11 tips om je zaak te verbouwen

9 maart 2017 | Thijs Jacobs

Het aanpakken van een bestaande horecalocatie doe je niet zomaar. Kies je ervoor om een tijdje te sluiten of pak je de werkzaamheden gefaseerd aan? Betreft het enkel een optische renovatie of worden ook bouwtechnische zaken aangepakt? En hoe zit het met de routing? We geven je enkele tips en suggesties voor een prachtige nieuwe zaak!

DOWNLOAD HIER GRATIS DE MAARTEDITIE VAN LUNCHROOM!

Allereerst moet de styling van je dagzaak passen bij het type zaak. Hoe vaak zie je niet een net iets te trendy interieur dat niet past bij de doelgroep en de locatie? Juist, inrichting is een vak. Een Zuid-Amerikaans concept vraagt om warme tinten en sprekende kleuren, terwijl een lunchroom met een Scandinavisch tintje beter voor een minimalistische uitstraling kan gaan. 

Muren
Ja, de bakstenen of betonnen wand is populair. Buizen die niet weggewerkt zijn, barsten in de wand en verwijzingen naar een industrieel verleden zijn mega-populair. Toch past die industriële look niet bij iedere horecagelegenheid en dan bieden voorzetwanden, schilderijen, muurbeschilderingen of foto's uitkomst. 

Gefaseerd of alles ineens?
Wanneer je je zaak in één keer een metamorfose wilt laten ondergaan, dan moet de zaak even dicht. Kies een periode die traditioneel wat rustiger is, zoals in januari. Daarbij kun je je vaste medewerkers inzetten om bijvoorbeeld sloopwerkzaamheden te verrichten; dit scheelt aanzienlijk in de kosten. Wil je gefaseerd verbouwen? Dan zul je je waarschijnlijk beperken tot het aanpassen van de inrichting of de klussen laten uitvoeren op dagen en tijden dat de zaak gesloten is. In de meeste gevallen zullen lunchroomeigenaren besluiten om te sluiten tijdens de verbouwing.

Routing en inrichting
De routing in je zaak is belangrijk. Veel belangrijker dan menigeen denkt. We geven je een aantal tips die omzetverhogend kunnen werken en de efficiëntie verbeteren.

1. Stelletjes niet bij de wc plaatsen

Je kunt grotere groepen beter dichtbij het toilet plaatsen. Zij hebben daar waarschijnlijk weinig moeite mee, want ze willen gewoon bij elkaar kunnen zitten. Daarentegen is een stelletje niet gecharmeerd van een plekje naast de ingang van de wc.

2. Deel je zaak 'spannend' in

Net als in een goed boek of een prachtige film moet je niet alles in één keer weggeven. Wanneer de gast de zaak in één keer kan overzien, is er geen ruimte voor verrassingen. Wanneer er echter ruimtes en hoekjes zijn die de gast kan ontdekken, dan creëer je beleving. Bovendien moet het overal in je zaak leuk zijn om te gaan zitten.

3. Keuken en grote groepen

Wist je dat je grote groepen het beste dichtbij de keuken kan placeren? Dit verkort de looptijd van het personeel en bij het uitserveren boek je tijdwinst. 

4. Bar

Heb je een bar? Plaats deze dan dicht bij de ingang. Barkeepers zijn over het algemeen de meest joviale types binnen de horeca en stralen gastvrijheid uit. 

5. Geluid

Heb je apparaten die veel geluid produceren, zoals een espressomachine? Dan willen zakelijke gasten daar waarschijnlijk niet pal naast gaan zitten. Creëer rustige hoekjes.

6. Leestafel

Voor gasten die alleen komen is de leestafel van groot belang. Je zult zien dat je met het bieden van een leestafel een doelgroep bereikt die je zaak anders links had laten liggen...

7. Oplaadpunten

Meer dan ooit is het aanbieden van oplaadpunten voor mobiele apparaten van belang. Je kunt ook oplaadpunten met usb-ingangen installeren. 

8. Open keuken

Een open keuken zorgt voor meer beleving bij de gast en voorziet in de behoefte aan meer contact tussen de kok en de gast. Nu moet je vervolgens wel keukenpersoneel aannemen dat communicatief sterk is. Wie dat vergeet, heeft geen belang bij een open keuken. 

9. Drempels

Voor mindervaliden zijn drempels uiteraard een flink obstakel. Ga eens na of je horecazaak goed toegankelijk is voor mensen die aangewezen zijn op een rolstoel of slecht ter been zijn.

10. Naar binnen kijken

Voordat je een zaak binnengaat, kijk je meestal eerst even door het raam om te kijken hoe de ambiance is. Toch zie je lunchrooms die de ramen met logo’s en belettering afplakken, zodat je van buiten niet kunt zien hoe de sfeer binnen is. Dat is af te raden.

11. Plekjes voor kinderen

Kinderen zijn de toekomst. Geef ze een goed gevoel bij je zaak door leuke speelhoekjes te creëren, door spelletjes aan te beiden en kleurplaten en stiften aan te bieden. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Rotterdam
[FOTO'S] Is dit de gaafste horecahotspot van Rotterdam?

Één plek waar je terecht kunt voor een tal van uiteenlopende culturen, thema's en smaken. Midden in het centrum van Rotterdam opende café DoDo haar imposante deuren voor publiek. Met maar liefst 220 zitplaatsen verdeeld over 7 uiteenlopende wereldse themaruimtes, belooft dez...

Lunchroom
Anne&Max wil vijf nieuwe vestigingen in 2020

Anne&Max wilt dé huiskamer in de stad zijn die haar gasten elke dag verrast met heerlijke biologische producten, zeer gastvrije service in mooie karakteristieke panden met een trendy interieur. Anne&Max is hard gegroeid in de afgelopen twee jaar en is nog steeds volop in ontwikkeli...

Opening Rotterdam
Bagels & Beans opent in Rotterdam Alexandrium

Goed nieuws voor wie in het oosten van Rotterdam woont of daar graag gaat shoppen: voor een paddoburgerbagel of de beruchte cheesecake kun je gewoon hier terecht. De vijfde Bagels & Beans van de Maasstad opent op 23 oktober in Rotterdam Alexandrium zijn prachtige glazen puien. Niet te missen als...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: