Bas van Kooten: "“We kunnen niet meer leven in een wereld zonder digitalisering”

18 mei 2018 | David Bakker

Boekhouden. Ook vaak het noodzakelijk kwaad genoemd, maar essentieel voor een goede bedrijfsvoering. Niet alleen voor de belastingdienst, ook voor de ondernemer zelf. Het geeft rust, duidelijkheid en een goede inzicht van zaken, mits goed ingericht. “Vaak hebben horecaondernemers echter geen tijd of zin om dit helemaal zelf te doen. Laat de ondernemer lekker ondernemen, daar ligt zijn kracht”, vertelt Bas van Kooten van OAMKB Horeca, administratie- en adviesbureau op het gebied van horecafinanciën.

Toch kiezen nog steeds veel beginnende ondernemers ervoor om de boekhouding door een te dure accountant of administratiekantoor zonder branchekennis te laten verzorgen, ziet Van Kooten. Of ze besluiten toch uit besparingsoogpunt de administratie zoveel mogelijk zelf te doen. Of dat een verstandige keuze is? “Mijn ervaring is dat nieuwe generatie horecaondernemers meer verstand van de moderne technologische mogelijkheden hebben dan de wat oudere ondernemers. De jonge generatie is toch wat meer allround en weet welk gemak automatisering achter de schermen kan opleveren.” Dat heeft volgens van Kooten te maken met het feit dat zij in een digitale wereld zijn opgegroeid. “En een zoveel mogelijk geautomatiseerde boekhouding komt het bedrijf alleen maar ten goede. Er worden minder fouten gemaakt en alles is veel overzichtelijker.” Daarnaast kan het verzorgen van de administratie hierdoor veel goedkoper worden aangeboden omdat de boekhouder ook veel minder werk hoeft te verrichten.

Frisse inkijk

Een voorbeeld. Met één druk op de knop kan de ondernemer met een gedigitaliseerd kassasysteem de omzet van Koningsdag 2017 ophalen. Daarmee weet je direct hoeveel je moet bestellen, hoeveel personeel er ingeroosterd moet worden en hoeveel omzet je zou kunnen verwachten. Een frisse en snelle inkijk in de boekhouding.

Echter aarzelen vooral veel oudere ondernemers om hun boekhouding zoveel mogelijk te automatiseren en toe te vertrouwen aan een externe partij. “Begrijpelijk, maar het is zoveel fijner werken; alles in één overzicht en niet alle bonnetjes bewaard in een oude schoenendoos. Ik maak het nog wel eens mee. Dan denkt de ondernemer dat hij al die bonnetjes moet bewaren of in het systeem moet invoeren. Door de ondernemer bij de opstart of overstap te helpen bij het zoveel mogelijk digitaal inrichten is de ondernemer hier amper nog tijd aan kwijt. Hierdoor worden gegevens snel verwerkt en is de administratie altijd bij.

Gemak

Het aanschaffen van een te koppelen kassasysteem vergroot ook het gemak voor de ondernemer. Een goede afweging als je voor de aanschaf staat van een kassasysteem. Soms kost de koppeling een klein bedrag maar zeker de investering waard volgens Van Kooten. “We kunnen niet meer leven in een wereld zonder digitalisering. Het enige dat de horecaondernemer tegenwoordig hoeft te doen is het (laten) aanvoeren van zijn facturen.” De visboer, de paniekaankopen bij de supermarkt, de groenteboer, de slager en de man die elke week de versie koffiebonen komt leveren. Elk factuur wordt direct of middels een foto met de boekhoudapp opgenomen in het systeem.

Duur is dat niet meer. “Voor elke wens is er een pakket op maat op. Vanaf 25 euro per maand, naast financiële afwikkelingen zijn wij ook een sparringpartner voor de ondernemers. Met vragen kunnen ze altijd bij ons terecht", besluit Van Kooten

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Poké Perfect nu ook in Almere geopend

Onlangs is aan de Grote Markt een vestiging geopend van Poké Perfect. In dit restaurant staan gerechten op het menu die zijn geïnspireerd op de Hawaiiaanse keuken met poké bowls als basis. Bij Poké Perfect kunnen klanten terecht voor een snelle, heerlijke en bovendien gezon...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

In verband met de maatregelen om de verdere verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen, zijn horecagelegenheden gesloten geweest. Dat is heel vervelend voor jou als lunchroomondernemer, maar wat kun je beter doen om je naamsbekendheid en omzetkansen te vergroten dan meedoen met de wedst...

Wet- en regelgeving Bezorgen
Plotseling tekort van 2500 maaltijdbezorgers

Door een overnacht ingevoerde maatregel van staatssecretaris Tamara van Ark van sociale zaken zitten duizenden cafetaria’s, snackbars en frituren van de ene op de andere dag met een tekort van 2500 maaltijdbezorgers. Afgelopen maandag maakte Van Ark bekend dat maaltijdbezorgers voortaan min...

Opening Fastservice
Kwalitaria Délifrance nu ook in centrum van Zwolle

Het centrum van Zwolle is een cafetaria en lunchroom rijker. Vandaag opent Kwalitaria Délifrance Zwolle Centrum officieel haar deuren. Ondernemer Rubin Hu is geen onbekende in de regio; de gloednieuwe vestiging is zijn derde in Zwolle. ‘Een plek om gezellig te zitten’ Na een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: