ACM pleit voor meer transparantie bij online reviews

11 mei 2017 | Roy Spijker

Online reviews moeten veel transparanter worden. Dat vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Omdat de rol van reviews steeds groter wordt in het keuzeproces van consumenten vind de ACM dat deze ook betrouwbaar zijn. 

De ACM heeft een verkenning gedaan naar de stand van online reviews. Volgens de autoriteit zijn er geen aanwijzingen gevonden dat het bij online reviews op dit moment structureel mis gaat. Ze vinden het vooral belangrijk dat het verhaal achter de review transparanter wordt. Bedrijven die het mogelijk maakt om reviews achter te laten, moeten duidelijker aan de consument vertellen hoe deze tot stand is gekomen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat diegene die een review heeft geschreven, gebruik heeft gemaakt van een gratis product.

Review-sites worden door consumenten met name gebruikt bij het uitzoeken van elektronica en het zoeken naar een hotel of restaurant. De ACM zegt dat de consument niet volledig vertrouwt op recensies als er een keuze gemaakt moet worden, maar gaan ze er wel van uit dat review-sites neppe of onjuistes recensies verwijderen.

Verdienmodel
Aan BNR Nieuwsradio laat Bernadette van Buchem weten dat bedrijven blij zijn dat ze hulp krijgen om reviews op webssites transparanter te maken. "Het is natuurlijk ook van belang voor ze dat de reviews die ze plaatsen betrouwbaar zijn, zodat ze ook daadwerkelijk gebruikt gaan worden. Dat is onderdeel van hun verdienmodel," zegt Van Buchem tegen de radiozender.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Lunchroom
Bijzondere lunchroom opent in Velp

In Velp opent volgende week een unieke lunchroom. In deze zaak gaan medewerkers en bewoners van Driestroomhuis Phoenixx aan de slag. In het Driestroomhuis Phoenixx wonen mensen onder begeleiding. De lunchroom gaat 'Het Broodplankje' heten. Eigen tempo De bewoners van het Driestroomhuis...

Interview
Interview: Culinaire oase in een grauw winkelcentrum

In een nogal troosteloos en grijs winkelcentrum in Almere Buiten verwacht je enkel of vooral vestigingen van de geijkte winkelketens te vinden. Die verwachting komt uit, maar temidden van al de ‘ketenwinkels’ die de teloorgang van de retail symboliseren, vinden we één parel...

Personeel
FNV: Al 2.000 personen zeggen 'nee' tegen cao-resultaat

Drie jaar lang is er geen cao in de horeca. Nu ligt er een onderhandelingsresultaat tussen KHN en CNV Vakmensen. Leden van CNV krijgen slechts zes dagen de tijd om aan te geven of zij akkoord gaan met het onderhandelingsresultaat. Het lijkt erop dat alles op stel en sprong geregeld moet worden. Lede...

Economie
'Winstwaarschuwing' voor MKB ondernemers

Bij de huidige groei van het midden- en kleinbedrijf in Nederland is een “winstwaarschuwing” op zijn plaats. Dat staat in het jaarbericht 2017, de ‘Staat van het MKB’ van het Nederlands Comité voor Ondernemerschap en Financiering. Door toenemende krapte op de arbeidsma...

Achtergronden
Eigenaresse lunchroom onwel door gas

Woensdag is een vrouw onwel geworden in lunchroom Oom Dagobert in Helvoirt. De oorzaak bleek de aanwezigheid van gas. Vermoedelijk is er in de lunchroom een gaspit open blijven staan gedurende de nacht, zo lezen we in Brabants Dagblad. Eigenaresse Het slachtoffer bleek de eigenaresse van de za...

Opening
Formule WOK& start in Rotterdamse Zwart Janstraat

De nieuwe fastserviceformule WOK& opent op 24 november 2017 haar eerste store in Rotterdam aan de Zwart Janstraat. Franchisenemer Nawal Hasan (35) gaat bevlogen aan de slag met een team van jonge medewerkers om gezond, Aziatisch natural food op de kaart te zetten. Rotterdam-Noord heeft de pri...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: