Column Pieter Punter: Verse sappen

5 april 2003 | Pieter Punter

Marketeers en reclamemakers zijn bijzonder vindingrijk in het bedenken van tautologieën (vers geperst, vers van het mes, vers gezet, vers van het land), alsof er ooit oud fruit wordt geperst of koffie de volgende dag wordt opgewarmd (hoewel ik daar soms wel eens aan twijfel). Bij vruchtensappen zien wij eveneens een grote mate van fantasie. In sappen is alles vers. Het is vers geperst (ooit, waarna geconcentreerd, ingevroren, ontdooid en aangevuld met water, geur- en smaakstoffen), vers in de fles gedaan, bereid uit verse ingrediënten enzovoort. Met name de uitdrukking “vers geperst” is verdacht. Ik geloof het alleen als ik de pers zie (of hoor).

Vroeger was vers sap sterk seizoensgebonden; sinaasappels waren niet het hele jaar verkrijgbaar en dus was er niet het hele jaar sap. Tegenwoordig bestaat seizoensgebondenheid nauwelijks meer dankzij het feit dat het altijd ergens op de wereld zomer is en luchttransport nauwelijks meer iets kost. Bijna alles is het hele jaar vers te krijgen. De Hollandse asperges vormen een van de weinige uitzonderingen.

In de afgelopen jaren is de populariteit van verse sappen sterk gestegen. De meest bekende en gedronken variant is sinaasappelsap (er schijnen 852 mixdranken te zijn met sinaasappelsap). De eerste gekoelde drinkklare sinaasappelsap kwam pas in 1973 op de markt, gevolgd door de houdbare drinkklare sappen. Wie nu in de supermarkt langs het sappenvak loopt kan zich nauwelijks voorstellen dat dit 30 jaar geleden niet bestond.

Toch is de moderne consument verre van tevreden. Men wil op ieder moment kunnen beschikken over echt “vers geperst sap”: zonder conserveringsmiddelen, uitstekend van smaak, maar slechts enkele dagen houdbaar (mits bewaard bij 6° of lager) en om die reden commercieel niet interessant. Daarom wordt het sap licht gepasteuriseerd, een thermische behandeling die bacteriën en micro-organismen doodt waardoor het product langer houdbaar blijft. Sinds kort zijn deze “vers geperste” sappen op de consumentenmarkt verkrijgbaar. Verser is waarschijnlijk onmogelijk, of de consument moet weer terug naar af en zelf de sinaasappels persen. Gezien de steeds stijgende behoefte aan gemak lijkt die optie echter achterhaald. Het perswerk besteden we uit, zodat we vers en gemak hebben.

Deze column is geschreven door Pieter Punter en gepubliceerd in een eerdere uitgave van vakblad Lunchroom.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Opening Fastservice
Horeca in Amsterdam The Style Outlets morgen geopend

HMSHost International en NEINVER openen met trots de eerste eet- en drinkgelegenheden in Amsterdam The Style Outlets, de nieuwste winkelbestemming van Nederland. Vanaf morgen kunnen bezoekers tijdens het winkelen genieten van Starbucks, Burger Federation en Pommes Frites. Hierdoor wordt de aanwezigh ...

Culinair Coronacrisis
Helft Nederlanders sinds maart niet meer uit eten geweest

De helft van de Nederlanders (49%) heeft geen bezoek meer gebracht aan een restaurant sinds de uitbraak van COVID-19. Dit in tegenstelling tot 2019, toen slechts 1 procent nooit uit eten ging. Het restaurantgedrag van de Nederlander is door de pandemie flink veranderd. Dit blijkt uit het onderzoek & ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
Alles over digitaal ondernemen in je lunchzaak

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: