Column Sico de Moel: cadeaukaart

18 juli 2019 | Sico de Moel

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes.

Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen betalen en zijn uiteindelijk blij als het allemaal gelukt is.

Vaak krijg ik dan van mijn gasten te horen dat er zo weinig leuke restaurants zijn waar ze hun cadeaukaart kunnen inleveren. De meeste restaurants zijn tourist traps, volgens deze gasten. Als ik zelf even kijk staan er best hele leuke restaurants bij.

Als je iemand een restaurantcadeau kaart geeft, zadel je iemand dus soms op met een probleem: verplicht uit-eten bij een accepterend restaurant binnen een bepaalde tijd.

Een paar jaar geleden heb ik er voor gekozen om aan geen enkele kortingsactie of restaurantweek meer mee te doen. Ik wil niet het type gasten waarbij de prijs leidend is. Gasten die blij worden van een goede deal of die de hele avond denken ze dat hun stukje vlees elders goedkoper kunnen krijgen.

Ik zoek gasten die kwaliteit en service waarderen, die genieten van een mooie avond en niet angstig zoeken naar een koopje.

Toch accepteer ik die cadeaukaarten wel, ondanks dat het me veel geld kost. Mijn gast was immers niet op zoek naar een koopje. Ze hebben die kaart gekregen, meestal van de baas, en deze heeft gewoon het volle pond betaald.

Maar zes kaarten...

Ik maakte duidelijk dat we maximaal 1 kaart per tafel accepteren. Hij kon dus nog 5x uit eten.

Dat moest dan wel deze week, want zijn kaarten waren nog maar een week geldig.

Lastig.

Ik streek deze keer met mijn hand over mijn hart en verzilverde al zijn kaarten, met een ruime tip erbij die ik weer mag inleveren bij de uitgever van die kaarten.

Ik heb dus een betere tip: als je een diner cadeau wilt geven, zoek dan een leuk restaurant uit en koop daar een cadeaukaart. Veel persoonlijker, leuker voor de ontvanger en beter voor de restaurateur.

Sico

Lees via deze link meer columns van Sico. 

Nog meer leuke stukjes van Sico lees je via deze link: www.linvite.nl/dagboek
De website van het restaurant vind je hier: www.linvite.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Vega
Helft van de Nederlanders vindt iedere dag vlees eten niet meer van deze tijd

Iedere dag vlees eten is niet meer van deze tijd. Dat vindt ongeveer de helft van alle Nederlanders. Meer dan 60% van de mensen is zich bewust van de impact van vlees op het klimaat. De milieuschade die de productie en consumptie van vlees oplevert moet in de winkelprijs worden verwerkt, vindt 1 op ...

Opening Rotterdam
Restaurant JAQ, dé hotspot in het Rotterdamse theaterdistrict

Op 12 december opent restaurant JAQ haar deuren in het theaterdistrict van Rotterdam, tegenover het Oude Luxor Theater en vlakbij het bruisende uitgaansgebied rondom het Hofplein. Het sfeervolle restaurant is dé plek om af te spreken voor een drankje tijdens of na het shoppen, voor een zakend...

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: