aantal vierkante meter verkoopoppervlakte de afgelopen 5 jaar in het ‘snacksegment’ nog wel met 1%. Dit blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies. 

Dichtheid
Nederland telt gemiddeld 2,9 snackbars per 10.000 inwoners. Limburg is de provincie met de hoogste dichtheid, met 4,7 snackbars per 10.000 inwoners. Met een dichtheid van ‘slechts’ twee snackbars per 10.000 inwoners biedt Flevoland theoretisch gezien de meeste ruimte voor uitbreiding. Hier is echter reeds sprake van een inhaalslag gezien de forse groei in Almere in de afgelopen 5 jaar (+23%). Almere staat echter nog steeds op de laatste plaats van de 22 steden met het hoogste aantal snackbars in Nederland.

Assortiment, Gezondheid & Duurzaamheid
De trend van kwaliteitsverbetering en meer gezond zet zich ook in de snackbarsector verder door. Zo zien wij dat bijvoorbeeld snackbarketens als Kwalitaria en Foodmaster naast friet ook de focus leggen op het aanbieden van kwalitatieve hamburgers. Hierdoor schuift het snacksegment, in snackbars maar ook in de fastfood, steeds meer in elkaar. De bewustwording van het belang van  gezondheid en duurzaamheid is ook onder de snackbarhouders niet langer een trendlijn maar onderdeel van de bedrijfsvoering geworden. Zo draagt 72% van alle snackbars in Nederland al het label ‘'Verantwoord Frituren’’.

Haute Friture
Opvallende ontwikkeling in de snackbarsector is de opkomst van biologische hippe frietzaken. Ook bekende topchefs zoals Niven Kunz en Sergio Herman openen momenteel in rap tempo hun Friet District en Frites Atelier door heel Nederland. Ondernemers die mee gaan met de tijd en bereid zijn het assortiment aan te passen door met lokale, smaakvolle en kwalitatief hoogwaardige producten te werken hebben de grootste kans op continuïteit.

Toekomst
Het aantal snackbars is de afgelopen 5 jaar gestabiliseerd en er lijkt voor de komende jaren een marktevenwicht te ontstaan waar een substantiële verdere daling van het aanbod op korte termijn niet te verwachten is. Naast het verder verduurzamen van de bedrijfsvoering en het assortiment zullen we in de toekomst steeds meer gezonde producten in het assortiment zien verschijnen, zoals bijvoorbeeld frites van zoete aardappel, groentechips en bitterballen gevuld met groenten.  

Lees het brancheboekje ‘De Snackbar in beeld’ voor meer informatie. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Download nu de decembereditie van Lunchroom

Hij is er weer! Voor wie dit jaar goed wil afsluiten, hebben we de decembereditie van Lunchroom als download op de website geplaatst. Je kunt de uitgave downladen via deze link. Natuurlijk blikken we terug op het afgelopen jaar met het Horeca Jaaroverzicht, maar kijken we ook naar het heden en de to...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Achtergronden Lunchroom
Bagels & Beans kerstactie voor Muziekids

Muziek doet (ver)wonderen. Tijdens het luisteren naar muziek of het bespelen van een instrument vergeet je even de wereld om je heen. Stichting Muziekids zorgt dat kinderen tijdens een verblijf in het ziekenhuis muziek kunnen beleven. Een prachtig goed doel voor de jaarlijkse kerstactie van Bagels &...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Consumentenbond: hygiënescore horeca moet toegankelijk blijven

De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op de openbaarmaking van de inspectiegegevens van de horeca gemakkelijk toegankelijk te houden. Het kabinet wil alleen nog maar samenvattingen van de inspectierapporten publiceren, zonder overzichtelijke kleurcodering. De Consumentenbond vindt dit onacceptabe...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: