Dit zijn de foodtrends voor 2018 volgens Waitrose

3 november 2017 | Thijs Jacobs

Waitrose publiceerde onlangs het jaarlijkse 'Food And Drinks Report 2017-18', waarin een panel van 2000 deelnemers werd ondervraagd en de gegevens van miljoenen klanten werden gebruikt om de trends van 2017 en van 2018 te presenteren. In 2018 gaan we massaal de volgende gerechten eten, aldus de luxe supermarktketen. 

Indian street food

Niet de zware sauzen en chicken tikka massala, maar gegrilde of gerookte delicatessen, zoals coquilles in gepekelde gember. De Indiase keuken leent zich uitstekend voor hybride mengvormen, zoals Indiase (spicy) hamburgers of lamstaco's. 2018 levert ons een nieuwe blik op Indiaas eten.

Japans 'Dude Food'

Dude food? Ja. Misosoep en noedels kennen we nu wel. Het is tijd voor de iets minder gezonde, maar o-zo-lekkere, Japanse gerechten. In Japanse Izakaya bars eet je in bouillon gefrituurde tofu of kip. De 'dude foods' uit de zuidelijke staten van de VS worden gecombineerd met Japans raffinement. 

De vierde maaltijd

Ontbijt, lunch en diner. We persen massaal een vierde maaltijd in onze drukke agenda's. Het draait hier niet om gulzigheid, maar juist om de aanpassing aan onze drukke levens. Het diner wordt niet meer op een vaste tijd gegeten zoals vroeger. Wanneer je eens vroeg dineert, dan kun je voor het het slapen nog even een kaaspizza eten. En wat te denken van die gezonde salade tussendoor in de middag? Geen probleem. Vaste eetmomenten verdwijnen en zo verandert ook het aanbod in food.

De winkelwagen verdwijnt

Het zijn veelal ouderen die nog voor de hele week boodschappen doen. We bepalen steeds vaker pas vlak voor het eten wat we eigenlijk gaan doen. Waarom ook niet? Het zorgt voor minder waste en je eet doorgaans gevarieerder. Waitrose heeft becijferd dat een gemiddelde winkel enkele jaren geleden 200 grote winkelwagens en 150 kleine winkelwagentjes had staan. Nu is dat andersom. Sterker nog: er staan slechts 70 grote winkelwagens en 250 kleine karretjes, 'daily shoppers' genoemd, bij een Waitrose-vestiging.

Plantaardige eiwitten

De vraag naar producten met veel plantaardige eiwitten zet door. Dit komt door de stijging van het aantal flexitariërs. Soja, granen zaden en zelfs algen... Werkelijk alle voedselproducenten zijn op zoek naar nieuwe manieren om een eiwitboost te kunnen geven aan je gerechten. 

KLIK HIER VOOR DE LUNCHROOM MARKTVERKENNING 2016. BINNENKORT VERSCHIJNT ONS NIEUWE TRENDRAPPORT!

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Onderwijs
Heb jij het Beste Leerbedrijf Horeca?

Het is weer zover. De volgende editie van Beste Leerbedrijf Horeca gaat weer van start! Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) organiseert namens de branche de wedstrijd voor de 4e keer. Leerlingen en docenten kunnen vanaf 18 juni de leerbedrijven, waarvan zij vinden dat ze kans maken op de titel, no...

Koffie & thee Advertorial
Profiteer nu van een gratis Lonka Professional proefpakket

Om je kennis te laten maken met de overheerlijke en per stuk verpakte Lonka Professional Fudge en Soft Nougat, en om zelf te ervaren hoe heerlijk deze lekkernijen smaken bij koffie en thee, heeft Lonka een proefpakket samengesteld. Vul het aanvraagformulier in en ontvang geheel vrijblijvend een ...

Achtergronden Culinair Fastfood
Lekker of smerig? Domino’s komt met chocolade pizza

Op zaterdag 16 juni onthulde Domino’s haar nieuwste pizza. De choco-lotta pizza gemaakt met echte Belgische chocolade van het merk Callebaut. Het is de eerste zoete pizza op het menu van Domino’s. De pizza is vanaf 9 juli in alle vestigingen verkrijgbaar. Feestelijke pizza De choco...

Amsterdam Opening Culinair
Chef Sidney Schutte opent brasserie

Een plek waar je altijd aan kunt schuiven, meteen vanuit kantoor of rechtstreeks vanuit huis. Geen dresscode, wel goed eten. Geen poespas, wel kwaliteit. Café Cliché is een nieuw initiatief van chef Sidney Schutte dat eind augustus haar deuren opent aan de Middenweg 35 in Amsterdam. He...

Lekkerste Lunchroombroodje Video
Video: heb jij het Lekkerste Lunchroombroodje van 2018?

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland. Dat broodje staat misschien al ergens op de kaart, maar waar? Tot 5 oktober 2018 kunnen medewerkers en eigenaren van dagzaken en lunchrooms in Nederland hun creatie inzenden via thijs.jacobs@uitgeverijps.nl. De voorwaarden vind je hier: https://www.lunch...

Fonte Frappés: veganistisch, minder suikers en razend populair

Als horeca ondernemer ben je steeds op zoek naar een hogere omzet en rendementmakers. Frappé is zo’n rendementmaker. Profiteer van de bekendheid en populariteit die de Frappuccino van Starbucks door de jaren heen heeft opgebouwd. De Frappuccino is een espresso, ijsklontjes, melk, suiker...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: