Belastingdienst helpt startende ondernemers in de horeca

Auteur: Roy Spijker
Wet- en regelgeving 5 december 2017
Belastingdienst helpt startende ondernemers in de horeca

Het aantal nieuwe horecagelegenheden is de afgelopen vijf jaar flink gegroeid. Om ondernemers met een bedrijf jonger dan drie jaar te helpen, voert de Belastingdienst de campagne ‘Een goede start is vooruitzien’. Bij deze campagne is er speciale aandacht voor startende ondernemers in de horeca. Volgens de Belastingdienst kan het bij de start op een aantal punten makkelijk misgaan. De website belastingdienst.nl/starters geeft concrete tips en hulpmiddelen.

“Startende ondernemers, waaronder ook ZZP’ers, hebben veel aan hun hoofd. Ze denken misschien niet gelijk aan hun administratie en aangifte, maar deze vormen juist een essentiële basis voor een succesvolle start”, zegt Erik de Kruijf, plaatsvervangend directeur MKB van de Belastingdienst.

Ondersteuning voor startende ondernemers in de horeca
Uit cijfers van de Belastingdienst blijkt dat startende ondernemers vaker moeite hebben met hun belastingzaken. Om de kans op fouten te verkleinen biedt de Belastingdienst specifiek voor starters een aantal gerichte hulpmiddelen en tips, zoals een OndernemersCheck en -handboek, administratie- en aangiftetips, een rekenhulp en informatie over ondernemersregelingen voor starters. Tijdens deze campagne besteedt de Belastingdienst extra aandacht aan de sectoren horeca, detailhandel en bouw.

Daarnaast zet de Belastingdienst speciale Startersvoorlichters in die startende ondernemers voorlichten over belastingzaken. Dit helpt de starter zijn zaken goed en tijdig te regelen. Zo houdt hij meer tijd over om zich vol passie te richten op de ontwikkeling van zijn bedrijf.

Drie tips voor startende ondernemers in de horeca:

  • Bij controle dient de Belastingdienst te kunnen nagaan hoe een omzet tot stand is gekomen. Een goed kassasysteem helpt daarbij.
  • Stel je kassasysteem juist in zodat de (detail)gegevens lang genoeg bewaard blijven en niet worden overschreven. Verder hoor je de administratie minimaal 7 jaar te bewaren.
  • In de horeca worden verschillende soorten dranken geschonken waaronder gemixte dranken met alcohol. Hiervoor gelden verschillende btw-tarieven die je apart dient bij te houden in de administratie. 

Overig nieuws