Witte wijn wint aan populariteit

5 april 2017 | Roy Spijker

Witte wijn is populairder dan ooit. Dat blijkt uit een onderzoek van SAMR Marktvinders in opdracht van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW). Witte wijn heeft afgelopen 10 jaar marktaandeel gewonnen. Deze trend wordt nog eens versterkt door hen die graag een glaasje mousserende wijn (bijvoorbeeld Prosecco) nuttigen. Ongeveer 10% van de wijn wordt online aangekocht. Dit percentage is afgelopen jaren ongeveer stabiel gebleven.

SAMR Marktvinders, onder leiding van Goos Eilander, deed afgelopen periode grootschalig onderzoek naar de consumptie en aankopen van wijn in Nederland. Het onderzoek werd gehouden onder ruim 1100 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Voor wat betreft de consumptiepatronen kunnen er twee conclusies getrokken worden. Ten eerste drinkt ongeveer 81% van de Nederlander wel eens wijn. Dit percentage is gelijk aan eerdere jaren. Met andere woorden: de absolute groei is eruit.  Ten tweede geeft 51% van alle ondervraagden aan witte wijn te nuttigen. Afgezet tegen eerdere cijfers van de KVNW kun je hieruit concluderen dat er beduidend meer witte wijn gedronken wordt dan 10 jaar geleden.

Bewuste keuze
Peter van Houtert, voorzitter van de KVNW: “Dit onderzoek onderstreept dat het totaalvolume niet verder groeit maar Nederlandse consumenten bewuster hun keuze maken. Wij gaan er vanuit dat er steeds betere wijn gedronken zal worden.  Sinds 1 januari van dit jaar is de bubbeltaks verdwenen in Nederland. Ik sluit niet uit dat dit positieve gevolgen zal hebben. Overigens passen deze cijfers ook helemaal bij onze inzet om optimaal te genieten van wijn, maar dit wel op een verantwoorde wijze te doen”.

Uit de onderzoeksgegevens blijkt dat vrouwen vaker voor witte wijn en rosé wijn kiezen dan mannen. Voor zowel rood, wit als rosé wijn geldt dat het aantal glazen dat per keer genuttigd wordt, laag genoemd kan worden, namelijk rond de 1,7 glazen per consumptiemoment.

Supermarkt
In de onderverdeling van afzetkanalen is ook een stabilisatie opgetreden, zo’n driekwart van alle aankoopmomenten van wijn vinden in de supermarkt plaats. Het percentage online aankopen is 7 % van het aantal aankoopmomenten, waarbij ongeveer 10 % van het volume wordt gekocht.

Herkomst
Bij de landen van herkomst van de wijn zien we dat Frankrijk nog altijd het belangrijkste land van herkomst is, en waar het aandeel van Frankrijk zo rond de afgelopen eeuwwisseling behoorlijk terugliep zien we nu een veel langzamere daling.

Goos Eilander: “Zuid- Afrikaanse wijn is de stevige nummer 2 in de Nederlandse markt, Duitse wijnen en wijnen uit Zuid Amerika doen het nu wat beter dan voorheen. Dat geldt ook voor met name Italiaanse wijn, die ook in populariteit toenemen”.

Overzicht marktaandelen:

Frankrijk: 30%
Spanje: 9%
Italië: 9%
Duitsland 6%
Zuid-Afrika: 19%
Chili 10%
Australië 8%
Rest: 9%

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bezorgen
Pizza Hut gaat bezorgen in Nederland

Pizza Hut betreedt de Nederlandse bezorgmarkt. Vanaf vandaag start de Amerikaanse keten met de mogelijkheid pizza te laten bezorgen. Thuisbezorgd.nl bezorgt de bestellingen per elektrische fiets. Pizza Hut Express Utrecht bijt het spits af en naar verwachting volgen andere filialen spoedig. De p...

Opening
Nieuwe vestiging Bagels & Beans in Rotterdam

Rotterdam krijgt er een nieuwe vestiging van Bagels & Beans bij. Vandaag heeft investment management organisatie PingProperties een huurovereenkomst gesloten met de koffie en bagel-zaak voor een vestiging in het winkelcentrum Eudokiaplein. Per 1 augustus gaat Bagels & Beans 130m2 winkelru...

Food Opening Rotterdam
Osteria Vicini opent ijssalon

Al ruim 5 jaar is Remco Witberg eigenaar van een klein stukje Italië middenin Rotterdam-Kralingen. Vele buurtbewoners hebben Osteria Vicini in hun hart gesloten en strijken geregeld neer voor een goede espresso, heerlijke lunch of diner of een aperitief aan de bar. Vanaf 1 juli kunnen de gasten...

Lunch Diner cijfers
Onderzoek: 30 procent van Nederlanders gaat twee keer per jaar uit eten

Uit het Nationaal Gastvrijheidsonderzoek in opdracht van JMW Horeca Uitzendbureau door Kantar TNS blijkt dat een op de drie Nederlanders gemiddeld een keer per half jaar uit eten gaat. Per persoon besteden gasten dan 25,05 euro aan een restaurantbezoek. Voor een gemiddelde hotelovernachting telt de...

Groenten Achtergronden
Vijf tips om kinderen groenten te laten eten

Groenten en kinderen, het blijft een lastig verhaal. Hoe krijg je het voor elkaar om kinderen in je horecazaak aan de groenten te krijgen? Er zijn een paar simpele trucjes voor ouders om hun kids aan de groenten te helpen. 1. Laat ze je helpen Eén van de beste manieren om kinderen ...

Amsterdam
Amsterdammers willen horecastop in stadsdeel Oud-West

In het centrum van Amsterdam zet de gemeente in op spreiding van de drukte. Dat werkt uitstekend, maar zorgt er ook voor dat het in 'West' steeds drukker wordt, zo lazen we op de website van AT5. In het stadsdeel Oud-West begint het aandeel van koffietentjes en eetzaken wel heel problematisc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: