77 procent van de Nederlanders gaat thuis koken met Kerst

9 november 2020 | redactie

77 procent van de Nederlanders geeft aan dat hun restaurantervaring sinds de uitbraak van COVID-19 enorm achteruit is gegaan. Natuurlijk, de restaurants zijn nu weer dicht, maar ze zijn in de zomer open geweest met beperkingen. Het grootste deel (34%) vindt uiteten simpelweg niet meer zo leuk als voor de pandemie. Daarnaast is één op de zes (18%) bang om het virus op te lopen in een restaurant. Deze angst bestaat vooral bij vrouwen, slechts een derde van de respondenten die dit aangaf is namelijk man. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Dining Habits 2020’ van Lightspeed, leverancier van kassasystemen voor retailers en horecaondernemers, gehouden onder 1.000 Nederlanders. 

Uit eten tijdens Kerst minder populair

Ruim driekwart (77%) van de Nederlanders zegt het kerstdiner in eigen keuken te gaan koken, ongeacht of de restaurants rond de feestdagen weer geopend zijn. Deze trend zien we niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland (88%) en België (75%). Slechts 6,5 procent geeft aan dat het kerstdiner buiten de deur genuttigd gaat worden indien mogelijk. In 2019 was het percentage dat met Kerst uiteten ging twee keer zo hoog (12%). Uit eten tijdens Kerst is opvallend genoeg populairder bij mannen (64%), dan bij vrouwen (35%). 

Goede maatregelen en technologie bieden kansen

Zoals het hele jaar, lijkt ook de feestelijke afsluiting van 2020 een uitdaging te worden voor de horecaondernemer. Kunnen zij nog wat doen om de Nederlander te verleiden toch naar een restaurant te gaan? Uit het onderzoek blijkt van wel. Zo geeft 64 procent van de Nederlanders aan dat zij eerder overwegen om naar een restaurant te gaan tijdens de feestdagen als anderhalve meter tussen de tafels gegarandeerd kan worden. Daarnaast trekt de mogelijkheid om via een app te bestellen en te betalen ook bezoekers over de streep (38%). Deze laatste optie is verrassend populair in Nederland vergeleken met België (6%). Ook geeft 28 procent aan het fijn te vinden om van te voren een tafel te kunnen reserveren en ruim één derde vindt het belangrijk dat er desinfectiemiddel aanwezig is bij zowel de ingang als op de eettafel. Mochten restaurants open gaan, zijn dit de belangrijkste maatregelen om voor gasten de ervaring zo prettig en veilig mogelijk te maken.

Er is nog hoop

Gaetan Buelinckx, directeur bij Lightspeed: "Ondanks de opleving van afgelopen zomer, gaan restaurants voor een tweede keer door een moeilijke periode. Er is nog hoop dat restaurants hun deuren mogen openen tijdens de feestdagen. Natuurlijk is het voor hen essentieel om gasten te garanderen dat ze veilig kunnen dineren. Hierbij kan technologie een belangrijke rol spelen. Denk aan tools die vooraf bestellen mogelijk maken en het inzien van het menu via een QR-code. Bij Lightspeed blijven we tools ontwikkelen die de horecaondernemer helpt om zijn online zichtbaarheid te vergroten en klanten op verschillende manier te bedienen, zoals het verkopen van producten via eCom en het bezorgen en afhalen van maaltijden. Met de lancering van onze nieuwe tool Order Ahead willen we hen vooral helpen om door te blijven gaan met ondernemen. Wij zetten graag samen met de horecaondernemers in Nederland alles op alles om als het kan, zoveel mogelijk mensen de kans te geven om te genieten van een heerlijk én veilig kerstdiner in een restaurant of in huis.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Digitaal Ondernemen
Alles over digitaal ondernemen in je lunchzaak

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je lunchzaak

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Interview
Bedrijfspaspoort: Brood en Zoets

Hoe zou jij je lunchroom omschrijven? "Een beetje een tweede huiskamer voor heel veel mensen. Er komen hier veel vaste gasten, en veel mensen uit de buurt die gezellig voor een kopje koffie of een praatje komen. We zijn een van de weinige die zo vroeg open zijn in de stad, dus er komen dan o ...

Opening
Dunkin’ opent Pop up Store in Amsterdam The Style Outlet

Koffie- en donutgigant Dunkin’ opent haar deuren in Halfweg. Na het succes van de vestigingen die in de overige outlets in Nederland gevestigd zijn kon een Vestiging in de Amsterdamse The Style Outlet niet uitblijven. Trost zijn we dat we in dit mooie project onze nieuwste concept van Dunkin&r ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: