"Ze worden hier echt in hun kracht gezet"

13 februari 2020 | Marijn van Beekhuizen

De mooie en speciale samenwerking tussen begeleider en cliënt medewerker is uitermate uniek. De Postkamer is een Grand Café gelegen in het hartje van Nijkerk waar gemotiveerde cliënten begeleid en ondersteund worden door zorgorganisatie Careander. De zaak waar Henriette Eleveld als teammanager werkt is een lunchroom die laat zien hoe belangrijk het is om een goede samenwerking te hebben als team.  

De postkamer houdt met elke wens rekening doormiddel van hun brede en duidelijke menukaart. “Op de kaart hebben wij voor mensen met allergieën of andere voorkeuren qua eten een duidelijk systeem waarin wordt aangegeven wat er allemaal in dat recept voorkomt", zegt Henriette Eleveld. 

Het populairste gerecht: de tomatensoep. Dit authentieke recept dat ooit door de moeder van een medewerker is bedacht is enorm geliefd onder de gasten. De Postkamer beschikt over haar eigen bakkerij waar cliëntmedewerkers allerlei lekkernijen maken. Ook zijn er veel bedrijven en restaurants die veel vraag hebben naar hun appeltaart. Van deze appeltaart verkoopt De Postkamer per jaar maar liefst 1250 stuks. Deze lekkernijen zijn niet alleen in het restaurant verkrijgbaar, maar kunnen ook gekocht worden in de bakkerswinkel. 

De medewerkers 

De medewerkers oftewel cliëntmedewerkers die bij De Postkamer werken maken deze zaak enorm speciaal. Ieder die hier rondloopt draagt een bijzonder karakter met zich mee die de lunchroom steeds een beetje leuker maakt. “Het leuke aan alle cliënten vind ik dat ze allemaal zo puur zijn. Als ze blij zijn ze ook echt blij, maar ook als ze iets niet leuk vinden dan zijn ze daar heel eerlijk in.” 

De Postkamer is onderdeel van een zorgorganisatie genaamd Careander die zorgt voor dagbesteding en coaching voor de cliëntmedewerkers. Een cliënt meldt zich dan aan bij de afdeling Advies & Ondersteuning en samen met een begeleider wordt er dan gekeken naar de talenten van de cliënt. Met ondersteuning van vele vrijwilligers en begeleiders voeren zij hun werk uit in de door hun gekozen werkplek. Ze hebben de keuze uit werken in de bediening, de keuken of in de bakkerij. “Zelf als ik in het grand café ben ga ik altijd vrolijk weer naar huis. Het is een hele prettige plek om te zijn en te werken.” 

De locatie 

Met zo’n 50 tot 70 plekken is De Postkamer een enorm gezellige plek. Hoewel het eerst een oud postkantoor was is het nu omgetoverd in een mooie moderne lunchroom. Ook de menukaart is hierop aangepast. Bijna alle gerechten zijn namelijk vernoemd naar iets uit de oude postkamer zoals bijvoorbeeld: de postzegel, postbode, envelop en de postduif.  

Prijzen lunchkaart variëren tussen de 3 en 10 euro. Drankjes vanaf €1,- tot en met €4,-.  In totaal 70 zitplaatsen waarvan 50 zitplaatsen aan een tafel. Gemiddeld lopen er 12 cliënten en vrijwilligers rond.

Deze crossmediale productie is gemaakt door Marijn van Beekhuizen, student van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Omzet horeca stijgt 1,6 procent in vierde kwartaal

De omzet van de horeca steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 1,4 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 1,2 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 1,7 procent. Al bijna zeven jaar nee...

Video
Op reportage: Brownies&downies Woerden

"Onze medewerkers zijn puur", laat Dave van der Wolk weten in een interview met Lunchroom.nl. Het is een belangrijk onderdeel in het concept van de alsmaar groeiende lunchroom. ‘Onze kanjers (red. de medewerkers van Brownies & Downies) zijn het gezicht van de zaak." Het c...

Fastservice Vega
KFC gaat een week lang 'kiploos' door het leven

Het Kentucky Fried Chicken restaurant aan het Binnenwegplein in Rotterdam verruilt van 9 t/m 15 maart, tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, een week lang alle kip op het menu voor vegetarische opties. Dit wereldwijde historische moment voor KFC is tevens het startschot van de landelijke introduct...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

Je kunt je vanaf nu weer aanmelden om deel te nemen aan de wedstrijd voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020. Zend de receptuur, bereidingswijze, de prijs op de kaart en een goede foto van het gerecht in via het formulier hieronder. Lukt dat niet? Stuur je inzending dan per e-mail naa...

Video
Op Reportage: Koffie Society

Marco Smit is master barista. Hij is acht jaar geleden begonnen met koffie. 7 jaar geleden met De Koffie Society. Na drie jaar heeft hij 'De Gooische koffiebus' aangeschaft. Zo kunnen klanten door het hele land genieten van de lekkerste koffie. De Gooische Koffiebus werd in 2014 uitgeroep...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: