Deliveroo vraagt politiek om passende wetgeving voor platformeconomie

6 december 2017 | Roy Spijker

Bezorgingsplatform Deliveroo vraagt de politiek om passende wetgeveving voor de platformeconomie. Dat laat het bedrijf weten in een persverklaring. Volgens Deliveroo kiezen steesd meer mensen ervoor om on demand- of in een platformeconomie te werken, omdat dit flexibel en goedbetaald werk is. 

In het persbericht staat het volgende:

Het merendeel van Deliveroo’s riders vraagt om meer vrijheid. In het nieuwe model van Deliveroo kunnen riders daarom zelf bepalen wanneer en hoe lang ze werken, en kunnen ze gelijktijdig voor meerdere platformen aan de slag. Deze flexibiliteit wordt op dit moment het beste bereikt met het freelance model. Deliveroo kan zo voldoen aan de grote vraag naar maaltijden in de piekuren. Dat levert veel nieuw werk op voor mensen die dat juist als nevenactiviteit willen doen. Restaurants kunnen zo meer klanten bedienen en hun omzet vergroten

Deliveroo draait om de riders, en wil het beste voor de bijna 2000 riders in Nederland. Freelancers die voor Deliveroo bezorgen kunnen zelf kiezen uit twee opties: ze kunnen hun inkomsten als zzp’er ontvangen of ze kunnen besluiten hun inkomsten als loon te laten uitbetalen via een derde partij. Daarover worden dan alle sociale premies betaald, en daarmee krijgen ze de bijbehorende sociale zekerheden. Dit is vergelijkbaar met de manier waarop krantenbezorgers werken: ze krijgen loon en betalen daarover alle sociale premies zonder dat ze een arbeidsrelatie hebben. Ze worden betaald per opdracht en niet per uur?. Daarnaast vallen alle riders onder de zorgplicht van Deliveroo als ze bezig zijn met een bezorging. Dit houdt in dat alle riders via de verzekering van Deliveroo gedekt zijn voor aansprakelijkheid, schade en ongevallen. Maar Deliveroo wil meer. De bezorgdienst zou graag de mogelijkheid hebben om riders in de toekomst nog beter te ondersteunen. Zo wil Deliveroo de riders helpen met administratieve lasten, meer sociale zekerheden bieden, en ze voorzien van training en coaching. Dat is nu niet mogelijk omdat Deliveroo dan mogelijk gezien wordt als werkgever. De vrijheid die de riders waarderen komt daarmee in gevaar.

Aanpassen wetgeving
De huidige wetgeving past niet bij de platformeconomie. Op dit moment is er een gedwongen uitruil tussen de flexibiliteit waarom wordt gevraagd en meer sociale zekerheid die men verdient. Deliveroo roept de politiek dan ook op om wetgeving aan te passen en gaat graag samen met Nederlandse beleidsmakers op zoek naar een manier om deze nieuwe vorm van flexibel werk mogelijk te maken, zonder dat riders dan direct weer als werknemer worden gezien. De riders verliezen dan de vrijheid om zelf te bepalen wanneer ze werken omdat ze van tevoren moeten worden ingeroosterd voor een aantal uren.

Mathieu de Lophem, General Manager van Deliveroo Benelux:
“Wij voelen ons verantwoordelijk voor onze riders. Alle riders vallen onder onze zorgplicht en zijn beschermd als ze letsel oplopen tijdens het bezorgen. Tegelijkertijd hebben onze freelance riders de vrijheid om zelf te bepalen wanneer en hoe lang ze willen werken. Wij willen onze riders graag meer bescherming bieden en worstelen met de complexiteit van wetgeving. Daarom roepen we de politiek op om wetgeving beter te laten aansluiten bij de platformeconomie, zodat we het beste van twee werelden krijgen: flexibiliteit en zekerheid. Net als in andere Europese landen waar dit ook is gelukt.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Innovatief netwerken tijdens BBB Maastricht 2018

BBB Maastricht, de oudste horecavakbeurs van Nederland, vindt plaats van maandag 8 t/m woensdag 10 oktober in MECC Maastricht. BBB Maastricht biedt een veelzijdig programma voor horecaprofessionals uit ieder segment. Van (speciaal) bieren tot biologische streekproducten en van innovatieve productont...

Creëer een ijzersterke Social Media strategie

Je bedrijf gratis promoten en verkopen op Facebook is aan banden gelegd. Pitchen, promoten, reacties uitlokken, win acties en zelfs vragen om een like, het is allemaal uit den boze. Facebook wil enkel waardevolle verhalen van je zien. Wil je je horecabedrijf actief promoten dan kan dat alleen nog vi...

Verbouwen
Family Naarden is verbouwd

Bij Family Naarden zijn ze een aantal weken geleden druk bezig geweest om alle wanden in de vestiging een nieuwe uitstraling te geven. En het resultaat mag er wezen! De wand achter de counter en bij de bakwand heeft een mooie, frisblauwe tegellaag gekregen. Op de andere wand zijn tegels geplaatst in...

Opening Culinair
Foodhallen Rotterdam geopend op Kop van Zuid

Vanaf vandaag valt er weer flink wat te nassen in Rotterdam. Vier jaar na de introductie van de Foodhallen Amsterdam opent een tweedeindoor foodmarket in 010. Geen gevalletje copy-paste, maar een ras-Rotterdammer van een foodhal. Foodhallen Rotterdam betrekt samen met het naastgelegen designhotel Ro...

Uber Eats breidt uit

Waar Foodora sopt in Nederland, pakt Uber Eats juist door. Het bedrijf breidt voor het einde van dit jaar uit naar Groningen en Haarlem en vergroot het bezorggebied in de regio Den Haag door Scheveningen en Voorburg aan de app toe te voegen. Daarnaast kunnen bestaande en nieuwe gebruikers van de app...

Opening
Sidney Schutte en David Baxter openen Café Cliché

Vandaag opent Café Cliché, de gloednieuwe buurtbrasserie van Amsterdam-Oost. Hier kookt chef David Baxter vijf dagen per week voor de buurt en voor wie in de buurt is. Het initiatief en het menu zijn van Sidney Schutte, die net als Baxter carrière maakte in sterrenrestaurants. ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: