Black&Bloom serveert de beste koffie van Nederland

12 september 2016 | Thijs Jacobs

Koffiebar Black&Bloom in Groningen is de nieuwe nummer één in de Misset Horeca Koffie Top 100, de jaarlijkse ranglijst van de beste koffie serverende horecabedrijven van Nederland. Het is de vijfde keer dat horecavakblad Misset Horeca de lijst samenstelt. De Koffie Top 100 is maandagavond 12 september bekendgemaakt in Studio 21 in Hilversum.

Nergens trof de jury zóveel theoretische kennis over het product koffie, de bereiding en de machines als bij Black&Bloom. Die diepgaande theorie weet eigenaar Gerben Engelkes te combineren met fantastische zwarte koffies en eigenzinnig, Gronings gastheerschap. ‘Hij overstelpt gasten met technische termen en feitjes, zet intussen stoïcijns de meest fantastische koffies die hij vervolgens met zijn typische Gerben grijns presenteert’, aldus de jury, die steil achterover slaat van de smaakexplosie in Engelkes’ filterkoffie. Die Keniaanse koffie gonst van de aroma’s: floraal, zoet, fris, met een hint van rabarber, besjes en vanille. ‘Als koffie een wetenschap zou zijn, was Gerben Engelkes hoogleraar.’

Na Black&Bloom staat Talud9 in Utrecht op twee en Semmelink in Lochem op plek drie. De nummer één van vorig jaar, De Blonde Pater in Nijmegen, staat een jaar in de eregalerij en werd dit jaar niet beoordeeld. Naast de top 3 werden awards uitgereikt aan de Parel van het Jaar, de Mooiste Koffievenue en de winnaar van de Publieksprijs. De Parel van het Jaar is een erkenning voor een medewerker die enorm positief opvalt, dit jaar is dat Emma Verkaik van De Koffietafel in Zeist . De Mooiste Koffievenue (mooiste interieur) in de Koffie Top 100 gaat naar Vicini Arnhem en de Publieksprijs is voor het derde jaar op rij gewonnen door Doppio Espresso Amsterdam VU. In totaal zijn via FaceBook ruim12.500 stemmen uitgebracht.

De Misset Horeca Koffie Top 100 werd maandagavond 12 september bekendgemaakt in Studio 21 in Hilversum. Na aftellen van nummer 100 naar 1 kreeg Black&Bloom eigenaar Gerben Engelkes de award, oorkonde en bloemen overhandigd door Demian van der Reijden, samensteller van de Koffie Top 100 en redacteur bij Misset Horeca. Ook werd de speciale Koffie Top 100 editie van vakblad Misset Horeca uitgedeeld.

Beste van elke provincie:

Beste van Drenthe: De Tippe, Vledder (11)

Beste van Friesland: Mulligan, Heerenveen (19)

Beste van Gelderland: Semmelink, Lochem (3)

Beste van Groningen: Black&Bloom, Groningen (1)

Beste van Limburg: Stella Gelato, Maastricht (22) 

Beste van Noord-Brabant: Koffie bij Teun, Breda (13)  

Beste van Noord-Holland: Doppio Espresso VU, Amsterdam (5)

Beste van Overijssel: Villa Suikerberg, Zwolle (8)

Beste van Utrecht: Talud9, Utrecht (2)

Beste van Zeeland: Capisce, Sluis (6) 

Beste van Zuid-Holland: Coffeelicious, Rotterdam (4)

nb er staat geen bedrijf in Flevoland in de Top 100

Zo komt de Top 100 tot stand

Om tot de lijst met de beste honderd koffie serverende bedrijven te komen, worden in drie rondes horecazaken bezocht. Die zaken schrijven zichzelf in of worden door hun koffieleverancier (brander)aangemeld. Voor deelname vraagt Misset Horeca een vergoeding van €175, daarvoor krijgt elk bedrijf uitgebreide rapportages van de jurybezoeken, promotiemateriaal voor de Publieksprijs en bij een plek in de Top 100 toegang tot de uitreiking. De lijst van bijna 250 zaken is in de eerste ronde bezocht door mystery guests. Voor de tweede ronde ging een vakjury van ruim 25 koffieprofessionals op pad om 125 bedrijven door heel Nederland te bezoeken: een groot deel van de Top 100 van vorig jaar, aangevuld met de beste bedrijven uit de eerste ronde. De vakjury beoordeelt bij elk bedrijf dezelfde koffies: een ‘gewone’ zwarte koffie (filter, lungo of americano), een espresso en een cappuccino. De beste honderd zijn op basis van hun score gerangschikt, de top 5 is uiteindelijk in de derde ronde door een vijfkoppige hoofdjury bezocht.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vega
Helft van de Nederlanders vindt iedere dag vlees eten niet meer van deze tijd

Iedere dag vlees eten is niet meer van deze tijd. Dat vindt ongeveer de helft van alle Nederlanders. Meer dan 60% van de mensen is zich bewust van de impact van vlees op het klimaat. De milieuschade die de productie en consumptie van vlees oplevert moet in de winkelprijs worden verwerkt, vindt 1 op ...

Opening Rotterdam
Restaurant JAQ, dé hotspot in het Rotterdamse theaterdistrict

Op 12 december opent restaurant JAQ haar deuren in het theaterdistrict van Rotterdam, tegenover het Oude Luxor Theater en vlakbij het bruisende uitgaansgebied rondom het Hofplein. Het sfeervolle restaurant is dé plek om af te spreken voor een drankje tijdens of na het shoppen, voor een zakend...

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: