De 7 koffietrends voor 2017

11 november 2016 | Jorien Slager

1.    Koude koffie

Koffie wordt steeds vaker gebruikt als ingrediënt voor koude dranken. ‘Cold Brew’ is in de Verenigde Staten al behoorlijk hot. Wist je bijvoorbeeld dat een hip koffiecafé zonder tap ondenkbaar is in de VS? Niet voor bier, maar voor bijvoorbeeld een Cold Brew Tonic. Zet die maar eens op je kaart, het drankje zal je gasten verbazen. Koffiebier van de tap is best wel leuk en lekker!

2.    Bijzonder water

Zou je het kunnen proeven? De kwaliteit van water, wanneer het onderdeel is van een koffie? Volgens vele topbarista’s is de kwaliteit van water bepalend voor de smaak van de koffie. Koffiebars hebben bijna zonder uitzondering een speciaal waterfilter geïnstalleerd. Het verschil maak je immers niet meer met een bepaalde koffiesoort; het in huis hebben van verschillende soorten koffie is al niet bijzonder meer. Het verschil maak je door je gasten ook voor een bepaald type water te laten kiezen. 

3.    Koffie combineren met food

Foodpairing. Het woord gonsde tijden lang door de horeca heen en is nu een beetje passé. Toch bestaat er het idee dat koffie altijd gecombineerd moet worden met iets zoets. Een misvatting. De smaak van koffie is doorontwikkeld, waardoor koffie lang niet altijd meer bitter is. De smaak van het begeleidende gerecht ontwikkelt dus ook mee. De zoete appeltaart past duidelijk minder goed (of zelfs helemaal niet) bij bepaalde specialty coffees.

4.    Plantaardige recepten

Er worden meer en meer koffiespecialiteiten bereid met amandelmelk, sojamelk en speltmelk. Dit is een enorme trend aan het worden en het toevoegen van deze ingrediënten is niet alleen hip, maar ook lekker en gezond. 

5.    Rekening houden met klimaatproblematiek

Gevoelige koffiesoorten hebben het zwaar en zijn slechter verkrijgbaar. Steeds meer oogsten mislukken door de opwarming van de aarde en verandering van het klimaat. Dat is de reden dat ‘minder goede koffiesoorten’ worden herontdekt. Uit noodzaak, dat wel, maar je kunt het ook als marketingtool toepassen in je zaak. 

6.    Koffieproeverijen

Als horecaondernemer weet je dat je zaak niet zomaar gevuld is. Het organiseren van events biedt kansen. Waarom organiseer je niet een wekelijkse koffiebrouwerij? Je krijgt nieuwe gasten over de vloer, gaat een samenwerking aan met je leverancier en bouwt naamsbekendheid op. 

7.    On-site roasting

Er is niets lekkerder dan de geur van versgebrande koffie. Toch brandt bijna geen horecaondernemer zelf zijn koffie. Uit cijfers blijkt dat de handel van groene koffiebonen naar Europa aardig toeneemt, wat er op wijst dat het zelf branden van koffie sterk in populariteit toeneemt. Ideetje voor jouw dagzaak? 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Insight Beach Brabant: ijzersterk horecaconcept in hartje Eindhoven

Een groep ambitieuze ondernemers presenteert deze zomer Insight Beach: een gloednieuw city beach concept dat de horeca en culturele sector bij elkaar brengt. De hardwerkende mensen in deze sectoren brengen leven in de brouwerij en moeten zo snel mogelijk weer aan de slag, vinden de initiatiefnemers....

Interview Longread Coronacrisis
Utrechtse horecaondernemers: "De run op de horeca blijft uit"

We zijn nu drie dagen onderweg sinds de 'heropening' van de horeca. Tijd om horecaondernemers te bezoeken en te vragen naar de ervaringen met het ondernemen met coronabeperkingen en de verwachting voor de toekomst. In Utrecht bezochten we daarom verschillende horecaondernemers en voelden vooral het ...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: