Column: waar vind jij handel?

11 februari 2019 | Monique van Gevelt

Ook al heb je een geslaagde lunchroom met mooie omzet, er is altijd een moment waarbij de twijfel toeslaat omdat de klandizie even terugloopt. Wellicht omdat er een concurrent zijn deuren opent om de hoek of omdat je even niet oplettend genoeg bent geweest en je service of kwaliteit iets zijn ingezakt.

Dan kan het best lastig zijn om die weg naar boven weer te vinden. Vaak moeten lunchrooms het hebben van de toeloop en wordt er niet gebouwd aan de eigen commerciële slagkracht. Het commercieel denken hoe je diverse doelgroepen aan je bindt en ze behoudt.

Dat laatste blijkt voor horecaondernemers een enorm struikelblok. Waar voor de meeste bedrijven marketing en verkoop een cruciaal bedrijfsonderdeel is, is het in de horeca een bijkomstigheid. Een uitzondering daargelaten, maar er zijn weinig horecabedrijven die op dit vlak hun zaakjes op orde hebben.

Te weinig aanloop?

Het frustreert als je zaak te leeg is. Veel seizoenbedrijven hebben hier last van, met name omdat het toerisme in de winter terugloopt. Gek genoeg lijken ze die dip van tevoren niet aan te zien komen. Op het laatste moment gooien ze een flyer of advertentie met korting eruit, om zo een nieuwe doelgroep aan te trekken. Maar dit is het recept voor fiasco. Die nieuwe doelgroep ziet je helemaal niet zitten. Ze kennen je niet of nauwelijks. En zo’n ‘kat in het nauw’ actie maakt jouw bedrijf ook niet erg aantrekkelijk. Bij onbekenden komt die eerder over als een hopeloze actie.

Bouwen aan vervangende handel

Zelfs op toplocaties kan je omzet tijdelijk opdrogen. Heb je genoeg ‘vet op de botten’ dan kun je die periode overbruggen. Toch hoor je horecabedrijven vaak zeggen: ‘In het hoogseizoen hoef ik niets te doen want de klandizie loopt gewoon binnen. Maar in de winter is het hier te rustig.’

Het punt is dat zo’n bedrijf niet gebouwd heeft aan vervangende business. Doe je in het hoogseizoen niets aan je naamsbekendheid en marketing, vergeet dan maar dat mensen je weten te vinden als jij ze nodig hebt. Als de toeristische business stil valt komen lokale doelgroepen je echt niet redden. Zaak dus om te differentiëren en je focus te verleggen naar meerdere doelgroepen.

Er zal een verschil zitten in het verwachtingspatroon. De vraag is wat je moet veranderen in je aanbod en diensten om meerdere doelgroepen aan te trekken? Hoe ga je ze benaderen, bereiken en overtuigen? Maar wat je ook beslist te gaan doen, laat in het hoogseizoen geen radiostilte vallen. Want uit het oog is uit het hart.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content Nice 'n Easy
Unieke horeca op Strijp-S, welkom in Blok 63-S

Bram van Uden: “Parkeren doe je voor de deur of dichtbij op P De Hoek. Blok 63-S vind je op 5 minuten loopafstand van station Strijp-S, het Klokgebouw of het PSV-stadion. Hier beleef je de energie en open sfeer van het culturele en creatieve hart van Eindhoven. Gewoon lekker eten, gezelligheid...

Food Amsterdam
De nieuwe high tea ervaring op een bijzondere plek

Hoewel het heerlijke nazomerzonnetje zich nog even van zijn beste kant laat zien, is de herfst alweer in aantocht. Dat heeft natuurlijk ook zijn voordelen. Wie herfst zegt, zegt high tea! Lekker naar binnen, de kachel een standje hoger, een dampende kop thee voor je neus en urenlang tafelen en klets...

Opening Rotterdam
Eerste Nederlandse SUGO to go opent in Rotterdam

Biologisch, gezond, duurzaam én vers. Menig pizza liefhebber is verknocht aan de inmiddels befaamde pizza al taglio van SUGO. Dit blijkt niet alleen uit de veelbelovende recensies op Tripadvisor, maar ook uit de Deliveroo Pizza Contest 2019 waar SUGO de eerste plek bemachtigde. Nu SUGO vele h...

Opening Fastservice
Op dit nieuwe eetadresje in Maastricht draag je een slabber!

De hoofdstad van de zuidelijkste provincie van Nederland staat bekend om haar laissez-faire en bourgondische levensstijl. Het was dan ook geen moeilijk keuze voor spaghetticoncept BAVET waar in Nederland ze hun eerste vestiging zouden openen. Vanaf vandaag kan je op Markt 7 terecht voor een spaghett...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

In verband met de maatregelen om de verdere verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen, zijn horecagelegenheden gesloten geweest. Dat is heel vervelend voor jou als lunchroomondernemer, maar wat kun je beter doen om je naamsbekendheid en omzetkansen te vergroten dan meedoen met de wedst...

Awards Vega
Dit is het beste groentenrestaurant ter wereld

We’re Smart® Green Guide, dé referentie in de culinaire wereld van groenten, maakte op 21 september de beste groentenrestaurants én -bedrijven ter wereld bekend. La Distillerie (Château Bourglinster - Luxemburg) van groentenchef René Mathieu is uitgeroepen tot he...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: