Doggybag wint aan populariteit

2 februari 2017 | Roy Spijker

Nederlanders hebben er steeds minder moeite mee om een doggybag aan te vragen in een restaurant. Dat blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu, uitgevoerd door Motivaction en Panelwizard. 

Uit het onderzoek blijkt dat 38 procent van de Nederlanders het gênant vindt om een doggybag aan te vragen in een restaurant. In 2015 was dit 47 procent en in 2014 gaf 52 procent aan zich te schamen voor ene doggybag. Verder blijkt uit het onderzoek dat hoe hoger het opleidingsniveau is, hoe meer gêne er is om een doggybag aan te vragen.

Campagne

In 2014 startte Natuur & Milieu de campagne om doggybags te promoten in restaurants. Sinds die tijd zijn er 415.000 doggybags verspreid onder restaurants in Nederland. Natuur & Mileu is de campagne begonnen om voedselverspilling tegen te gaan. Volgens de organisatie verspilt de horeca jaarlijks 51.000 ton voedsel. Dat staat gelijk aan 77 miljoen warme maaltijden. Om de doggybag te promoten ontwikkelde Depa voor Natuur & Milieu twee type doggybags. 

Het afgelopen jaar kregen 1,3 miljoen Nederlanders vaker een doggybag aangeboden dan de jaren daarvoor. "Naast onze 415.000 doggybags gebruiken veel restaurants hun eigen doggybag. 1,3 miljoen mensen is natuurlijk een mooi aantal, maar wat ons betreft mag dit snel omhoog gaan. We pleiten ervoor dat de doggybag volledig ingeburgerd raakt in Nederland. het past bij onze cultuur: 77% procent van de Nederlanders heeft een hekel aan voedselverspilling. Daarnaast vinden we het als zuinige Hollanders zonde van het geld om voedsel weg te gooien", aldus Talitha Koek, woordvoerder bij Natuur & Milieu.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: