Column: waar vind jij handel?

11 februari 2019 | Monique van Gevelt

Ook al heb je een geslaagde lunchroom met mooie omzet, er is altijd een moment waarbij de twijfel toeslaat omdat de klandizie even terugloopt. Wellicht omdat er een concurrent zijn deuren opent om de hoek of omdat je even niet oplettend genoeg bent geweest en je service of kwaliteit iets zijn ingezakt.

Dan kan het best lastig zijn om die weg naar boven weer te vinden. Vaak moeten lunchrooms het hebben van de toeloop en wordt er niet gebouwd aan de eigen commerciële slagkracht. Het commercieel denken hoe je diverse doelgroepen aan je bindt en ze behoudt.

Dat laatste blijkt voor horecaondernemers een enorm struikelblok. Waar voor de meeste bedrijven marketing en verkoop een cruciaal bedrijfsonderdeel is, is het in de horeca een bijkomstigheid. Een uitzondering daargelaten, maar er zijn weinig horecabedrijven die op dit vlak hun zaakjes op orde hebben.

Te weinig aanloop?

Het frustreert als je zaak te leeg is. Veel seizoenbedrijven hebben hier last van, met name omdat het toerisme in de winter terugloopt. Gek genoeg lijken ze die dip van tevoren niet aan te zien komen. Op het laatste moment gooien ze een flyer of advertentie met korting eruit, om zo een nieuwe doelgroep aan te trekken. Maar dit is het recept voor fiasco. Die nieuwe doelgroep ziet je helemaal niet zitten. Ze kennen je niet of nauwelijks. En zo’n ‘kat in het nauw’ actie maakt jouw bedrijf ook niet erg aantrekkelijk. Bij onbekenden komt die eerder over als een hopeloze actie.

Bouwen aan vervangende handel

Zelfs op toplocaties kan je omzet tijdelijk opdrogen. Heb je genoeg ‘vet op de botten’ dan kun je die periode overbruggen. Toch hoor je horecabedrijven vaak zeggen: ‘In het hoogseizoen hoef ik niets te doen want de klandizie loopt gewoon binnen. Maar in de winter is het hier te rustig.’

Het punt is dat zo’n bedrijf niet gebouwd heeft aan vervangende business. Doe je in het hoogseizoen niets aan je naamsbekendheid en marketing, vergeet dan maar dat mensen je weten te vinden als jij ze nodig hebt. Als de toeristische business stil valt komen lokale doelgroepen je echt niet redden. Zaak dus om te differentiëren en je focus te verleggen naar meerdere doelgroepen.

Er zal een verschil zitten in het verwachtingspatroon. De vraag is wat je moet veranderen in je aanbod en diensten om meerdere doelgroepen aan te trekken? Hoe ga je ze benaderen, bereiken en overtuigen? Maar wat je ook beslist te gaan doen, laat in het hoogseizoen geen radiostilte vallen. Want uit het oog is uit het hart.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Restaurant Par Hasard Almere omgetoverd tot all you can eetcafé

Restaurant Par Hasard op het Belfortplein in Almere Stad past haar concept aan en wordt het gezellige en toegankelijke All you can eetcafé by Par Hasard. Hiermee sluit het restaurant beter aan op de wensen van een groot deel van de bewoners en bezoekers van Almere en speelt zij in op de ...

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: