Bas van Kooten: "“We kunnen niet meer leven in een wereld zonder digitalisering”

18 mei 2018 | David Bakker

Boekhouden. Ook vaak het noodzakelijk kwaad genoemd, maar essentieel voor een goede bedrijfsvoering. Niet alleen voor de belastingdienst, ook voor de ondernemer zelf. Het geeft rust, duidelijkheid en een goede inzicht van zaken, mits goed ingericht. “Vaak hebben horecaondernemers echter geen tijd of zin om dit helemaal zelf te doen. Laat de ondernemer lekker ondernemen, daar ligt zijn kracht”, vertelt Bas van Kooten van OAMKB Horeca, administratie- en adviesbureau op het gebied van horecafinanciën.

Toch kiezen nog steeds veel beginnende ondernemers ervoor om de boekhouding door een te dure accountant of administratiekantoor zonder branchekennis te laten verzorgen, ziet Van Kooten. Of ze besluiten toch uit besparingsoogpunt de administratie zoveel mogelijk zelf te doen. Of dat een verstandige keuze is? “Mijn ervaring is dat nieuwe generatie horecaondernemers meer verstand van de moderne technologische mogelijkheden hebben dan de wat oudere ondernemers. De jonge generatie is toch wat meer allround en weet welk gemak automatisering achter de schermen kan opleveren.” Dat heeft volgens van Kooten te maken met het feit dat zij in een digitale wereld zijn opgegroeid. “En een zoveel mogelijk geautomatiseerde boekhouding komt het bedrijf alleen maar ten goede. Er worden minder fouten gemaakt en alles is veel overzichtelijker.” Daarnaast kan het verzorgen van de administratie hierdoor veel goedkoper worden aangeboden omdat de boekhouder ook veel minder werk hoeft te verrichten.

Frisse inkijk

Een voorbeeld. Met één druk op de knop kan de ondernemer met een gedigitaliseerd kassasysteem de omzet van Koningsdag 2017 ophalen. Daarmee weet je direct hoeveel je moet bestellen, hoeveel personeel er ingeroosterd moet worden en hoeveel omzet je zou kunnen verwachten. Een frisse en snelle inkijk in de boekhouding.

Echter aarzelen vooral veel oudere ondernemers om hun boekhouding zoveel mogelijk te automatiseren en toe te vertrouwen aan een externe partij. “Begrijpelijk, maar het is zoveel fijner werken; alles in één overzicht en niet alle bonnetjes bewaard in een oude schoenendoos. Ik maak het nog wel eens mee. Dan denkt de ondernemer dat hij al die bonnetjes moet bewaren of in het systeem moet invoeren. Door de ondernemer bij de opstart of overstap te helpen bij het zoveel mogelijk digitaal inrichten is de ondernemer hier amper nog tijd aan kwijt. Hierdoor worden gegevens snel verwerkt en is de administratie altijd bij.

Gemak

Het aanschaffen van een te koppelen kassasysteem vergroot ook het gemak voor de ondernemer. Een goede afweging als je voor de aanschaf staat van een kassasysteem. Soms kost de koppeling een klein bedrag maar zeker de investering waard volgens Van Kooten. “We kunnen niet meer leven in een wereld zonder digitalisering. Het enige dat de horecaondernemer tegenwoordig hoeft te doen is het (laten) aanvoeren van zijn facturen.” De visboer, de paniekaankopen bij de supermarkt, de groenteboer, de slager en de man die elke week de versie koffiebonen komt leveren. Elk factuur wordt direct of middels een foto met de boekhoudapp opgenomen in het systeem.

Duur is dat niet meer. “Voor elke wens is er een pakket op maat op. Vanaf 25 euro per maand, naast financiële afwikkelingen zijn wij ook een sparringpartner voor de ondernemers. Met vragen kunnen ze altijd bij ons terecht", besluit Van Kooten

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: “Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken”

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Opening Rotterdam
Tweede Bagels & Beans aGoGo verovert Rotterdam

Binnenkort klotst de bagelliefde over de randen van de Koopgoot: woensdag 20 november opent Bagels & Beans de sluizen van bagels, koffie en geluk in FORUM Rotterdam. Op de eerste verdieping komt de vertrouwde Bagels & Beans, de begane grond is gereserveerd voor Bagels & Beans aGoGo. De t...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: