Andrea's terras blijft dicht: ''Het is simpelweg niet te doen''

Auteur: Thijs Jacobs
4 mei 2021
Andrea's terras blijft dicht: ''Het is simpelweg niet te doen''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan heeft het eigenlijk geen zin voor ons”, vertelt ze.

Die administratie blijkt inderdaad een uitdaging; vast en zeker niet alleen voor deze horecaonderneemster. “Wij hebben best veel personeel in vaste dienst en ontvangen voor hen op dit moment NOW-steun op basis van 38 werkuren in de week. Wanneer ik mijn terras voor zes uurtjes per dag open, dan kunnen zij niet volledig werken. Tegelijkertijd moet ik wel een uitgebreide administratie indienen, waaronder het exacte aantal gewerkte uren, de pensioenen en zo nog meer. Dat is niet te doen.”

Veel terrassen blijven dicht met slecht weer

Daar komt bij dat de zaak het van verschillende eet- en drinkmomenten moet hebben. De Lange: “Normaal zouden we van tien uur ’s ochtends tot tien uur ’s avonds open zijn, waarbij koffie en gebak belangrijk zijn in de omzetmix. Als je pas om twaalf uur je terras moet openen en zes uurtjes later alweer dicht moet, dan mis je niet alleen het koffiemoment in de ochtend, maar ook het diner. En om half zes al roepen dat de laatste ronde ingaat, zie ik niet zitten.” Veel horecabedrijven die vol goede moed het terras openden afgelopen woensdag, laten het nu alweer afweten. Dat ziet ook Andrea. “Alleen al op Facebook heb ik vandaag wel vier of vijf zaken hier in Zwolle gezien die melden dat ze vandaag dicht blijven. Dat is vandaag zo vanwege het slechte weer, maar dat mindere weer houdt nog wel even aan. Van degenen die nu gesloten blijven hoor ik dat het openen van het terras geen zoden aan de dijk zet. Bovendien is het te nat en te koud en daardoor ongezellig. Als je je dan ook nog bedenkt dat de opstartkosten hoog zijn, dan valt de balans behoorlijk negatief uit.”

Opstartkosten te hoog

De opstartkosten zijn inderdaad iets om rekening mee te houden, zeker wanneer er maar weinig mensen op het terras gaan zitten. “Ik heb berekend dat het opstarten van de keuken mij acht- tot tienduizend euro kost. Als je dan maar voor even opengaat en daarna weer dicht, dan zijn die opstartkosten voor niets geweest; dat is puur verlies. En dan heb je nog de inkoop, los van alle derving die we al hadden vanwege de lockdowns. Wij maken heel veel vers, we branden de noten zelf en maken ook zelf dressings. Dat komt ook omdat we een behoorlijk grote vegan-kaart hebben met volledig zelfbereide plantaardige gerechten. Met alleen maar een paar tafeltjes op het terras open zouden we de kaart flink moeten verkleinen en we verkopen in principe nooit een nee, dus dat zag ik ook niet gebeuren. Er zal er maar één zitten op je terras, puur uit sympathie voor de horeca. Als je voor die ene persoon de biertap moet openen, dan snijd je jezelf in de vingers. Wanneer je na die dag drie dagen gesloten bent, dan moet je wéér al het onderhoud doen, zoals de leidingen doorspoelen. Datzelfde geldt voor koffiemachines. Wat nu mogelijk is, is simpelweg te beperkt voor een zaak als de onze. Wanneer je ook take-away en bezorging doet, dan is het een ander verhaal. Ik kan me voorstellen dat je dan wel het terras opent, omdat je toch al aan het werk was. Maar wij doen geen take-away, dus die vlieger gaat voor ons niet op.”

Hoopvol

Toch blijft deze onderneemster hoopvol en kijkt vooruit. “Het is wachten op 26 mei. Hopelijk kunnen we dan binnen én buiten openen. Misschien wordt het wel 1 juni, maar in beide gevallen is het afwachten hoe het met de ontwikkelingen gaat en hoe goed iedereen zich aan de maatregelen houdt. Tijdens de eerste lockdown waren de mensen duidelijk banger – waardoor ze zich goed aan de regels hielden - en gingen de besmettingscijfers sneller omlaag. Nu werken er alweer veel mensen op kantoor en nemen veel mensen het minder nauw met het aantal bezoekers dat ze thuis ontvangen. Dat is niet echt handig voor de horeca, die afhankelijk is van positieve ontwikkelingen met betrekking tot het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames. Tegelijkertijd snap ik het wel een beetje, want die mondkapjes, de avondklok en bezoekregelingen hebben er nog steeds niet voor gezorgd dat de verspreiding van het virus is geremd.”

En als Brasserie Janssen dan weer open mag, hoeveel zitplaatsen zijn er dan binnen en buiten? “Wanneer we de maatregel van anderhalve meter afstand hanteren, dan hebben we plaats voor 36 mensen op het terras en binnen ongeveer een gelijk aantal. Zonder beperkingen zou dat het dubbele zijn. We zijn al wel een beetje gewend aan deze beperkingen, maar kunnen daarmee niet de omzet behalen van de tijd van voor corona, alhoewel het wel fijn is dat we onze gasten extra aandacht kunnen geven. Voor ons is het dus echt afwachten tot de tijd dat we binnen en buiten open kunnen gaan. We blijven optimistisch.”

Blijf op de hoogte

Eén keer per week het actuele en relevante lunchroomnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws