Column Pieter Punter: Salades

12 augustus 2003 | Pieter Punter

Fabrikanten brengen continu verbeterde of vernieuwde producten op de markt.

Productvernieuwing of innovatie is de motor achter gezonde bedrijfsgroei. Wie doorheeft wat de consument écht wil, kan rekenen op diens trouw. In de praktijk is het echter meestal bijzonder droevig gesteld met het innovatieve vermogen van de industrie. Meestal blijft men steken in “verbeterd”, “vernieuwd” of “nieuwe formule”, ofwel oude wijn in nieuwe zakken (waarbij de zakken achteraf ook niet eens nieuw zijn). Veel van deze innovaties getuigen van een ontstellend gebrek aan respect voor de consument. Ze worden uiteindelijk afgestraft.

We hebben ook gezien hoe een goede campagne een heel volk andere voedingsgewoonten kan aanleren. Nederland aan de olijfolie, net als we ooit aan de melk zijn geholpen (niet omdat het lekker is, maar door een uitgekiende campagne). Olijfolie als ultieme oplossing voor al onze problemen: geen cholesterol, ouderdomskwalen of sombere dagen. Na twee slokken springt zelfs de meest stramme oude man op om te gaan voetballen (twintig jaar geleden sprong hij op om naar het toilet te rennen wegens acute buikloop). Dit beeld gebruikt een saladefabrikant om de bovennatuurlijke krachten van zijn (met olijfolie bereide) producten aan de man te brengen. De oude Kraai komt hierdoor zelfs uit zijn dipje.

Omdat proeven mijn vak is en ook ik soms met dipjes te maken heb, nam ik de proef op de som. Helaas, wederom een geval van “overbeloven”. De salades worden slechts door één aspect gekenmerkt: zuur. Zonder deksels kan ik zelfs niet vaststellen welke variant ik proef. Daar krijg ik nu een geweldige dip van. Gelukkig heb ik hier een remedie voor. Ik kook 1 pond Opperdoezen en snij ze warm in blokjes. Vervolgens gooi ik een ei in de blender met wat mosterd en citroensap en draai ik met zonnebloemolie (géén olijfolie) een schitterende mayonaise (3 tellen werk) en lepel deze voorzichtig door de warme aardappelblokjes. Als ik met deze aardappelsalade aan tafel zit en mijn ogen sluit, zie ik de mediterrane zon opkomen, het wordt warm en mijn dip is volledig verdwenen. Volgens mij zijn dit de innovaties waarop de consument wacht. Voor mij doet het in ieder geval wonderen.

Deze column is geschreven door Pieter Punter en gepubliceerd in een eerdere uitgave van vakblad Lunchroom.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: “Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken”

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Opening Rotterdam
Tweede Bagels & Beans aGoGo verovert Rotterdam

Binnenkort klotst de bagelliefde over de randen van de Koopgoot: woensdag 20 november opent Bagels & Beans de sluizen van bagels, koffie en geluk in FORUM Rotterdam. Op de eerste verdieping komt de vertrouwde Bagels & Beans, de begane grond is gereserveerd voor Bagels & Beans aGoGo. De t...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: