Dit zijn de foodtrends voor 2018 volgens Waitrose

3 november 2017 | Thijs Jacobs

Waitrose publiceerde onlangs het jaarlijkse 'Food And Drinks Report 2017-18', waarin een panel van 2000 deelnemers werd ondervraagd en de gegevens van miljoenen klanten werden gebruikt om de trends van 2017 en van 2018 te presenteren. In 2018 gaan we massaal de volgende gerechten eten, aldus de luxe supermarktketen. 

Indian street food

Niet de zware sauzen en chicken tikka massala, maar gegrilde of gerookte delicatessen, zoals coquilles in gepekelde gember. De Indiase keuken leent zich uitstekend voor hybride mengvormen, zoals Indiase (spicy) hamburgers of lamstaco's. 2018 levert ons een nieuwe blik op Indiaas eten.

Japans 'Dude Food'

Dude food? Ja. Misosoep en noedels kennen we nu wel. Het is tijd voor de iets minder gezonde, maar o-zo-lekkere, Japanse gerechten. In Japanse Izakaya bars eet je in bouillon gefrituurde tofu of kip. De 'dude foods' uit de zuidelijke staten van de VS worden gecombineerd met Japans raffinement. 

De vierde maaltijd

Ontbijt, lunch en diner. We persen massaal een vierde maaltijd in onze drukke agenda's. Het draait hier niet om gulzigheid, maar juist om de aanpassing aan onze drukke levens. Het diner wordt niet meer op een vaste tijd gegeten zoals vroeger. Wanneer je eens vroeg dineert, dan kun je voor het het slapen nog even een kaaspizza eten. En wat te denken van die gezonde salade tussendoor in de middag? Geen probleem. Vaste eetmomenten verdwijnen en zo verandert ook het aanbod in food.

De winkelwagen verdwijnt

Het zijn veelal ouderen die nog voor de hele week boodschappen doen. We bepalen steeds vaker pas vlak voor het eten wat we eigenlijk gaan doen. Waarom ook niet? Het zorgt voor minder waste en je eet doorgaans gevarieerder. Waitrose heeft becijferd dat een gemiddelde winkel enkele jaren geleden 200 grote winkelwagens en 150 kleine winkelwagentjes had staan. Nu is dat andersom. Sterker nog: er staan slechts 70 grote winkelwagens en 250 kleine karretjes, 'daily shoppers' genoemd, bij een Waitrose-vestiging.

Plantaardige eiwitten

De vraag naar producten met veel plantaardige eiwitten zet door. Dit komt door de stijging van het aantal flexitariërs. Soja, granen zaden en zelfs algen... Werkelijk alle voedselproducenten zijn op zoek naar nieuwe manieren om een eiwitboost te kunnen geven aan je gerechten. 

KLIK HIER VOOR DE LUNCHROOM MARKTVERKENNING 2016. BINNENKORT VERSCHIJNT ONS NIEUWE TRENDRAPPORT!

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Vega
Helft van de Nederlanders vindt iedere dag vlees eten niet meer van deze tijd

Iedere dag vlees eten is niet meer van deze tijd. Dat vindt ongeveer de helft van alle Nederlanders. Meer dan 60% van de mensen is zich bewust van de impact van vlees op het klimaat. De milieuschade die de productie en consumptie van vlees oplevert moet in de winkelprijs worden verwerkt, vindt 1 op ...

Opening Rotterdam
Restaurant JAQ, dé hotspot in het Rotterdamse theaterdistrict

Op 12 december opent restaurant JAQ haar deuren in het theaterdistrict van Rotterdam, tegenover het Oude Luxor Theater en vlakbij het bruisende uitgaansgebied rondom het Hofplein. Het sfeervolle restaurant is dé plek om af te spreken voor een drankje tijdens of na het shoppen, voor een zakend...

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: