Creditcardgegevens vragen om no-show te voorkomen

10 februari 2016
Creditcardgegevens vragen om no-show te voorkomen

Reserveringssite Couverts gaat wat doen tegen gasten die wel reserveren in restaurants, maar vervolgens niet op komen dagen. Restaurants
kunnen nu de gast bij de reservering vragen om de creditcardgegevens achter te laten om deze inkomstenderving tegen te gaan.

*Hotels doen het al langer*
Hotels hanteren een dergelijk systeem al jaren en het systeem van Couverts is getest bij drie Amsterdamse restaurants, waaronder Bord'Eau. Juridisch is het echter niet mogelijk dat klanten betalen terwijl ze niets hebben gegeten, maar het is een goede stok achter de deur. Volgens KHN staat te lezen in de Uniforme Voorwaarden Horeca dat een ondernemer 'bij no-show de volledige reserveringswaarde in rekening kan brengen'. Er heerst dus nog wat onduidelijkheid omtrent de juridische mogelijkheden.

*Grote impact no-show*
Voor sterrenzaken is de impact van een no-show relatief hoog, terwijl een eetcafé deze reserveringsoptie wellicht links zal laten liggen. Vooraf betalen voor het diner zien we in Nederland nog niet, maar in de Verenigde Staten is het al vrij gebruikelijk op topdagen, zoals Thanksgiving.

~Thijs Jacobs~


Overig nieuws