Chefkoks lanceren koffielijn voor topgastronomie

9 februari 2010 |
Chefkoks lanceren koffielijn voor topgastronomie<

Nederland is een koffiedrinkend landje. Hoe komt het dan dat wij genoegen nemen met een kopje leut na de maaltijd? Deze vraag hield chef-kok François Geurds (Ivy) en Marcel van Zomeren (In Den Rustwat) ook bezig. Beiden fervent koffieliefhebbers, willen de culinaire wereld wakker schudden met hun eigen koffie inkoopplatform Coffee, Tea, Statement (CTS).



Koffie & Spijs
In restaurant In Den Rustwat in Rotterdam werden op 8 februari verschillende smaken gepresenteerd door koffiebranderij De Eenhoorn uit Kampen. Zij hebben dit platform ontwikkeld om de koffie in Nederlandse toprestaurants naar een hoger niveau te tillen.
Het doel om koffie met spijzen te combineren is om de culinaire wereld van 2010 wakker te schudden. Niet alleen wijn combineert goed met mooie gerechten, ook koffie zorgt voor een intense smaaksensatie.



Aandacht voor kwaliteit
Koffie, dat staat nauw verbonden met kwaliteit. Geurds en Van Zomeren drinken het niet alleen veel; ook gebruiken ze koffie als inspiratiebron bij hun gerechten. Waar goed eten geserveerd wordt, hoort een fijne kop koffie zo beogen de chef-koks. Hans de Boer van De Eenhoorn merkt dat koffie vooralsnog alleen in ‘blend vorm’ bij de groothandel wordt gekocht: ‘Deze smaak is niet identiek en volgens velen karakterloos. En dat terwijl een mooie koffie-spijscombinatie een positieve nasmaak geeft aan het menu. Het inkoopproces moet vereenvoudigd worden en het directe contact met de koffieboer is essentieel.’

Culinaire omwenteling
Onder het genot van Côte de Boeuf ofwel 'het geroosterde vlees van piet’ met koffiecrumble, nippen de genodigden aan hun Chinese thee geserveerd in champagne flûtes.



De aandacht wordt niet alleen aan koffie besteed. Ook thee wordt steeds vaker gebruikt om de smaak te versterken in restaurants. De chef-koks van Ivy en IDRW slaan de handen ineen voor deze culinaire omwenteling. Als begeleider van bijzondere gerechten doet thee namelijk niet onder voor wijn. Met name de ‘grand-cru’ thee, uit privé tuinen in Taiwan en China, zijn een welkome afwisseling.



Groeiproces
Het doel van beiden chef-koks is om dichterbij de basis van de producten te komen. Komende maanden wordt er in hun Rotterdamse restaurants na de maaltijd exclusieve koffie uit Panama geschonken. Weliswaar verkocht als een microlot, dus het is niet in overvloed.
De restaurateurs schenken single vintage koffie van Arabica bonen, afkomstig van één enkele plantage en van één jaar. De kwaliteit van de Arabica is veel verfijnder dan de Robusta.



De weersomstandigheden, de grond waarin de struik wortelt en zelfs de helling waarop zij groeit beïnvloedt de vol aromatische smaak. De plantage van de koffie die geschonken wordt heeft zeer ongebruikelijk in de volle zon en op 1500 meter hoogte gestaan. Hoe moeilijker het groeiproces van de bonen is geweest, hoe beter de smaak van de koffie is.

Positieve smaak
De initiatiefnemers zouden graag zien dat dit soort events vaker worden gegeven om de Nederlandse zetmethode te beïnvloeden. De genodigden, velen afkomstig uit de gastronomische top, reageerden dan ook enthousiast. Ondanks dat de geserveerde oesters niet helemaal tot hun recht kwamen door de koffiesmaak die nog in je mond hing, heeft de lancering van CTS wél een positieve smaak achtergelaten. ‘Koffie blijft een natuurproduct en zal dus elke keer anders proeven’, stelt van Zomeren. Maar een ding is zeker: ‘Weg met de flut koffie.’

De RestaurantKrant, Hospitality Management, Lunchroom, De CaféKrant; Nienke Duimelaar

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vega
Helft van de Nederlanders vindt iedere dag vlees eten niet meer van deze tijd

Iedere dag vlees eten is niet meer van deze tijd. Dat vindt ongeveer de helft van alle Nederlanders. Meer dan 60% van de mensen is zich bewust van de impact van vlees op het klimaat. De milieuschade die de productie en consumptie van vlees oplevert moet in de winkelprijs worden verwerkt, vindt 1 op ...

Opening Rotterdam
Restaurant JAQ, dé hotspot in het Rotterdamse theaterdistrict

Op 12 december opent restaurant JAQ haar deuren in het theaterdistrict van Rotterdam, tegenover het Oude Luxor Theater en vlakbij het bruisende uitgaansgebied rondom het Hofplein. Het sfeervolle restaurant is dé plek om af te spreken voor een drankje tijdens of na het shoppen, voor een zakend...

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: