Column: waar vind jij handel?

11 februari 2019 | Monique van Gevelt

Ook al heb je een geslaagde lunchroom met mooie omzet, er is altijd een moment waarbij de twijfel toeslaat omdat de klandizie even terugloopt. Wellicht omdat er een concurrent zijn deuren opent om de hoek of omdat je even niet oplettend genoeg bent geweest en je service of kwaliteit iets zijn ingezakt.

Dan kan het best lastig zijn om die weg naar boven weer te vinden. Vaak moeten lunchrooms het hebben van de toeloop en wordt er niet gebouwd aan de eigen commerciële slagkracht. Het commercieel denken hoe je diverse doelgroepen aan je bindt en ze behoudt.

Dat laatste blijkt voor horecaondernemers een enorm struikelblok. Waar voor de meeste bedrijven marketing en verkoop een cruciaal bedrijfsonderdeel is, is het in de horeca een bijkomstigheid. Een uitzondering daargelaten, maar er zijn weinig horecabedrijven die op dit vlak hun zaakjes op orde hebben.

Te weinig aanloop?

Het frustreert als je zaak te leeg is. Veel seizoenbedrijven hebben hier last van, met name omdat het toerisme in de winter terugloopt. Gek genoeg lijken ze die dip van tevoren niet aan te zien komen. Op het laatste moment gooien ze een flyer of advertentie met korting eruit, om zo een nieuwe doelgroep aan te trekken. Maar dit is het recept voor fiasco. Die nieuwe doelgroep ziet je helemaal niet zitten. Ze kennen je niet of nauwelijks. En zo’n ‘kat in het nauw’ actie maakt jouw bedrijf ook niet erg aantrekkelijk. Bij onbekenden komt die eerder over als een hopeloze actie.

Bouwen aan vervangende handel

Zelfs op toplocaties kan je omzet tijdelijk opdrogen. Heb je genoeg ‘vet op de botten’ dan kun je die periode overbruggen. Toch hoor je horecabedrijven vaak zeggen: ‘In het hoogseizoen hoef ik niets te doen want de klandizie loopt gewoon binnen. Maar in de winter is het hier te rustig.’

Het punt is dat zo’n bedrijf niet gebouwd heeft aan vervangende business. Doe je in het hoogseizoen niets aan je naamsbekendheid en marketing, vergeet dan maar dat mensen je weten te vinden als jij ze nodig hebt. Als de toeristische business stil valt komen lokale doelgroepen je echt niet redden. Zaak dus om te differentiëren en je focus te verleggen naar meerdere doelgroepen.

Er zal een verschil zitten in het verwachtingspatroon. De vraag is wat je moet veranderen in je aanbod en diensten om meerdere doelgroepen aan te trekken? Hoe ga je ze benaderen, bereiken en overtuigen? Maar wat je ook beslist te gaan doen, laat in het hoogseizoen geen radiostilte vallen. Want uit het oog is uit het hart.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lunch Opening
Nieuwe Bagels & Beans opent in Amsterdam-Noord

De NDSM-werf in Amsterdam-Noord is hot en happening. De voormalige scheepswerf ontwikkelt zich tot een bruisend stadsdeel met woningen, creatieve bedrijven, kantoren, onderwijsinstellingen, voorzieningen en winkels. En vanaf 29 april ook een Bagels & Beans. Een oase van rust tussen alle bedrijvi...

Events KHN
SVH officieel partner eerste editie Nationale Horecadag

Dinsdag 21 mei vindt voor het eerst de Nationale Horecadag plaats. Stichting Vakbekwaamheid Horeca is officieel partner geworden van dit evenement. Samen met initiatiefnemer Lennart Maas, manager van hotel Park Plaza Victoria Amsterdam, organiseren Koninklijke Horeca Nederland en SVH deze grootste o...

Bezorgen Interview Longread
Interview Jitse Groen, oprichter Takeaway.com: "Lunchbezorging gaat echt flink groeien"

Lunchbezorging groeit. Eigenlijk groeit de hele bezorgsector van food. Takeaway.com liet onlangs dan ook imposante groeicijfers zien: een toename van 51 procent van het aantal bezorgingen. Jitse Groen (41 jaar oud), oprichter en CEO van het bedrijf, nam de tijd om ons bij te praten over het reilen e...

Opening
Nieuwste Amsterdamse foodhal opent deuren in Magna Plaza

Vanaf vandaag blaast The Food Department officieel nieuw - culinair - leven in het iconische Magna Plaza. Amsterdams nieuwste foodhal in het centrum van de hoofdstad brengt 14 foodstands en 3 bars naar de tweede verdieping van het historische pand. Het menu: een mix van gerenommeerde namen, Amsterda...

Duurzaamheid KHN
BookDinners en Dutch Cuisine gaan samenwerken

BookDinners, het reserveringsplatform van onder andere KHN, gaat samenwerken met Dutch Cuisine. Dutch Cuisine heeft als doel om de Nederlandse eetcultuur en gezonder eten te bevorderen, net als het gebruik van natuurlijke ingredienten en eerlijke kwaliteit van voeding. Dutch Cuisine is vanaf nu meer...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: Italiaanse macho

"A gin-tonic for me, a Baileys for my wife. And more champagne!", riep mijn Italiaanse gast uit terwijl ik zijn jas aannam. Ze waren flink te laat en hadden het Nederlandse echtpaar dat hen had uitgenodigd ondertussen al een uur laten wachten. Daar was wat irritatie ontstaan. Ze wilden ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: