Bistronomie ’t Parkje in Bergen: Amsterdammer uit z'n comfortzone

24 november 2016 | Jorien Slager

Anja Henneman, voormalig topmodel en muze van Frans Molenaar, benadrukt meteen dat dit horeca-avontuur geen one-woman operatie is. En ook al fungeert ze liever niet als uithangbord, ze geeft hier wel degelijk een oogverblindend visitekaartje af. Samen met haar partner Dirk Kat stampte ze in no-time deze one-of-a-kind gastronomische bistro uit de grond in kunstenaarsdorp Bergen. Niet eens geboren als een slimme business move, daarvoor is deze creatie te eigen, te dierbaar. Zo komt het vlees direct van de wagyu koeien uit Dirk z’n achtertuin, veel groente en fruit uit moestuin en boomgaard. Puur, eerlijk en vers is een mantra wat hier hartstochtelijk wordt nageleefd.   

Eclectische inrichting & mood

Je moet het maar durven. Zonder schetsen, zonder moodboard. Het interieur ontvouwde zich eigenlijk organisch, vertelt Anja over de harmonische contrasten van een Parijse klassieke bistro, design uit de jaren ’60, ’70 en ‘80 met een stevige dosis art deco, afgetopt met wat Hollandse nuchtere gezelligheid (de vintage kurkwand!). De lange bank werd gestoffeerd met vintage bekleding, ooit bestemd voor de Citroën DS en eind jaren ’80 BMW’s. De kans bestaat dat je de avond doorbrengt op een stoeltje dat bij Frans Molenaar thuis stond. Loop je naar boven, dan krijg je de kers op een decadente Hollywood Glam jaren ’50 slagroomtaart voorgeschoteld. Het zou zomaar als een ratjetoe kunnen voelen, maar hier klopt het benijdenswaardig goed. 

Proefgedraaid tot perfectie

Zo gemêleerd als het interieur is, zo ziet het gezelschap er ook uit op een willekeurige avond. De trendy Bergense millennials prikken een oestertje met de burgemeester, de overwinterende toerist en een kleurrijk kunstenaarsgezelschap. 
 
Dit is een plek waar niks moet, maar alles kan. Waar je spontaan besluit om na de borrel op het verwarmde terras toch ook het seizoensmenu te proberen. Locals en toeristen kregen de afgelopen maanden de primeur en zo werd al proefdraaiend het perfecte team gekweekt: in de keuken, bediening en menu- en wijnkaart. Inmiddels heeft de Bistronomie al naam gemaakt met de wagyu bitterballen, een creatieve vondst van chefkok Roel Oostrum. 

Biologisch eten en een dynamische, betaalbare kaart

De energieke en talentvolle Roel Oostrom voelt zich na een rijke loopbaan in restaurants als Landgoed Het Hof, Duin en Kruidberg en Restaurant Vermeer overduidelijk als een vis in het water in de schitterende open keuken. Je ziet de dagverse ingrediënten liggen en waant je op de biologische markt aan de Boulevard Raspail in Parijs. Roel is een meester in het bereiden van vlees, maar ook voor glutenvrije of vegetarische  gerechten draait hij z’n hand niet om. De smaak, kleur en bordbeleving is verrassend, verleidelijk en verslavend. 

De hele wijnkaart uitproberen

Met maar liefst 20 open wijnen moedigt sommelier Esther van den Busken de gasten aan om zoveel mogelijk te proeven. Het liefst overnacht je dan natuurlijk ook in Bergen. Is aan gedacht: Inmiddels wordt hemel en aarde verzet om de vergane glorie van het eveneens aangekochte Hotel het Park in ere te herstellen en een nieuwe parel te worden in de kroon van Bergen. Één ding mag duidelijk zijn: het is een kwestie van dagen voor deze verborgen schat door de kritische Amsterdammer wordt ontdekt. Zeker, het ligt buiten de comfort zone maar daar krijg je dan ook een flinke vleug Parijs, New York, Milaan, Kopenhagen en Bergen voor terug. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Coronacrisis
Assortiment Coffeelicious verkrijgbaar bij Jumbo

Door het coronavirus moesten alle horecazaken de deuren sluiten. Veel ondernemers verzinnen de meest creatieve manieren om toch hun afnemers te voorzien van de diensten en producten die zij aanbieden. Coffeelicious is daar één van, want haar assortiment is verkrijgbaar bij de Jumbo....

Coronacrisis
Young Creators Group start HorecaTegoed

Om de horeca een hart onder de riem te steken, is Young Creators Group, een community voor jonge ondernemers en makers onder leiding van ondernemer Edwin de Jong, op eigen initiatief gestart met HorecaTegoed. HorecaTegoed is een initiatief waar je een gift aan jouw favoriete horecagelegenheid kunt g...

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Opening Fastfood
Dunkin’ opent vestiging met drive through in Goes

Donutliefhebbers hoeven binnenkort hun auto niet uit om van hun favoriete donuts te genieten. Deze zomer opent namelijk een food court in Goes, waar zowel Dunkin’ als New York Pizza via een drive through verkrijgbaar zullen zijn. Daarnaast kan er ook van Dunkin’s heerlijke koffie en donu...

Coronacrisis
Kwalitaria en Délifrance starten actie tegen eenzaamheid

Kwalitaria en Délifrance roepen gezamenlijk iedereen op om iemand blij te maken met een kaartje. Met deze actie hopen de formules wat positiviteit te brengen in deze moeilijke tijd. Vanaf vandaag zijn er gratis kleurkaarten verkrijgbaar in de geopende vestigingen en via de website van beide f...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: