Baker & Moore in Rotterdam heeft Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

10 november 2018 | Thijs Jacobs

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland vind je dit jaar in Rotterdam. De inzending van Paul Bakker, de eigenaar van lunchroom Baker & Moore, gooide hoge ogen bij alle juryleden. Het winnende broodje heet ‘Mr. Baker goes Asia’ en doet de naam eer aan. De Aziatische invloeden zijn verfijnd, maar onmiskenbaar aanwezig.

Voor wie trek heeft in sushi, maar eigenlijk ook in een lekker broodje, is deze creatie een uitkomst. De geflambeerde zalm is subliem van smaak en de nori mash en avocado - gecombineerd met de soja, sesam en gemberdressing - maken de beleving compleet. En wat dacht je van de ingelegde zoetzure bloemkool, die de smaakpapillen aan het denken zet en als kers op de taart de crunchy zadenmix, die op zijn beurt het geheel voorziet van een stevige ‘bite’? De smaakcombinaties werken uitstekend en dit broodje is een zeer verdiende winnaar.

Waar werd op gelet?

Deze prijs is een vakprijs. Daarom werd er door de jury goed gelet op de prijs-kwaliteitverhouding, de originaliteit van de receptuur, de presentatie en uiteraard de smaak. De prijs heet dan ook niet voor niets het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland.

Reacties van de jury

Een greep uit de reacties van de juryleden: “Wat bijzonder en origineel, het lijkt op een sushigerecht op een broodje.” Of wat dacht je van deze: “Heerlijk, met name de fijne rooksmaak van de zalm.” Daarnaast bleek de jury vol lof over prijs-kwaliteitverhouding en de kwaliteit van het gebruikte brood. Een meer dan terechte winnaar van een strijd die toch al werd gekenmerkt door een hoog niveau.

Over het winnende broodje

Het gerecht bestaat uit vers afgebakken rustiek brood, belegd met geflambeerde zalm, een ‘mash’ van nori, sesam en avocado, oosterse dressing, Little Gem, ingelegde bloemkool, romige kerrie-mayonaise, nori en een crunchy zadenmix.

Uitreiking

De prijs werd vandaag door hoofdredacteur Thijs Jacobs - van vakblad Lunchroom - uitgereikt aan de winnaar. De eigenaar, het personeel en de aanwezige gasten van het Rotterdamse Baker & Moore waren zichtbaar verrast. De schaal, oorkonde en bloemen bleven achter in Rotterdam, waar je in lunchroom Baker & Moore het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2018 vindt. Bovendien wint de lunchroom een personeelstraining van hoofdsponsor Fuze Tea. Wat de jury betreft is dit broodje het omrijden waard! De wedstrijd is een initiatief van vakblad Lunchroom, een titel van Uitgeverij PS: bv.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Duurzaamheid
Nestlé gaat voor 100 procent recyclebare verpakking in 2025

Nestlé heeft vanmiddag, tijdens de Nationale Circulaire Economie Conferentie in Den Haag, samen met meer dan 70 andere bedrijven en milieuorganisaties het ‘Plastic Pact’ ondertekend. Het pact is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De ondertekenaars ...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Opening Koffie & thee Utrecht
Opent 30ml Coffee Roasters straks vierde vestiging in Utrecht?

Vrijdag 22 februari om 14:00 uur start een crowdfunding-actie, waarmee 30ml haar 4e vestiging in Utrecht wil openen. Het is de bedoeling dat de specialty coffee bar medio april haar deuren opent aan de Nachtegaalstraat 61. Al langere tijd loopt barista Michel Tijdgat rond met het idee om een eige...

Achtergronden KHN
Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. D...

Opening Bed&Breakfast
Amersfoortse lunchroomeigenaar gaat B&B openen

Eén van de meest uitgesproken horecaondernemers in Amersfoort, Dirk-Jan Stip van lunchzaak Coffee Corazon, gaat een B&B openen. Volgens hem sluit het huidige hotelaanbod niet aan bij het karakter van de stad. “De binnenstad van Amersfoort is zo leuk en gezellig, zo uniek… Maa...

Achtergronden Culinair
IENS verdwijnt en verliest 5000 restaurants

De Nederlandse reserveringswebsite IENS gaat verder onder de internationale merknaam TheFork. Ongeveer de helft van de restaurants verdwijnt daarmee van de website, maar met het oog op de internationale bekendheid van TheFork hoeft dat geen probleem te zijn. IENS was immers een (te) lokaal product. ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: