Column Pieter Punter: Salades

12 augustus 2003 | Pieter Punter

Fabrikanten brengen continu verbeterde of vernieuwde producten op de markt.

Productvernieuwing of innovatie is de motor achter gezonde bedrijfsgroei. Wie doorheeft wat de consument écht wil, kan rekenen op diens trouw. In de praktijk is het echter meestal bijzonder droevig gesteld met het innovatieve vermogen van de industrie. Meestal blijft men steken in “verbeterd”, “vernieuwd” of “nieuwe formule”, ofwel oude wijn in nieuwe zakken (waarbij de zakken achteraf ook niet eens nieuw zijn). Veel van deze innovaties getuigen van een ontstellend gebrek aan respect voor de consument. Ze worden uiteindelijk afgestraft.

We hebben ook gezien hoe een goede campagne een heel volk andere voedingsgewoonten kan aanleren. Nederland aan de olijfolie, net als we ooit aan de melk zijn geholpen (niet omdat het lekker is, maar door een uitgekiende campagne). Olijfolie als ultieme oplossing voor al onze problemen: geen cholesterol, ouderdomskwalen of sombere dagen. Na twee slokken springt zelfs de meest stramme oude man op om te gaan voetballen (twintig jaar geleden sprong hij op om naar het toilet te rennen wegens acute buikloop). Dit beeld gebruikt een saladefabrikant om de bovennatuurlijke krachten van zijn (met olijfolie bereide) producten aan de man te brengen. De oude Kraai komt hierdoor zelfs uit zijn dipje.

Omdat proeven mijn vak is en ook ik soms met dipjes te maken heb, nam ik de proef op de som. Helaas, wederom een geval van “overbeloven”. De salades worden slechts door één aspect gekenmerkt: zuur. Zonder deksels kan ik zelfs niet vaststellen welke variant ik proef. Daar krijg ik nu een geweldige dip van. Gelukkig heb ik hier een remedie voor. Ik kook 1 pond Opperdoezen en snij ze warm in blokjes. Vervolgens gooi ik een ei in de blender met wat mosterd en citroensap en draai ik met zonnebloemolie (géén olijfolie) een schitterende mayonaise (3 tellen werk) en lepel deze voorzichtig door de warme aardappelblokjes. Als ik met deze aardappelsalade aan tafel zit en mijn ogen sluit, zie ik de mediterrane zon opkomen, het wordt warm en mijn dip is volledig verdwenen. Volgens mij zijn dit de innovaties waarop de consument wacht. Voor mij doet het in ieder geval wonderen.

Deze column is geschreven door Pieter Punter en gepubliceerd in een eerdere uitgave van vakblad Lunchroom.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Restaurant Par Hasard Almere omgetoverd tot all you can eetcafé

Restaurant Par Hasard op het Belfortplein in Almere Stad past haar concept aan en wordt het gezellige en toegankelijke All you can eetcafé by Par Hasard. Hiermee sluit het restaurant beter aan op de wensen van een groot deel van de bewoners en bezoekers van Almere en speelt zij in op de ...

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: