"Ze worden hier echt in hun kracht gezet"

13 februari 2020 | Marijn van Beekhuizen

De mooie en speciale samenwerking tussen begeleider en cliënt medewerker is uitermate uniek. De Postkamer is een Grand Café gelegen in het hartje van Nijkerk waar gemotiveerde cliënten begeleid en ondersteund worden door zorgorganisatie Careander. De zaak waar Henriette Eleveld als teammanager werkt is een lunchroom die laat zien hoe belangrijk het is om een goede samenwerking te hebben als team.  

De postkamer houdt met elke wens rekening doormiddel van hun brede en duidelijke menukaart. “Op de kaart hebben wij voor mensen met allergieën of andere voorkeuren qua eten een duidelijk systeem waarin wordt aangegeven wat er allemaal in dat recept voorkomt", zegt Henriette Eleveld. 

Het populairste gerecht: de tomatensoep. Dit authentieke recept dat ooit door de moeder van een medewerker is bedacht is enorm geliefd onder de gasten. De Postkamer beschikt over haar eigen bakkerij waar cliëntmedewerkers allerlei lekkernijen maken. Ook zijn er veel bedrijven en restaurants die veel vraag hebben naar hun appeltaart. Van deze appeltaart verkoopt De Postkamer per jaar maar liefst 1250 stuks. Deze lekkernijen zijn niet alleen in het restaurant verkrijgbaar, maar kunnen ook gekocht worden in de bakkerswinkel. 

De medewerkers 

De medewerkers oftewel cliëntmedewerkers die bij De Postkamer werken maken deze zaak enorm speciaal. Ieder die hier rondloopt draagt een bijzonder karakter met zich mee die de lunchroom steeds een beetje leuker maakt. “Het leuke aan alle cliënten vind ik dat ze allemaal zo puur zijn. Als ze blij zijn ze ook echt blij, maar ook als ze iets niet leuk vinden dan zijn ze daar heel eerlijk in.” 

De Postkamer is onderdeel van een zorgorganisatie genaamd Careander die zorgt voor dagbesteding en coaching voor de cliëntmedewerkers. Een cliënt meldt zich dan aan bij de afdeling Advies & Ondersteuning en samen met een begeleider wordt er dan gekeken naar de talenten van de cliënt. Met ondersteuning van vele vrijwilligers en begeleiders voeren zij hun werk uit in de door hun gekozen werkplek. Ze hebben de keuze uit werken in de bediening, de keuken of in de bakkerij. “Zelf als ik in het grand café ben ga ik altijd vrolijk weer naar huis. Het is een hele prettige plek om te zijn en te werken.” 

De locatie 

Met zo’n 50 tot 70 plekken is De Postkamer een enorm gezellige plek. Hoewel het eerst een oud postkantoor was is het nu omgetoverd in een mooie moderne lunchroom. Ook de menukaart is hierop aangepast. Bijna alle gerechten zijn namelijk vernoemd naar iets uit de oude postkamer zoals bijvoorbeeld: de postzegel, postbode, envelop en de postduif.  

Prijzen lunchkaart variëren tussen de 3 en 10 euro. Drankjes vanaf €1,- tot en met €4,-.  In totaal 70 zitplaatsen waarvan 50 zitplaatsen aan een tafel. Gemiddeld lopen er 12 cliënten en vrijwilligers rond.

Deze crossmediale productie is gemaakt door Marijn van Beekhuizen, student van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Vega
Dit is het beste groentenrestaurant ter wereld

We’re Smart® Green Guide, dé referentie in de culinaire wereld van groenten, maakte op 21 september de beste groentenrestaurants én -bedrijven ter wereld bekend. La Distillerie (Château Bourglinster - Luxemburg) van groentenchef René Mathieu is uitgeroepen tot he...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Een gewijzigde Bibob-toets: wat betekent dat?

Zoals iedere horecaondernemer weet, kan geen restaurant of café worden geopend zonder de daartoe benodigde vergunning of vergunningen. Bij de aanvraag van zo’n vergunning, bijvoorbeeld een exploitatie- of Drank- en horecawetvergunning, is het mogelijk dat de aanvrager een zogenaamde Bib...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Nieuwe coronamaatregelen: waarom moet de horeca eigenlijk eerder dicht?

Vanaf zondag 18.00 uur zijn de nieuwe coronamaatregelen van kracht gegaan, waarvan de meeste gericht zijn op de horeca. Premier Rutte toonde zich bezorgd over de verspreiding van het virus en vond de maatregelen nodig en logisch: "Hoe later op de avond, hoe moeilijker de anderhalve meter."...

Nice 'n Easy
Sous-vide bereiden, zo werkt het

Sous-vide koken heeft de laatste jaren in de horeca flink aan populariteit gewonnen. Bij deze techniek worden in een waterbad met exact gecontroleerde lage temperatuur vacuümverpakte producten gelijkmatig gegaard. Doordat het gevacumeerd is, behoudt het smaak en structuur. Hoewel sous-vide in d...

KHN Coronacrisis
KHN: kabinet voert disproportionele maatregelen in tegen horeca

De blijvende toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Naast een update van de huidige stand van zaken, werden er voor 6 van de 25 veiligheidsregio’s extra maatregelen aangekondigd, waaronder maatregelen...

Achtergronden
Schiphol continueert samenwerking met HMSHost International

Amsterdam Airport Schiphol zet haar samenwerking met HMSHost International, de wereldleider op het gebied van eten & drinken, de komende jaren voort. Speerpunt in de samenwerking is de vernieuwde food & beverage strategie van Schiphol. In de nieuwe strategie staan flexibiliteit, kwaliteit, d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: