Deliveroo verzekert 35.000 zelfstandige bezorgers

8 mei 2018 | David Bakker

Deliveroo gaat wereldwijd gratis verzekeringen aanbieden aan alle 35.000 bezorgers die met het bedrijf werken. Op dit moment is het bedrijf in 12 landen actief. De verzekeringen dekken de kosten van arbeidsongeschiktheid als gevolg van een ongeval tijdens het werk en de aansprakelijkheidskosten.

De nieuwe dekking door verzekeraar Qover maakt het voor bezorgers mogelijk om kosten terug te vorderen, die worden gemaakt doordat een bezorger niet kan werken als resultaat van letsel dat tijdens werk is opgelopen. Het verzekeringspakket dekt persoonlijk letsel voor alle bezorgers en aansprakelijkheid voor de fietsers tot 5 miljoen euro – een verbetering van 1 miljoen euro bovenop de huidige aansprakelijkheidsdekking. Alle bezorgers vallen automatisch onder de verzekeringen. Met deze stap biedt Deliveroo de combinatie van vrijheid en zekerheid die bezorgers waarderen.

Aansprakelijkheidsverzekering 

Nederlandse bezorgers op de fiets die met Deliveroo werken vallen onder de dekking van een aansprakelijkheidsverzekering. Deze dekt o.a. de kosten van een vervangende bezorger. De regeling dekt schade tot 5 miljoen euro veroorzaakt tijdens het werk. Deze verzekering geldt ook voor bezorgers met een scooter op het moment dat zij niet op de scooter zitten en voor bezorgers te voet. Door deze verzekering gratis aan te bieden beschermt Deliveroo de bezorgers, alsook de andere weggebruikers wanneer er een ongeval plaatsvindt. 

Alle bezorgers worden automatisch meegenomen in de dekking voor persoonlijk letsel. Fietsers vallen automatisch onder de publieke aansprakelijkheidsverzekering.

Soepeler

Deze automatische dekking komt bovenop de wettelijke zorgplicht die Deliveroo heeft voor zelfstandige bezorgers. In de nieuwe situatie verbetert het systeem door het schadeproces soepeler en sneller af te wikkelen en het aanbieden van een uitgebreidere dekking.

Deliveroo heeft met verzekeringsaanbieders samengewerkt om hen te helpen tegemoet te komen aan de behoeften van de zelfstandige bezorgers die met Deliveroo werken. De ongevallenverzekering is veelomvattend, onder andere de volgende maatregelen zijn erin opgenomen:

 - Tot 75% van het gemiddeld bruto-inkomen voor tijdelijke arbeidsongeschiktheid, tot maximaal 30 dagen

 - Tot €2.000 tandheelkundige behandeling

 - Het verlies van zicht, gehoor, spraak of ledematen is ook opgenomen in deze uitgebreide verzekering, net zoals bijvoorbeeld ontwrichting van knie of pols

 - Dit geldt voor alle bezorgers op het moment dat zij ingelogd en gemarkeerd als beschikbaar zijn in de Deliveroo app, inclusief tot 1 uur na uitloggen.

De beschikbaarheid van deze nieuwe verzekeringsdekking komt voort uit de ambitie van Deliveroo om zowel de flexibiliteit te bieden die wordt gewaardeerd door de bezorgers, als het bieden van meer bescherming tijdens het werk. Deliveroo zou graag nog een stap verder willen gaan met het bieden van verzekeringsproducten en voordelen voor bezorgers. Echter, dan zou het bedrijf het risico lopen dat rechtbanken de arbeidsstatus van bezorgers herclassificeren. Dit zou ten koste gaan van de flexibiliteit die het bedrijf nu kan bieden. Deliveroo zet zich actief in voor een aanpassing van de wet zodat bezorgers zowel van flexibiliteit als zekerheid kunnen genieten.

Sneller proces

Mathieu de Lophem, Directeur Deliveroo Benelux vertelt:“Dit nieuwe toonaangevende verzekeringspakket is ontzettend belangrijk voor alle bezorgers die met Deliveroo werken. Ondanks dat de bezorgers al wettelijk gedekt zijn door onze zorgplicht, hebben wij geluisterd naar de bezorgers die graag een sneller proces willen met een bredere dekking. Dit is een mooie verbetering van het aanbod dat wij de bezorgers al bieden. Het maakt het vorderen van schadeclaims soepeler en sneller".

“Deliveroo zal altijd haar best doen voor onze bezorgers zonder de vrijheid waar zij om geven te riskeren. Dit is een sterke stap in de goede richting."

“We zouden graag verder willen gaan met het aanbieden van bescherming aan de bezorgers, maar we worden momenteel beperkt door de wet. Het bieden van toegang tot deze verzekeringsproducten is slechts één manier waarmee we werken aan het bevorderen van de bescherming van de bezorgers. Maar we zullen blijven bepleiten dat de wet moet worden aangepast zodat on-demand bedrijven zowel flexibiliteit als bescherming kunnen aanbieden.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje 2018

Leuk dat je je lekkerste broodje in wilt zenden voor deelname. Lukt het niet met onderstaand formulier, dan kun je de foto van het gerecht, de receptuur, bereidingswijze, prijs op de kaart en overige gegevens mailen naar thijs.jacobs@uitgeverijps.nl. ...

Achtergronden Culinair
Klassiek kindermenu niet meer van deze tijd

Hoewel uit eten met jonge kinderen een uitdaging kan zijn, geeft bijna de helft (45%) van de ouders met jonge kinderen (5-10 jaar) aan minimaal eens per maand buiten de deur te eten met hun kroost. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder ruim 1.000 gezinnen. Heikel punt is de menukaart, bi...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo for Business biedt roomservice in hotels

Deliveroo breidt het bedrijfsaanbod van 'Deliveroo for Business' uit met drie nieuwe opties. Van dit onderdeel van Deliveroo, gericht op de zakelijke markt, maken wereldwijd meer dan 7.000 bedrijven gebruik, waaronder bedrijven in Nederland. Nederlandse bedrijven bestellen via een zakelijk a...

Culinair Rotterdam
François Geurds verkoopt zaak aan Herman den Blijker

Topkok François Geurds heeft zijn restaurant, FG Bistro, in het Rotterdamse Lloydkwartier verkocht aan horecaondernemer Herman den Blijker. Zijn andere zaken in Rotterdam behoudt hij. Op Facebook meldt Geurds het volgende: "We hebben met deze beslissing gekozen ons volledig te focussen o...

Interview Longread
Horecaondernemer Bas Hoebink: ''De horeca moet een betere werkgever worden''

Bas Hoebink startte zo’n zes jaar geleden met zijn restaurant – De Firma – in Nijmegen. Inmiddels vallen er drie Nijmeegse horecazaken onder zijn onderneming ‘Het Hoofdkwartier Horeca' en heeft hij in Wijchen, samen met zijn compagnon, een vierde horecazaak: Italiaans res...

Achtergronden
Grand Café Moeke Enschede flink verbouwd

Grand Café Moeke Enschede heeft de bovenste verdieping van het restaurant geopend, waardoor het aantal plaatsen is verdubbeld. Moeke is een gezellig en laagdrempelig, eigentijds grand café waar je komt voor een heerlijke kop koffie, lunch of diner. Een plek waar iedereen zich thuis voe...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: