Bas van Kooten: "“We kunnen niet meer leven in een wereld zonder digitalisering”

18 mei 2018 | David Bakker

Boekhouden. Ook vaak het noodzakelijk kwaad genoemd, maar essentieel voor een goede bedrijfsvoering. Niet alleen voor de belastingdienst, ook voor de ondernemer zelf. Het geeft rust, duidelijkheid en een goede inzicht van zaken, mits goed ingericht. “Vaak hebben horecaondernemers echter geen tijd of zin om dit helemaal zelf te doen. Laat de ondernemer lekker ondernemen, daar ligt zijn kracht”, vertelt Bas van Kooten van OAMKB Horeca, administratie- en adviesbureau op het gebied van horecafinanciën.

Toch kiezen nog steeds veel beginnende ondernemers ervoor om de boekhouding door een te dure accountant of administratiekantoor zonder branchekennis te laten verzorgen, ziet Van Kooten. Of ze besluiten toch uit besparingsoogpunt de administratie zoveel mogelijk zelf te doen. Of dat een verstandige keuze is? “Mijn ervaring is dat nieuwe generatie horecaondernemers meer verstand van de moderne technologische mogelijkheden hebben dan de wat oudere ondernemers. De jonge generatie is toch wat meer allround en weet welk gemak automatisering achter de schermen kan opleveren.” Dat heeft volgens van Kooten te maken met het feit dat zij in een digitale wereld zijn opgegroeid. “En een zoveel mogelijk geautomatiseerde boekhouding komt het bedrijf alleen maar ten goede. Er worden minder fouten gemaakt en alles is veel overzichtelijker.” Daarnaast kan het verzorgen van de administratie hierdoor veel goedkoper worden aangeboden omdat de boekhouder ook veel minder werk hoeft te verrichten.

Frisse inkijk

Een voorbeeld. Met één druk op de knop kan de ondernemer met een gedigitaliseerd kassasysteem de omzet van Koningsdag 2017 ophalen. Daarmee weet je direct hoeveel je moet bestellen, hoeveel personeel er ingeroosterd moet worden en hoeveel omzet je zou kunnen verwachten. Een frisse en snelle inkijk in de boekhouding.

Echter aarzelen vooral veel oudere ondernemers om hun boekhouding zoveel mogelijk te automatiseren en toe te vertrouwen aan een externe partij. “Begrijpelijk, maar het is zoveel fijner werken; alles in één overzicht en niet alle bonnetjes bewaard in een oude schoenendoos. Ik maak het nog wel eens mee. Dan denkt de ondernemer dat hij al die bonnetjes moet bewaren of in het systeem moet invoeren. Door de ondernemer bij de opstart of overstap te helpen bij het zoveel mogelijk digitaal inrichten is de ondernemer hier amper nog tijd aan kwijt. Hierdoor worden gegevens snel verwerkt en is de administratie altijd bij.

Gemak

Het aanschaffen van een te koppelen kassasysteem vergroot ook het gemak voor de ondernemer. Een goede afweging als je voor de aanschaf staat van een kassasysteem. Soms kost de koppeling een klein bedrag maar zeker de investering waard volgens Van Kooten. “We kunnen niet meer leven in een wereld zonder digitalisering. Het enige dat de horecaondernemer tegenwoordig hoeft te doen is het (laten) aanvoeren van zijn facturen.” De visboer, de paniekaankopen bij de supermarkt, de groenteboer, de slager en de man die elke week de versie koffiebonen komt leveren. Elk factuur wordt direct of middels een foto met de boekhoudapp opgenomen in het systeem.

Duur is dat niet meer. “Voor elke wens is er een pakket op maat op. Vanaf 25 euro per maand, naast financiële afwikkelingen zijn wij ook een sparringpartner voor de ondernemers. Met vragen kunnen ze altijd bij ons terecht", besluit Van Kooten

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Patisserie Advertorial
Creëer je eigen unieke dessert

Patisserie speelt een steeds belangrijkere rol in de Nederlandse horeca. Met een mooi stukje patisserie kun je een geweldige indruk maken op je gasten, hetgeen kan zorgen voor meer omzet. Het is belangrijk om innovatief te blijven. Zo kan het aanbieden van huisgemaakte patisserie een manier zijn om ...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Drinks Achtergronden
Terrasonderzoek: Oslo het duurst, Amsterdam goedkoop

Oslo is de duurste stad van Europa om een terras te pakken. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in de Noorse hoofdstad is € 53,71. Dit is ruim drie keer zo duur als Budapest, waar je € 15,94 kwijt bent voor een rondje (2 espresso, 2 fris, 2 halve liters bier en 2 ros&ea...

Interview Longread
Interview: lunchcafé waar je kunt douchen

Lunchrooms bevinden zich in de meeste gevallen in (stads)centra en stemmen daar het aanbod op af. Winkelend publiek, vriendinnengroepen en schoolgaande jeugd zijn er kind aan huis, maar je zult er zelden een trucker zien. Bij Lunchcafé Jut & Jul is het juist andersom, de truckers kunnen h...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: