ACM pleit voor meer transparantie bij online reviews

11 mei 2017 | Roy Spijker

Online reviews moeten veel transparanter worden. Dat vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Omdat de rol van reviews steeds groter wordt in het keuzeproces van consumenten vind de ACM dat deze ook betrouwbaar zijn. 

De ACM heeft een verkenning gedaan naar de stand van online reviews. Volgens de autoriteit zijn er geen aanwijzingen gevonden dat het bij online reviews op dit moment structureel mis gaat. Ze vinden het vooral belangrijk dat het verhaal achter de review transparanter wordt. Bedrijven die het mogelijk maakt om reviews achter te laten, moeten duidelijker aan de consument vertellen hoe deze tot stand is gekomen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat diegene die een review heeft geschreven, gebruik heeft gemaakt van een gratis product.

Review-sites worden door consumenten met name gebruikt bij het uitzoeken van elektronica en het zoeken naar een hotel of restaurant. De ACM zegt dat de consument niet volledig vertrouwt op recensies als er een keuze gemaakt moet worden, maar gaan ze er wel van uit dat review-sites neppe of onjuistes recensies verwijderen.

Verdienmodel
Aan BNR Nieuwsradio laat Bernadette van Buchem weten dat bedrijven blij zijn dat ze hulp krijgen om reviews op webssites transparanter te maken. "Het is natuurlijk ook van belang voor ze dat de reviews die ze plaatsen betrouwbaar zijn, zodat ze ook daadwerkelijk gebruikt gaan worden. Dat is onderdeel van hun verdienmodel," zegt Van Buchem tegen de radiozender.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Events
Het Amsterdamse Terrassen Festival verhuist naar Rembrandtpark

Na een succesvolle eerste editie van Het Amsterdamse Terrassen Festival vorig jaar in het Oosterpark, strijkt het grootste terras van Amsterdam dit jaar neer in het Rembrandtpark. Diverse Amsterdamse terrassen sluiten hier gezamenlijk het terrasseizoen af. Ook dit jaar is de crème de la cr...

Food Advertorial
GRATIS Aviko Oerfriet proefpakket!

Oerfriet van Aviko smaakt als zelfgemaakt, is heerlijk knapperig en bakt goudbruin. Precies wat je gasten het allerliefst willen. Proef zelf het verschil en vraag een GRATIS proefpakket aan. Ambachtelijke, verse frietjes met de juiste ‘bite’, een goudbruine kleur en een volle aardappe...

Lekkerste Lunchroombroodje Video
Video: heb jij het Lekkerste Lunchroombroodje van 2018?

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland. Dat broodje staat misschien al ergens op de kaart, maar waar? Tot 5 oktober 2018 kunnen medewerkers en eigenaren van dagzaken en lunchrooms in Nederland hun creatie inzenden via thijs.jacobs@uitgeverijps.nl. De voorwaarden vind je hier: https://www.lunch...

Culinair Fastservice
Fusie De Pizzabakkers en Da Portare Via

De Pizzabakkers (nu 12 vestigingen) en Da Portare Via (nu 9 vestigingen) maken bekend in de loop van dit jaar te fuseren. De bedrijven zijn ervan overtuigd samen sterker te staan. De kernwaarden van beide bedrijven komen nagenoeg overeen, ze staan voor een ambachtelijke houtovenpizza van hoge kwa...

Achtergronden Tech
Kok op vakantie dankzij keukenmanagementsysteem

De kok kan eindelijk weer eens op vakantie. Niet omdat hij de keuken sluit, maar vanwege de vlekkeloze keukenoperatie, mogelijk gemaakt door een systeem dat het keukenmanagement stroomlijnt. De meeste chefs die ermee werken willen niet anders meer, merkt Arjan Mul op. Arjan is dealer van unTill K...

Fonte Frappés: veganistisch, minder suikers en razend populair

Als horeca ondernemer ben je steeds op zoek naar een hogere omzet en rendementmakers. Frappé is zo’n rendementmaker. Profiteer van de bekendheid en populariteit die de Frappuccino van Starbucks door de jaren heen heeft opgebouwd. De Frappuccino is een espresso, ijsklontjes, melk, suiker...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: