Column Monique van Gevelt: moeilijke figuren

12 juni 2018 | Monique van Gevelt

Het is een verademing om een goed team om je heen te hebben waar je op kan bouwen en vertrouwen. Een team dat er samen de schouders onderzet en met plezier werkt. Toch zie je in de horeca ook veel gebrek aan teamwork. Want een goed team samenstellen lijkt tegenwoordig bijna hogere wiskunde. Of dat nou komt door het gebrek aan gekwalificeerde mensen of levensinstelling, het bouwen aan een goed werkend en hecht team is nog niet zo makkelijk. Er zijn mensen van diverse pluimage en je weet niet altijd vooraf wat je in huis haalt.

Zuigers en gevers

Zo heb je ‘zuigers’ en ‘gevers’. Mensen die de kar trekken en mensen die ervoor gaan liggen. Medewerkers die voor je door het vuur gaan of medewerkers die misbruik van je maken. En die laatsten kosten je tijd en energie.
Een zogenaamde ‘rotte appel’ in je team kan intern zorgen voor strubbelingen en frustraties. Het is een gevaar voor de werksfeer en productiviteit. En voordat je het weet steken ze anderen aan met hun gedrag, met alle gevolgen van dien.

Teamverziekers

Als je van die sfeerverziekers in je restaurant hebt werken is er maar één remedie. Je moet de situatie niet laten sudderen, maar het op tijd aanpakken. En ik weet uit ervaring hoe lastig dat kan zijn. Daarnaast is er geen standaard aanpak voor. Onderstaande voorbeelden maken dat duidelijk. Je herkent er vast een paar.

Betweters, muggenzifters en egotrippers

Van die arrogante werknemers die vol zijn van zichzelf en zich beter voelen dan de rest. Ze zijn meester in het manipuleren en vinden dat ze altijd gelijk hebben. Maar de verantwoording leggen ze toch liever bij een ander.

Vermijd hier de discussie en laat ze ideeën aandragen. Maar kap ze ook op tijd af als ze doordrammen. Kom met goede tegenargumenten in de vorm van vragen. En laat ze hetgeen ze inbrengen in de praktijk brengen. Het probleem wat ze aandragen, kunnen ze meestal prima zelf oplossen.

Ja-zeggers, nee-doeners

Deze medewerkers hebben een soort passief gedrag en gebruiken vaak clichés als ‘komt voor mekaar’, maar uiteindelijk houden ze je aan het lijntje. Ze komen met allerlei smoesjes en uitvluchten en stagneren de boel. Maak het deze mensen makkelijk om hun mening te geven en help ze bij het nemen van een beslissing door de voor- en nadelen tegen elkaar weg te strepen. Maar bevestig wel hun beslissing, zodat ze er niet onderuit komen.

De zwijgende medewerker

Deze mensen houden hun mening voor zich. Ze reageren amper en kunnen als een blad aan een boom omslaan en zich tegen je keren. En dat zie je vaak niet aankomen. Wat niet helpt is een monoloog of preek. Zelf zwijgen is ook geen optie. Beter is het om open vragen te stellen waarop de medewerker wel moet reageren. Open lichaamstaal en geduld zijn hier wel handig.

Waar ligt jouw grens?

Als je wilt dat je medewerkers zich bewust worden van hun gedrag en opstelling, dan zal je ze daarop moeten aanspreken. Want de kans is klein dat je medewerker uit zichzelf verandert. ‘Beloon’ het gedrag van deze medewerker ook niet door ze werk uit handen te nemen of hun problemen op te lossen. Hou ze liever een spiegel voor en nodig ze uit om zelf na te denken over hun functioneren. Ben eerlijk en open over je verwachtingen, maar wees niet gevoelloos.

De vraag blijft hoeveel tijd je wilt steken in deze medewerkers. Want uiteindelijk mag het team en de hardwerkende, welwillende medewerkers niet lijden onder diegenen die de boel verzieken. Daarom is het goed om als ondernemer toch een bepaalde afstand te bewaren. Je kunt nu eenmaal niet ieders vriend zijn. Het is naar om te zeggen, maar medewerkers die je bedrijf kunnen beschadigen moet je isoleren. En dat is jouw taak.

Ik ben een voorstander van coachend leiderschap waar je medewerkers laat groeien in hun ontwikkeling. Deze vorm van leiderschap motiveert, zorgt voor onderling vertrouwen en een goede werksfeer. Medewerkers worden zelfstandiger en nemen eerder verantwoordelijkheid op zich. Maar de praktijk leert dat niet iedereen makkelijk is te coachen. En sommige mensen willen helemaal niet gecoacht worden.

Dit is een bijdrage van Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: “Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken”

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Opening Rotterdam
Tweede Bagels & Beans aGoGo verovert Rotterdam

Binnenkort klotst de bagelliefde over de randen van de Koopgoot: woensdag 20 november opent Bagels & Beans de sluizen van bagels, koffie en geluk in FORUM Rotterdam. Op de eerste verdieping komt de vertrouwde Bagels & Beans, de begane grond is gereserveerd voor Bagels & Beans aGoGo. De t...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: