CityTrip Emmen: interview Harry's Lunchroom

15 mei 2018 | Thijs Jacobs

Wanneer je Harry’s Lunchroom noemt, dan weet iedere Emmenaar waar je het over hebt. “In juli bestaan we 33 jaar en in onze zaak verwelkomen we  nog steeds veel gasten die hier al vanaf het begin komen”, vertelt Harry Kort, de eigenaar van deze lunchzaak.

De lunchroom die we bezoeken is klassiek. Geen fratsen. Op de kaart staan klassiekers. Koffie met gebak, broodjes, hamburgers en ijs. Harry houdt het bewust zo: “We spelen met onze kaart in op de wensen van de gast. Daarbij valt wel op dat er veel vraag is naar de eigengemaakte hamburgers. Ook de MonChoutaart is een blijvertje, want toen ik ooit overwoog om die van de kaart te halen, kreeg ik daar veel reacties op.”

De kaart en de sfeer is niet alleen voor oudere gasten, vertelt Harry. “Er komen hier gasten van alle leeftijden. Natuurlijk ook ouderen. Gisteren was er hier nog een feest van een vrouw die 85 jaar is geworden, maar op andere momenten zitten hier ouders met kinderen. We zijn immers een begrip in de stad en er is altijd vraag naar tosti’s, pannenkoeken, ijs en uitsmijters.”

Zoon staat te trappelen

Harry wil nog wel even door, maar zoonlief staat al klaar om de lunchroom over te nemen. “Hij werkt al in de zaak sinds 2004 en is mede-eigenaar sinds 1 januari 2017. Hij doet de keuken en ik de bediening. Als hij op vakantie is, doe ik de keuken er wel bij, geen probleem. Soms verschillen we van mening, maar over het algemeen gaat het perfect. Daar ben ik best trots op, want ik weet dat de zaak niet in vreemde handen komt als ik stop. Overigens werkt mijn dochter ook in de horeca, in een bedrijfskantine. De appel valt dus niet ver van de boom.”

De vaste gasten zijn bijzonder trouw. Aan de wand hangt een spaarkas, die ervoor zorgt dat ze niet alleen voor een hapje en een drankje binnenlopen. “Iedere week wordt de kas geleegd en een soort bestuur houdt de financiën bij en stort het geld af bij de bank. Eén keer per jaar wordt het uitbetaald en van de boete en rente organiseren we iets leuks voor de deelnemers, meestal met muziek en een buffet. Als je een week niet spaart, krijg je namelijk een boete van twee euro. Als mensen eens op vakantie zijn, dan betalen ze geen boete als ze dit vooraf laten weten. Op dit moment hebben we bijna zestig spaarders.”

Emmen is op het goede spoor

Emmen is in positief opzicht aan een transformatie bezig, dat ziet ook Harry. “De laatste drie jaar is er veel horeca bijgekomen en het plein is flink aangepakt. Natuurlijk is de dierentuin verhuisd, maar degenen die met de trein komen, wandelen nog steeds langs mijn zaak. Ik lig immers op de route. Vaak drinken ze hier een kopje koffie voordat ze de dierentuin bezoeken. Ook voor een ijsje kun je hier terecht. Vooral in de zomer loopt dat prima en men kan kiezen uit zes coupes.”

Harry zit hier al ruim drie decennia met veel plezier en de relatie met enkele leveranciers is ook hecht. Een kwestie van vertrouwen en service, volgens de eigenaar. “De slager komt hier al jaren en als ik in de avond een bestelling doorgeef, dan komt hij het de volgende ochtend brengen, bij de groenteboer en de bakker gaat dat ook zo. Als de nood hoog is, dan bel ik ze op en staan ze een kwartier later met de spullen voor de deur. Grandioos. Zo’n samenwerking wens ik iedereen toe."

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Utrecht
De Pizzabakkers Voorstraat opent haar deuren

Komende vrijdag, 21 september, is de feestelijke opening van de tweede vestiging van De Pizzabakkers in Utrecht. De ambachtelijke houtovenpizza’s zijn nu ook te vinden in de Voorstraat. Eigenaren Jean-Marc en Daniël vertellen je wat meer over wat je kan verwachten. Het begin van een...

Events Marketing
Tip: Formule 1 kijken in jouw horecazaak

De Formule 1 is in Nederland ongekend populair, mede door de geweldige prestaties van Max Verstappen. Ook in jouw horecazaak kun je profiteren van dit succes door de races uit te zenden. Maak er een Formule 1-ochtend of -avond van en verzin een speciale actie, zoals het serveren van oranje bitterbal...

Interview Longread
Interview Miljuschka Witzenhausen: ''De Nederlandse horeca is goed bezig''

Miljuschka Witzenhausen is een graag geziene gast binnen het Nederlandse medialandschap. Via een modellenbureau belandde ze bij TMF, ging daarna aan de slag als actrice in soapseries en is nu frequent te zien bij RTL Boulevard, zowel als presentatrice als in de rol van fooddeskundige. Koken is immer...

Achtergronden
Training: hoe maak je jouw horecazaak onderscheidend?

Wat maakt een horecaconcept succesvol? En hoe voorkom je dat je concept blijft steken in de middenmoot? In deze training (15 oktober, in Bunnik) gaan wij het hebben over de, voor velen ontastbare, aspecten die een concept tot een succes maken. Wij leggen uit hoe je het DNA en de werkelijke kernwaard...

Culinair Vega
Zeewier wordt toegankelijker in een burger

Zeewier als voedingsmiddel heeft behoorlijk wat voordelen. Toch eten nog maar weinig Nederlanders het. Door zeewier in een burger te stoppen blijkt het een stuk toegankelijker te worden. En omdat producten van zeewier bovendien vegetarisch zijn, spelen ze in op de trend van duurzame gezonde voeding ...

Amsterdam Culinair
Pop-up restaurant op sterrenniveau

In Amsterdam opent voor slechts één avond een pop-up risotto restaurant op sterrenniveau: de nu al legendarische Peroni Risotteria. Aan het roer staan de Italiaanse Michelinster-chefs The Costardi Brothers, die hun kookkunsten voor het eerst in Nederland komen vertonen. De Risotter...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: