Column Pieter Punter: Salades

12 augustus 2003 | Pieter Punter

Fabrikanten brengen continu verbeterde of vernieuwde producten op de markt.

Productvernieuwing of innovatie is de motor achter gezonde bedrijfsgroei. Wie doorheeft wat de consument écht wil, kan rekenen op diens trouw. In de praktijk is het echter meestal bijzonder droevig gesteld met het innovatieve vermogen van de industrie. Meestal blijft men steken in “verbeterd”, “vernieuwd” of “nieuwe formule”, ofwel oude wijn in nieuwe zakken (waarbij de zakken achteraf ook niet eens nieuw zijn). Veel van deze innovaties getuigen van een ontstellend gebrek aan respect voor de consument. Ze worden uiteindelijk afgestraft.

We hebben ook gezien hoe een goede campagne een heel volk andere voedingsgewoonten kan aanleren. Nederland aan de olijfolie, net als we ooit aan de melk zijn geholpen (niet omdat het lekker is, maar door een uitgekiende campagne). Olijfolie als ultieme oplossing voor al onze problemen: geen cholesterol, ouderdomskwalen of sombere dagen. Na twee slokken springt zelfs de meest stramme oude man op om te gaan voetballen (twintig jaar geleden sprong hij op om naar het toilet te rennen wegens acute buikloop). Dit beeld gebruikt een saladefabrikant om de bovennatuurlijke krachten van zijn (met olijfolie bereide) producten aan de man te brengen. De oude Kraai komt hierdoor zelfs uit zijn dipje.

Omdat proeven mijn vak is en ook ik soms met dipjes te maken heb, nam ik de proef op de som. Helaas, wederom een geval van “overbeloven”. De salades worden slechts door één aspect gekenmerkt: zuur. Zonder deksels kan ik zelfs niet vaststellen welke variant ik proef. Daar krijg ik nu een geweldige dip van. Gelukkig heb ik hier een remedie voor. Ik kook 1 pond Opperdoezen en snij ze warm in blokjes. Vervolgens gooi ik een ei in de blender met wat mosterd en citroensap en draai ik met zonnebloemolie (géén olijfolie) een schitterende mayonaise (3 tellen werk) en lepel deze voorzichtig door de warme aardappelblokjes. Als ik met deze aardappelsalade aan tafel zit en mijn ogen sluit, zie ik de mediterrane zon opkomen, het wordt warm en mijn dip is volledig verdwenen. Volgens mij zijn dit de innovaties waarop de consument wacht. Voor mij doet het in ieder geval wonderen.

Deze column is geschreven door Pieter Punter en gepubliceerd in een eerdere uitgave van vakblad Lunchroom.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content Nice 'n Easy
Unieke horeca op Strijp-S, welkom in Blok 63-S

Bram van Uden: “Parkeren doe je voor de deur of dichtbij op P De Hoek. Blok 63-S vind je op 5 minuten loopafstand van station Strijp-S, het Klokgebouw of het PSV-stadion. Hier beleef je de energie en open sfeer van het culturele en creatieve hart van Eindhoven. Gewoon lekker eten, gezelligheid...

Food Amsterdam
De nieuwe high tea ervaring op een bijzondere plek

Hoewel het heerlijke nazomerzonnetje zich nog even van zijn beste kant laat zien, is de herfst alweer in aantocht. Dat heeft natuurlijk ook zijn voordelen. Wie herfst zegt, zegt high tea! Lekker naar binnen, de kachel een standje hoger, een dampende kop thee voor je neus en urenlang tafelen en klets...

Opening Rotterdam
Eerste Nederlandse SUGO to go opent in Rotterdam

Biologisch, gezond, duurzaam én vers. Menig pizza liefhebber is verknocht aan de inmiddels befaamde pizza al taglio van SUGO. Dit blijkt niet alleen uit de veelbelovende recensies op Tripadvisor, maar ook uit de Deliveroo Pizza Contest 2019 waar SUGO de eerste plek bemachtigde. Nu SUGO vele h...

Opening Fastservice
Op dit nieuwe eetadresje in Maastricht draag je een slabber!

De hoofdstad van de zuidelijkste provincie van Nederland staat bekend om haar laissez-faire en bourgondische levensstijl. Het was dan ook geen moeilijk keuze voor spaghetticoncept BAVET waar in Nederland ze hun eerste vestiging zouden openen. Vanaf vandaag kan je op Markt 7 terecht voor een spaghett...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

In verband met de maatregelen om de verdere verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen, zijn horecagelegenheden gesloten geweest. Dat is heel vervelend voor jou als lunchroomondernemer, maar wat kun je beter doen om je naamsbekendheid en omzetkansen te vergroten dan meedoen met de wedst...

Awards Vega
Dit is het beste groentenrestaurant ter wereld

We’re Smart® Green Guide, dé referentie in de culinaire wereld van groenten, maakte op 21 september de beste groentenrestaurants én -bedrijven ter wereld bekend. La Distillerie (Château Bourglinster - Luxemburg) van groentenchef René Mathieu is uitgeroepen tot he...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: