Deliveroo vraagt politiek om passende wetgeving voor platformeconomie

6 december 2017 | Roy Spijker

Bezorgingsplatform Deliveroo vraagt de politiek om passende wetgeveving voor de platformeconomie. Dat laat het bedrijf weten in een persverklaring. Volgens Deliveroo kiezen steesd meer mensen ervoor om on demand- of in een platformeconomie te werken, omdat dit flexibel en goedbetaald werk is. 

In het persbericht staat het volgende:

Het merendeel van Deliveroo’s riders vraagt om meer vrijheid. In het nieuwe model van Deliveroo kunnen riders daarom zelf bepalen wanneer en hoe lang ze werken, en kunnen ze gelijktijdig voor meerdere platformen aan de slag. Deze flexibiliteit wordt op dit moment het beste bereikt met het freelance model. Deliveroo kan zo voldoen aan de grote vraag naar maaltijden in de piekuren. Dat levert veel nieuw werk op voor mensen die dat juist als nevenactiviteit willen doen. Restaurants kunnen zo meer klanten bedienen en hun omzet vergroten

Deliveroo draait om de riders, en wil het beste voor de bijna 2000 riders in Nederland. Freelancers die voor Deliveroo bezorgen kunnen zelf kiezen uit twee opties: ze kunnen hun inkomsten als zzp’er ontvangen of ze kunnen besluiten hun inkomsten als loon te laten uitbetalen via een derde partij. Daarover worden dan alle sociale premies betaald, en daarmee krijgen ze de bijbehorende sociale zekerheden. Dit is vergelijkbaar met de manier waarop krantenbezorgers werken: ze krijgen loon en betalen daarover alle sociale premies zonder dat ze een arbeidsrelatie hebben. Ze worden betaald per opdracht en niet per uur?. Daarnaast vallen alle riders onder de zorgplicht van Deliveroo als ze bezig zijn met een bezorging. Dit houdt in dat alle riders via de verzekering van Deliveroo gedekt zijn voor aansprakelijkheid, schade en ongevallen. Maar Deliveroo wil meer. De bezorgdienst zou graag de mogelijkheid hebben om riders in de toekomst nog beter te ondersteunen. Zo wil Deliveroo de riders helpen met administratieve lasten, meer sociale zekerheden bieden, en ze voorzien van training en coaching. Dat is nu niet mogelijk omdat Deliveroo dan mogelijk gezien wordt als werkgever. De vrijheid die de riders waarderen komt daarmee in gevaar.

Aanpassen wetgeving
De huidige wetgeving past niet bij de platformeconomie. Op dit moment is er een gedwongen uitruil tussen de flexibiliteit waarom wordt gevraagd en meer sociale zekerheid die men verdient. Deliveroo roept de politiek dan ook op om wetgeving aan te passen en gaat graag samen met Nederlandse beleidsmakers op zoek naar een manier om deze nieuwe vorm van flexibel werk mogelijk te maken, zonder dat riders dan direct weer als werknemer worden gezien. De riders verliezen dan de vrijheid om zelf te bepalen wanneer ze werken omdat ze van tevoren moeten worden ingeroosterd voor een aantal uren.

Mathieu de Lophem, General Manager van Deliveroo Benelux:
“Wij voelen ons verantwoordelijk voor onze riders. Alle riders vallen onder onze zorgplicht en zijn beschermd als ze letsel oplopen tijdens het bezorgen. Tegelijkertijd hebben onze freelance riders de vrijheid om zelf te bepalen wanneer en hoe lang ze willen werken. Wij willen onze riders graag meer bescherming bieden en worstelen met de complexiteit van wetgeving. Daarom roepen we de politiek op om wetgeving beter te laten aansluiten bij de platformeconomie, zodat we het beste van twee werelden krijgen: flexibiliteit en zekerheid. Net als in andere Europese landen waar dit ook is gelukt.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Rotterdam
Topvlees van de houtskoolgrill bij de With

Dry aged ribeye, kakelvers piepkuiken en spareribs van Iberico. Voor een goed stuk vlees ga je naar de With. Dit nieuwe bar-restaurant op de Witte de Withstraat in Rotterdam is de specialist voor gerechten van de houtskoolgrill. Een mooi drankassortiment en een stijlvolle inrichting vol details make...

Sluiting Utrecht
Burgemeester Utrecht sluit lunchroom

Lunchroom De Tijd aan de Bernadottelaan in Utrecht moet sluiten. De horecavergunning is afgenomen vanwege een illegale shishalounge in de kelder van het pand, zo lezen we op de website van RTV Utrecht. Andere vergunning Voor de zogenaamde shishalounge is een zwaardere vergunning nodig dan die ...

Opening Rotterdam
Kwalitaria breidt uit naar Rotterdam

Gisteren opende Kwalitaria Prinsenland haar deuren. In het winkelcentrum Prinsenland in Rotterdam kunnen bezoekers nu ook genieten van (h)eerlijke producten van Hollandse bodem. Ondernemer Gianmarco Tutone ziet meerwaarde in de samenwerking met de vooruitstrevende formule Kwalitaria. De moderne inri...

Regelgeving Achtergronden
Rotterdams visrestaurant stoeit met gemeente en provincie over vergunning

Visrestaurant A La Plancha op het Rotterdamse Noordereiland wacht al maanden op een tijdelijke horecavergunning van de gemeente Rotterdam. Het is de eerste keer sinds de start van het seizoensrestaurant dat ondernemer Hans Mosselman nog niet met de opbouw kan beginnen. Het restaurant op een ponton p...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Functioneren en disfunctioneren: wat kan en moet een werkgever?

Elke werkgever kampt vroeg of laat met een medewerker die het in het functioneren laat afweten. Van een werkgever wordt verwacht een gedegen verbeterplan op te stellen en met de medewerker te doorlopen. Een verbeterplan kent duidelijke doelen, een reële termijn waarbinnen de doelen moeten zijn ...

Regelgeving Achtergronden
Kabinet bereidt nieuwe franchisewetgeving voor

Het kabinet bereidt een wettelijke regeling voor de franchisesector voor. Daarmee geeft staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) samen met minister Sander Dekker (voor Rechtsbescherming) invulling aan het voornemen in het regeerakkoord om de positie van franchisenemers te verster...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: