Deliveroo verzekert 35.000 zelfstandige bezorgers

8 mei 2018 | David Bakker

Deliveroo gaat wereldwijd gratis verzekeringen aanbieden aan alle 35.000 bezorgers die met het bedrijf werken. Op dit moment is het bedrijf in 12 landen actief. De verzekeringen dekken de kosten van arbeidsongeschiktheid als gevolg van een ongeval tijdens het werk en de aansprakelijkheidskosten.

De nieuwe dekking door verzekeraar Qover maakt het voor bezorgers mogelijk om kosten terug te vorderen, die worden gemaakt doordat een bezorger niet kan werken als resultaat van letsel dat tijdens werk is opgelopen. Het verzekeringspakket dekt persoonlijk letsel voor alle bezorgers en aansprakelijkheid voor de fietsers tot 5 miljoen euro – een verbetering van 1 miljoen euro bovenop de huidige aansprakelijkheidsdekking. Alle bezorgers vallen automatisch onder de verzekeringen. Met deze stap biedt Deliveroo de combinatie van vrijheid en zekerheid die bezorgers waarderen.

Aansprakelijkheidsverzekering 

Nederlandse bezorgers op de fiets die met Deliveroo werken vallen onder de dekking van een aansprakelijkheidsverzekering. Deze dekt o.a. de kosten van een vervangende bezorger. De regeling dekt schade tot 5 miljoen euro veroorzaakt tijdens het werk. Deze verzekering geldt ook voor bezorgers met een scooter op het moment dat zij niet op de scooter zitten en voor bezorgers te voet. Door deze verzekering gratis aan te bieden beschermt Deliveroo de bezorgers, alsook de andere weggebruikers wanneer er een ongeval plaatsvindt. 

Alle bezorgers worden automatisch meegenomen in de dekking voor persoonlijk letsel. Fietsers vallen automatisch onder de publieke aansprakelijkheidsverzekering.

Soepeler

Deze automatische dekking komt bovenop de wettelijke zorgplicht die Deliveroo heeft voor zelfstandige bezorgers. In de nieuwe situatie verbetert het systeem door het schadeproces soepeler en sneller af te wikkelen en het aanbieden van een uitgebreidere dekking.

Deliveroo heeft met verzekeringsaanbieders samengewerkt om hen te helpen tegemoet te komen aan de behoeften van de zelfstandige bezorgers die met Deliveroo werken. De ongevallenverzekering is veelomvattend, onder andere de volgende maatregelen zijn erin opgenomen:

 - Tot 75% van het gemiddeld bruto-inkomen voor tijdelijke arbeidsongeschiktheid, tot maximaal 30 dagen

 - Tot €2.000 tandheelkundige behandeling

 - Het verlies van zicht, gehoor, spraak of ledematen is ook opgenomen in deze uitgebreide verzekering, net zoals bijvoorbeeld ontwrichting van knie of pols

 - Dit geldt voor alle bezorgers op het moment dat zij ingelogd en gemarkeerd als beschikbaar zijn in de Deliveroo app, inclusief tot 1 uur na uitloggen.

De beschikbaarheid van deze nieuwe verzekeringsdekking komt voort uit de ambitie van Deliveroo om zowel de flexibiliteit te bieden die wordt gewaardeerd door de bezorgers, als het bieden van meer bescherming tijdens het werk. Deliveroo zou graag nog een stap verder willen gaan met het bieden van verzekeringsproducten en voordelen voor bezorgers. Echter, dan zou het bedrijf het risico lopen dat rechtbanken de arbeidsstatus van bezorgers herclassificeren. Dit zou ten koste gaan van de flexibiliteit die het bedrijf nu kan bieden. Deliveroo zet zich actief in voor een aanpassing van de wet zodat bezorgers zowel van flexibiliteit als zekerheid kunnen genieten.

Sneller proces

Mathieu de Lophem, Directeur Deliveroo Benelux vertelt:“Dit nieuwe toonaangevende verzekeringspakket is ontzettend belangrijk voor alle bezorgers die met Deliveroo werken. Ondanks dat de bezorgers al wettelijk gedekt zijn door onze zorgplicht, hebben wij geluisterd naar de bezorgers die graag een sneller proces willen met een bredere dekking. Dit is een mooie verbetering van het aanbod dat wij de bezorgers al bieden. Het maakt het vorderen van schadeclaims soepeler en sneller".

“Deliveroo zal altijd haar best doen voor onze bezorgers zonder de vrijheid waar zij om geven te riskeren. Dit is een sterke stap in de goede richting."

“We zouden graag verder willen gaan met het aanbieden van bescherming aan de bezorgers, maar we worden momenteel beperkt door de wet. Het bieden van toegang tot deze verzekeringsproducten is slechts één manier waarmee we werken aan het bevorderen van de bescherming van de bezorgers. Maar we zullen blijven bepleiten dat de wet moet worden aangepast zodat on-demand bedrijven zowel flexibiliteit als bescherming kunnen aanbieden.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview
Routing: liever efficiënt of meer contact met je gasten?

De routing in je lunchzaak is van groot belang. Tijdens de piekuren moet je immers iedere gast goed en snel voorzien van hetgeen zij besteld hebben. In veel gevallen gaat het dan ook om koffie: het is één van de bestsellers. Vrijwel geen enkele lunchroom uitgezonderd. We gingen te r...

Advertorial
Probeer nu GRATIS de botermelange van Debic

Roomboter geeft een rijkdom aan uw lunchroom die onmiskenbaar is voor het maken van broodjes waar gasten voor terugkomen. Het nadeel van roomboter is dat het niet direct smeerbaar is uit de koeling. Daarvoor is Debic Smeren & Bakken ontwikkeld: een direct smeerbare melange van roomboter en plant...

Advertorial
3, 2, 1… Stoof!

Oma’s draadjesvlees, dat is waar je elk kind voor wakker kunt maken. En nu we eenmaal volwassen zijn, loopt het water nog steeds in onze mond als we er alleen al aan denken. Anno 2019 zijn stoofgerechten weer helemaal back in business. Smakelijke hachee, Franse Boeuf Bourguignon, Vlaamse stove...

Amsterdam Opening
Amsterdam krijgt primeur van STAN&CO 2.0

STAN&CO is een begrip in Utrecht, Arnhem en Zeist en is onderdeel van Debuut Horecabeheer & Ontwikkeling. In dit sfeervolle bar-restaurant draait het allemaal om food, drinks & friends. In juni 2019 wordt ook Amsterdam verrijkt met een STAN&CO. Een 2.0 versie waarmee ze aansluit o...

Opening
Papa John's opent twintigste vestiging in Nederland

Papa John’s opende onlangs nog een nieuwe vestiging in Delft, nu is Eindhoven aan de beurt. Op 25 maart gaat op de Kleine Berg 78 in Eindhoven alweer de twintigste vestiging open. Franchisenemer Alex Clemencia en zijn broer Izahir zullen de vestiging feestelijk openen. Alex Clemencia: &ldqu...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: "Ik word verdacht van slavendrijven!"

Ik ben zojuist verhoord door de politie. Ik ben verdachte. Ik word verdacht van slavendrijven. De kwestie is van een paar jaar geleden. Ik deed toen zaken met een schoonmaakbedrijf. Dit bleek een achteraf een criminele organisatie te zijn, volgens de twee rechercheurs die mij vandaag ondervroegen. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: