Column: waar vind jij handel?

11 februari 2019 | Monique van Gevelt

Ook al heb je een geslaagde lunchroom met mooie omzet, er is altijd een moment waarbij de twijfel toeslaat omdat de klandizie even terugloopt. Wellicht omdat er een concurrent zijn deuren opent om de hoek of omdat je even niet oplettend genoeg bent geweest en je service of kwaliteit iets zijn ingezakt.

Dan kan het best lastig zijn om die weg naar boven weer te vinden. Vaak moeten lunchrooms het hebben van de toeloop en wordt er niet gebouwd aan de eigen commerciële slagkracht. Het commercieel denken hoe je diverse doelgroepen aan je bindt en ze behoudt.

Dat laatste blijkt voor horecaondernemers een enorm struikelblok. Waar voor de meeste bedrijven marketing en verkoop een cruciaal bedrijfsonderdeel is, is het in de horeca een bijkomstigheid. Een uitzondering daargelaten, maar er zijn weinig horecabedrijven die op dit vlak hun zaakjes op orde hebben.

Te weinig aanloop?

Het frustreert als je zaak te leeg is. Veel seizoenbedrijven hebben hier last van, met name omdat het toerisme in de winter terugloopt. Gek genoeg lijken ze die dip van tevoren niet aan te zien komen. Op het laatste moment gooien ze een flyer of advertentie met korting eruit, om zo een nieuwe doelgroep aan te trekken. Maar dit is het recept voor fiasco. Die nieuwe doelgroep ziet je helemaal niet zitten. Ze kennen je niet of nauwelijks. En zo’n ‘kat in het nauw’ actie maakt jouw bedrijf ook niet erg aantrekkelijk. Bij onbekenden komt die eerder over als een hopeloze actie.

Bouwen aan vervangende handel

Zelfs op toplocaties kan je omzet tijdelijk opdrogen. Heb je genoeg ‘vet op de botten’ dan kun je die periode overbruggen. Toch hoor je horecabedrijven vaak zeggen: ‘In het hoogseizoen hoef ik niets te doen want de klandizie loopt gewoon binnen. Maar in de winter is het hier te rustig.’

Het punt is dat zo’n bedrijf niet gebouwd heeft aan vervangende business. Doe je in het hoogseizoen niets aan je naamsbekendheid en marketing, vergeet dan maar dat mensen je weten te vinden als jij ze nodig hebt. Als de toeristische business stil valt komen lokale doelgroepen je echt niet redden. Zaak dus om te differentiëren en je focus te verleggen naar meerdere doelgroepen.

Er zal een verschil zitten in het verwachtingspatroon. De vraag is wat je moet veranderen in je aanbod en diensten om meerdere doelgroepen aan te trekken? Hoe ga je ze benaderen, bereiken en overtuigen? Maar wat je ook beslist te gaan doen, laat in het hoogseizoen geen radiostilte vallen. Want uit het oog is uit het hart.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Video
Op Reportage: Panino di Pino

Simone Prestifilippo is samen met haar man Michael eigenaar van de lunchroom Panino di Pino. Panino di pino is een lunchroom waar de moderne Italiaanse sfeer samen met de heerlijke broodjes, Pasta’s en sorbetijs in het centraal staat. Panino di Pino is opgericht door de schoonvader van Sim...

Personalia Fastservice
Domino's krijgt Nederlandse CEO voor Europa

Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederorganisatie van Domino’s pizza Nederland publiceerde deze week haar halfjaarcijfers. In Europa realiseerde Domino’s een sterke omzetgroei van +9,4% tot €382,8m (+5,0% SSS) en een EBITDA €29,4m (+15,6%). Daarnaast opende D...

Video
Op Reportage: Het nieuwe Olivier

Brasserie Olivier in Bilthoven is met haar 37 jaar een van de oudste eetgelegenheden in het dorp. Sinds een half jaar is Olivier verhuisd naar een nieuwe locatie. En daar horen veranderingen bij. Eigenaresse Myrna Janssen vertelt trots haar verhaal. ‘’We zijn verhuisd naar de meest ce...

Bezorgen Achtergronden
Brabanders eten vooral kip met carnaval 

Brabantse carnavalsvierders eten graag kip. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data van de carnavalsdagen afgelopen jaren bekeek het bedrijf waar zij tijdens carnaval een piek in bestellingen kunnen verwachten, en waar de feestgangers per stad het meest zin in hebben...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: