Wilco Admiraal - Espresso als sluitpost

12 november 2013
Wilco Admiraal - Espresso als sluitpost

Regelmatig vragen horecaondernemers of ik een baristatraining wil komen geven in een nieuw te openen zaak. Het doorgeven van mijn kennis en kunde aan aspirant-baristi is een van de leukste onderdelen van
mijn werk, dus doe ik dat graag. Enthousiast bereid ik me voor en kijk naar de specifieke trainingsbehoefte van de opdrachtgever. Zo voer ik de trainingen graag uit op de werkvloer zelf en geef ik adviezen over de juiste routing, workflow en gastvrijheid in het algemeen. Dit alles in overleg met de ondernemer. Dit garandeert een training met optimaal rendement en een goede implementatie van het espressoconcept.

Helaas gebeurt het regelmatig dat de randvoorwaarden toch niet op peil zijn. Zo heb ik eens tussen borende en zagende werklui mijn training moeten uitvoeren. Ook was ooit wel de espressomachine geïnstalleerd, maar waren essentiële baristatools zoals melkkannen, werkdoeken, tampers of zelfs het servies niet aanwezig. En het geven van een cursus terwijl naast me een werkblad werd verlengd omdat de espressomachine niet op de bar bleek te passen, is een twijfelachtig hoogtepunt in mijn trainerscarrière.

Het lijkt vaak wel alsof espresso de sluitpost is van de begroting. Volgens mij zien ondernemers dan niet op tijd in wat er allemaal nodig is om een goede werkplek voor de barista in te richten. Of zouden zij zich hebben laten ompraten door een snelle vertegenwoordiger die hen opscheepte met een mooi concept voor de espresso, maar niet meedacht bij de implementatie daarvan?

Dit is natuurlijk eeuwig zonde, want zo maak je een heel valse start met iets wat eigenlijk een paradepaardje zou kunnen zijn in het (ver)nieuw(d)e concept. Gelukkig zijn er in Nederland steeds meer professionele baristi met enorm veel (horeca)ervaring en kennis. Ik weet zeker dat ze allemaal staan te trappelen om met u mee te denken. U zult versteld staan van de creatieve oplossingen die zij kunnen bieden. En niet geheel onbelangrijk: ze helpen u vaak nog geld besparen ook! Daarvoor is maar één telefoontje nodig. Belt u alstublieft op tijd?

Overig nieuws