Column Pieter Punter: Verse sappen

5 april 2003 | Pieter Punter

Marketeers en reclamemakers zijn bijzonder vindingrijk in het bedenken van tautologieën (vers geperst, vers van het mes, vers gezet, vers van het land), alsof er ooit oud fruit wordt geperst of koffie de volgende dag wordt opgewarmd (hoewel ik daar soms wel eens aan twijfel). Bij vruchtensappen zien wij eveneens een grote mate van fantasie. In sappen is alles vers. Het is vers geperst (ooit, waarna geconcentreerd, ingevroren, ontdooid en aangevuld met water, geur- en smaakstoffen), vers in de fles gedaan, bereid uit verse ingrediënten enzovoort. Met name de uitdrukking “vers geperst” is verdacht. Ik geloof het alleen als ik de pers zie (of hoor).

Vroeger was vers sap sterk seizoensgebonden; sinaasappels waren niet het hele jaar verkrijgbaar en dus was er niet het hele jaar sap. Tegenwoordig bestaat seizoensgebondenheid nauwelijks meer dankzij het feit dat het altijd ergens op de wereld zomer is en luchttransport nauwelijks meer iets kost. Bijna alles is het hele jaar vers te krijgen. De Hollandse asperges vormen een van de weinige uitzonderingen.

In de afgelopen jaren is de populariteit van verse sappen sterk gestegen. De meest bekende en gedronken variant is sinaasappelsap (er schijnen 852 mixdranken te zijn met sinaasappelsap). De eerste gekoelde drinkklare sinaasappelsap kwam pas in 1973 op de markt, gevolgd door de houdbare drinkklare sappen. Wie nu in de supermarkt langs het sappenvak loopt kan zich nauwelijks voorstellen dat dit 30 jaar geleden niet bestond.

Toch is de moderne consument verre van tevreden. Men wil op ieder moment kunnen beschikken over echt “vers geperst sap”: zonder conserveringsmiddelen, uitstekend van smaak, maar slechts enkele dagen houdbaar (mits bewaard bij 6° of lager) en om die reden commercieel niet interessant. Daarom wordt het sap licht gepasteuriseerd, een thermische behandeling die bacteriën en micro-organismen doodt waardoor het product langer houdbaar blijft. Sinds kort zijn deze “vers geperste” sappen op de consumentenmarkt verkrijgbaar. Verser is waarschijnlijk onmogelijk, of de consument moet weer terug naar af en zelf de sinaasappels persen. Gezien de steeds stijgende behoefte aan gemak lijkt die optie echter achterhaald. Het perswerk besteden we uit, zodat we vers en gemak hebben.

Deze column is geschreven door Pieter Punter en gepubliceerd in een eerdere uitgave van vakblad Lunchroom.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: “Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken”

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Opening Rotterdam
Tweede Bagels & Beans aGoGo verovert Rotterdam

Binnenkort klotst de bagelliefde over de randen van de Koopgoot: woensdag 20 november opent Bagels & Beans de sluizen van bagels, koffie en geluk in FORUM Rotterdam. Op de eerste verdieping komt de vertrouwde Bagels & Beans, de begane grond is gereserveerd voor Bagels & Beans aGoGo. De t...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: