Column Pieter Punter: Verse sappen

5 april 2003 | Pieter Punter

Marketeers en reclamemakers zijn bijzonder vindingrijk in het bedenken van tautologieën (vers geperst, vers van het mes, vers gezet, vers van het land), alsof er ooit oud fruit wordt geperst of koffie de volgende dag wordt opgewarmd (hoewel ik daar soms wel eens aan twijfel). Bij vruchtensappen zien wij eveneens een grote mate van fantasie. In sappen is alles vers. Het is vers geperst (ooit, waarna geconcentreerd, ingevroren, ontdooid en aangevuld met water, geur- en smaakstoffen), vers in de fles gedaan, bereid uit verse ingrediënten enzovoort. Met name de uitdrukking “vers geperst” is verdacht. Ik geloof het alleen als ik de pers zie (of hoor).

Vroeger was vers sap sterk seizoensgebonden; sinaasappels waren niet het hele jaar verkrijgbaar en dus was er niet het hele jaar sap. Tegenwoordig bestaat seizoensgebondenheid nauwelijks meer dankzij het feit dat het altijd ergens op de wereld zomer is en luchttransport nauwelijks meer iets kost. Bijna alles is het hele jaar vers te krijgen. De Hollandse asperges vormen een van de weinige uitzonderingen.

In de afgelopen jaren is de populariteit van verse sappen sterk gestegen. De meest bekende en gedronken variant is sinaasappelsap (er schijnen 852 mixdranken te zijn met sinaasappelsap). De eerste gekoelde drinkklare sinaasappelsap kwam pas in 1973 op de markt, gevolgd door de houdbare drinkklare sappen. Wie nu in de supermarkt langs het sappenvak loopt kan zich nauwelijks voorstellen dat dit 30 jaar geleden niet bestond.

Toch is de moderne consument verre van tevreden. Men wil op ieder moment kunnen beschikken over echt “vers geperst sap”: zonder conserveringsmiddelen, uitstekend van smaak, maar slechts enkele dagen houdbaar (mits bewaard bij 6° of lager) en om die reden commercieel niet interessant. Daarom wordt het sap licht gepasteuriseerd, een thermische behandeling die bacteriën en micro-organismen doodt waardoor het product langer houdbaar blijft. Sinds kort zijn deze “vers geperste” sappen op de consumentenmarkt verkrijgbaar. Verser is waarschijnlijk onmogelijk, of de consument moet weer terug naar af en zelf de sinaasappels persen. Gezien de steeds stijgende behoefte aan gemak lijkt die optie echter achterhaald. Het perswerk besteden we uit, zodat we vers en gemak hebben.

Deze column is geschreven door Pieter Punter en gepubliceerd in een eerdere uitgave van vakblad Lunchroom.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Koffie & thee Utrecht
30ml Coffee & Food maakt een feestje van de heropening op 1 juni

De afgelopen maanden was het rustig in de ‘huiskamers’ van 30ml. Alle vestigingen waren open voor TO GO, maar de gezelligheid die de zaken normaliter zo typeert hebben de medewerkers echt gemist. Gelukkig openen ook zij vanaf 1 juni om 12:00 uur weer de deuren voor het nuttigen ter plaat...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Bezorgen Vega
Supergewassen, eitwitvervangers en plantaardige melk over tien jaar normaal

Maaltijdplatform Deliveroo deed onderzoek* onder tech-minded Nederlanders van 18 jaar en ouder over de toekomst van voeding gedreven door techniek, zoals supergewassen, kweekvlees, 3D-geprint voedsel en persoonlijke voeding op basis van het eigen DNA. Zij blijken een sterke voorkeur te hebben voor &...

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Slecht levensgedrag, definitief oordeel in zicht?

Het openen van een restaurant gaat niet zomaar. Los van alle praktische zaken moeten de nodige vergunningen worden aangevraagd, waaronder in veel gevallen een exploitatievergunning op grond van de (algemene) plaatselijke verordening en een Drank- en Horecawetvergunning. Hierbij stuit men doorgaans o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: