Witte wijn wint aan populariteit

5 april 2017 | Roy Spijker

Witte wijn is populairder dan ooit. Dat blijkt uit een onderzoek van SAMR Marktvinders in opdracht van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW). Witte wijn heeft afgelopen 10 jaar marktaandeel gewonnen. Deze trend wordt nog eens versterkt door hen die graag een glaasje mousserende wijn (bijvoorbeeld Prosecco) nuttigen. Ongeveer 10% van de wijn wordt online aangekocht. Dit percentage is afgelopen jaren ongeveer stabiel gebleven.

SAMR Marktvinders, onder leiding van Goos Eilander, deed afgelopen periode grootschalig onderzoek naar de consumptie en aankopen van wijn in Nederland. Het onderzoek werd gehouden onder ruim 1100 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Voor wat betreft de consumptiepatronen kunnen er twee conclusies getrokken worden. Ten eerste drinkt ongeveer 81% van de Nederlander wel eens wijn. Dit percentage is gelijk aan eerdere jaren. Met andere woorden: de absolute groei is eruit.  Ten tweede geeft 51% van alle ondervraagden aan witte wijn te nuttigen. Afgezet tegen eerdere cijfers van de KVNW kun je hieruit concluderen dat er beduidend meer witte wijn gedronken wordt dan 10 jaar geleden.

Bewuste keuze
Peter van Houtert, voorzitter van de KVNW: “Dit onderzoek onderstreept dat het totaalvolume niet verder groeit maar Nederlandse consumenten bewuster hun keuze maken. Wij gaan er vanuit dat er steeds betere wijn gedronken zal worden.  Sinds 1 januari van dit jaar is de bubbeltaks verdwenen in Nederland. Ik sluit niet uit dat dit positieve gevolgen zal hebben. Overigens passen deze cijfers ook helemaal bij onze inzet om optimaal te genieten van wijn, maar dit wel op een verantwoorde wijze te doen”.

Uit de onderzoeksgegevens blijkt dat vrouwen vaker voor witte wijn en rosé wijn kiezen dan mannen. Voor zowel rood, wit als rosé wijn geldt dat het aantal glazen dat per keer genuttigd wordt, laag genoemd kan worden, namelijk rond de 1,7 glazen per consumptiemoment.

Supermarkt
In de onderverdeling van afzetkanalen is ook een stabilisatie opgetreden, zo’n driekwart van alle aankoopmomenten van wijn vinden in de supermarkt plaats. Het percentage online aankopen is 7 % van het aantal aankoopmomenten, waarbij ongeveer 10 % van het volume wordt gekocht.

Herkomst
Bij de landen van herkomst van de wijn zien we dat Frankrijk nog altijd het belangrijkste land van herkomst is, en waar het aandeel van Frankrijk zo rond de afgelopen eeuwwisseling behoorlijk terugliep zien we nu een veel langzamere daling.

Goos Eilander: “Zuid- Afrikaanse wijn is de stevige nummer 2 in de Nederlandse markt, Duitse wijnen en wijnen uit Zuid Amerika doen het nu wat beter dan voorheen. Dat geldt ook voor met name Italiaanse wijn, die ook in populariteit toenemen”.

Overzicht marktaandelen:

Frankrijk: 30%
Spanje: 9%
Italië: 9%
Duitsland 6%
Zuid-Afrika: 19%
Chili 10%
Australië 8%
Rest: 9%

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Lunchroom
Bijzondere lunchroom opent in Velp

In Velp opent volgende week een unieke lunchroom. In deze zaak gaan medewerkers en bewoners van Driestroomhuis Phoenixx aan de slag. In het Driestroomhuis Phoenixx wonen mensen onder begeleiding. De lunchroom gaat 'Het Broodplankje' heten. Eigen tempo De bewoners van het Driestroomhuis...

Interview
Interview: Culinaire oase in een grauw winkelcentrum

In een nogal troosteloos en grijs winkelcentrum in Almere Buiten verwacht je enkel of vooral vestigingen van de geijkte winkelketens te vinden. Die verwachting komt uit, maar temidden van al de ‘ketenwinkels’ die de teloorgang van de retail symboliseren, vinden we één parel...

Personeel
FNV: Al 2.000 personen zeggen 'nee' tegen cao-resultaat

Drie jaar lang is er geen cao in de horeca. Nu ligt er een onderhandelingsresultaat tussen KHN en CNV Vakmensen. Leden van CNV krijgen slechts zes dagen de tijd om aan te geven of zij akkoord gaan met het onderhandelingsresultaat. Het lijkt erop dat alles op stel en sprong geregeld moet worden. Lede...

Economie
'Winstwaarschuwing' voor MKB ondernemers

Bij de huidige groei van het midden- en kleinbedrijf in Nederland is een “winstwaarschuwing” op zijn plaats. Dat staat in het jaarbericht 2017, de ‘Staat van het MKB’ van het Nederlands Comité voor Ondernemerschap en Financiering. Door toenemende krapte op de arbeidsma...

Achtergronden
Eigenaresse lunchroom onwel door gas

Woensdag is een vrouw onwel geworden in lunchroom Oom Dagobert in Helvoirt. De oorzaak bleek de aanwezigheid van gas. Vermoedelijk is er in de lunchroom een gaspit open blijven staan gedurende de nacht, zo lezen we in Brabants Dagblad. Eigenaresse Het slachtoffer bleek de eigenaresse van de za...

Opening
Formule WOK& start in Rotterdamse Zwart Janstraat

De nieuwe fastserviceformule WOK& opent op 24 november 2017 haar eerste store in Rotterdam aan de Zwart Janstraat. Franchisenemer Nawal Hasan (35) gaat bevlogen aan de slag met een team van jonge medewerkers om gezond, Aziatisch natural food op de kaart te zetten. Rotterdam-Noord heeft de pri...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: