Column restaurateur Sico de Moel: Italiaanse macho

17 april 2019 | Sico de Moel

"A gin-tonic for me, a Baileys for my wife. And more champagne!", riep mijn Italiaanse gast uit terwijl ik zijn jas aannam. Ze waren flink te laat en hadden het Nederlandse echtpaar dat hen had uitgenodigd ondertussen al een uur laten wachten. Daar was wat irritatie ontstaan.

Ze wilden hun Italiaanse vrienden kennis laten maken met de moderne Nederlandse keuken. Ik noem mijn Duurzame Proeverij voor toeristen altijd Dutch Cuisine Tasting, dat verkoopt beter. "Amsterdams kraanwater is heel goed en kun je hier dus gewoon drinken", probeerde de Nederlandse dame nog, maar mijn Italiaanse gast had al een fles Brunello di Montalcino ‘Riserva’, mijn Italiaanse topwijn, besteld en daarnaast ook nog eens twee flessen mineraalwater.

Mijn Nederlandse gasten waren vaker bij me geweest en wilden vandaag indruk maken op hun Italiaanse vrienden. Italianen zijn op hun beurt echter vooral lyrisch over alles wat Italiaans is. De verhalen over de sterrenrestaurants waar ze over de hele wereld hadden gegeten vlogen over tafel. Ik was bang dat de verwachtingen wel wat te hoog waren opgeklopt.

Mijn zoon hielp me deze avond. Hij heeft weleens gewerkt in de afwas, in de keuken, maar vanavond stonden we voor het eerst samen in de service. Hij was bijna 15.

Mijn Italiaanse gast was veeleisend, hij knipte nog net niet met zijn vingers.

Tot hem opviel dat vader en zoon deze avond zijn diner serveerden. Family business, dat raakte hem, zelf had hij ook een zoon, vertelde hij trots. Vanaf dat moment was ons restaurant geweldig, het eten werkelijk fantastisch, het beste in Amsterdam en hij kon het weten. Hoewel de Italianen waren uitgenodigd door hun Nederlandse vrienden en het menu ook al door hen vooraf was betaald, stond hij erop om de gehele rekening te voldoen. "stort die aanbetaling maar terug!"

Hij zou ons aan al zijn Italiaanse vrienden aanbevelen. Een goede fooi erbij én nog een extra fooi voor uw zoon, dat ik daar maar trots op moest zijn.

Lees via deze link meer columns van Sico. 

Meer leuke stukjes van Sico lees je via deze link: www.linvite.nl/dagboek
De website van het restaurant vind je hier: www.linvite.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Columns
Column Monique van Gevelt: het nieuwe abnormaal

Voor velen van ons is het drukker dan ooit. Dat wil trouwens niet zeggen dat we geld verdienen. Nee, deze crisis is een financieel drama. We zien de reserves verdampen en staren naar de bodem van onze schatkist. En nu onze voordeur op een kier staat voor onze gasten, zijn we er nog lang niet. Hoe de...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: