Column Pieter Punter: Salades

12 augustus 2003 | Pieter Punter

Fabrikanten brengen continu verbeterde of vernieuwde producten op de markt.

Productvernieuwing of innovatie is de motor achter gezonde bedrijfsgroei. Wie doorheeft wat de consument écht wil, kan rekenen op diens trouw. In de praktijk is het echter meestal bijzonder droevig gesteld met het innovatieve vermogen van de industrie. Meestal blijft men steken in “verbeterd”, “vernieuwd” of “nieuwe formule”, ofwel oude wijn in nieuwe zakken (waarbij de zakken achteraf ook niet eens nieuw zijn). Veel van deze innovaties getuigen van een ontstellend gebrek aan respect voor de consument. Ze worden uiteindelijk afgestraft.

We hebben ook gezien hoe een goede campagne een heel volk andere voedingsgewoonten kan aanleren. Nederland aan de olijfolie, net als we ooit aan de melk zijn geholpen (niet omdat het lekker is, maar door een uitgekiende campagne). Olijfolie als ultieme oplossing voor al onze problemen: geen cholesterol, ouderdomskwalen of sombere dagen. Na twee slokken springt zelfs de meest stramme oude man op om te gaan voetballen (twintig jaar geleden sprong hij op om naar het toilet te rennen wegens acute buikloop). Dit beeld gebruikt een saladefabrikant om de bovennatuurlijke krachten van zijn (met olijfolie bereide) producten aan de man te brengen. De oude Kraai komt hierdoor zelfs uit zijn dipje.

Omdat proeven mijn vak is en ook ik soms met dipjes te maken heb, nam ik de proef op de som. Helaas, wederom een geval van “overbeloven”. De salades worden slechts door één aspect gekenmerkt: zuur. Zonder deksels kan ik zelfs niet vaststellen welke variant ik proef. Daar krijg ik nu een geweldige dip van. Gelukkig heb ik hier een remedie voor. Ik kook 1 pond Opperdoezen en snij ze warm in blokjes. Vervolgens gooi ik een ei in de blender met wat mosterd en citroensap en draai ik met zonnebloemolie (géén olijfolie) een schitterende mayonaise (3 tellen werk) en lepel deze voorzichtig door de warme aardappelblokjes. Als ik met deze aardappelsalade aan tafel zit en mijn ogen sluit, zie ik de mediterrane zon opkomen, het wordt warm en mijn dip is volledig verdwenen. Volgens mij zijn dit de innovaties waarop de consument wacht. Voor mij doet het in ieder geval wonderen.

Deze column is geschreven door Pieter Punter en gepubliceerd in een eerdere uitgave van vakblad Lunchroom.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Video
Op Reportage: Panino di Pino

Simone Prestifilippo is samen met haar man Michael eigenaar van de lunchroom Panino di Pino. Panino di pino is een lunchroom waar de moderne Italiaanse sfeer samen met de heerlijke broodjes, Pasta’s en sorbetijs in het centraal staat. Panino di Pino is opgericht door de schoonvader van Sim...

Personalia Fastservice
Domino's krijgt Nederlandse CEO voor Europa

Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederorganisatie van Domino’s pizza Nederland publiceerde deze week haar halfjaarcijfers. In Europa realiseerde Domino’s een sterke omzetgroei van +9,4% tot €382,8m (+5,0% SSS) en een EBITDA €29,4m (+15,6%). Daarnaast opende D...

Video
Op Reportage: Het nieuwe Olivier

Brasserie Olivier in Bilthoven is met haar 37 jaar een van de oudste eetgelegenheden in het dorp. Sinds een half jaar is Olivier verhuisd naar een nieuwe locatie. En daar horen veranderingen bij. Eigenaresse Myrna Janssen vertelt trots haar verhaal. ‘’We zijn verhuisd naar de meest ce...

Bezorgen Achtergronden
Brabanders eten vooral kip met carnaval 

Brabantse carnavalsvierders eten graag kip. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data van de carnavalsdagen afgelopen jaren bekeek het bedrijf waar zij tijdens carnaval een piek in bestellingen kunnen verwachten, en waar de feestgangers per stad het meest zin in hebben...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: