Vlees blijft favoriet in restaurant

7 januari 2016 |
Vlees blijft favoriet in restaurant<

Restaurantbezoekers kiezen tijdens een diner het liefst voor vlees bij het hoofdgerecht. Vers, gezond en verantwoord voedsel is voor mensen die uit eten gaan
steeds belangrijker geworden. Ruim driehonderd horecaondernemers zeiden tegen Horecava dat een vleesgerecht het vaakst wordt besteld in hun zaak. Een combinatie van vlees en vis is tweede favoriet en een volledig visgerecht staat op plaats drie. Het minst populair is een vegetarisch hoofdgerecht. Een pasta- of rijstgerecht komt daar nog net voor.

Brood en soep
Tien jaar geleden deed Horecava een soortgelijk onderzoek onder horecaondernemers. Destijds zeiden zij te verwachten dat brood bij de maaltijd minder populair zou worden en dat ook soep minder zou worden besteld. Bijna driekwart (70 procent) stelt nu echter dat brood nog steeds een belangrijk onderdeel is bij de maaltijd en dat ook soep nog regelmatig wordt geserveerd. Een toetje neemt af in populariteit: terwijl in 2005 ondernemers nog zeiden dat ijs favoriet was, kiezen restaurantbezoekers nu steeds vaker voor een kop koffie met een glas likeur na de maaltijd. Verse, gezonde maaltijden die het liefst ook nog streek- en eizoensgebonden zijn, worden volgens de ondernemers steeds populairder.

Lang tafelen
Restaurantbezoekers blijven daarnaast steeds langer aan tafel zitten: de helft van de ondernemers valt het op dat klanten steeds langer de tijd nemen voor het nuttigen van de maaltijd.

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Fastservice Vega
KFC gaat een week lang 'kiploos' door het leven

Het Kentucky Fried Chicken restaurant aan het Binnenwegplein in Rotterdam verruilt van 9 t/m 15 maart, tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, een week lang alle kip op het menu voor vegetarische opties. Dit wereldwijde historische moment voor KFC is tevens het startschot van de landelijke introduct...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

Je kunt je vanaf nu weer aanmelden om deel te nemen aan de wedstrijd voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020. Zend de receptuur, bereidingswijze, de prijs op de kaart en een goede foto van het gerecht in via het formulier hieronder. Lukt dat niet? Stuur je inzending dan per e-mail naa...

Video
Op Reportage: Koffie Society

Marco Smit is master barista. Hij is acht jaar geleden begonnen met koffie. 7 jaar geleden met De Koffie Society. Na drie jaar heeft hij 'De Gooische koffiebus' aangeschaft. Zo kunnen klanten door het hele land genieten van de lekkerste koffie. De Gooische Koffiebus werd in 2014 uitgeroep...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Amsterdam Opening
Coffeecompany opent nieuw filiaal aan Bos en Lommerplein

Coffeecompany opent in mei zijn deuren aan het Amsterdamse Bos en Lommerplein. Het is de eerste nieuwe huurder sinds het plein in handen is van Propertize. De koffieketen betrekt het pand van 133 vierkante meter aan de rechterkant van de trap die vanaf de Bos en Lommerweg naar het plein toe leidt. ...

Video
"We bakken 10.000 American pancakes per jaar

The Blueberry is een Amerikaanse lunchroom gevestigd op twee plekken in Amersfoort. De vestiging op Emiclaerhof in Amersfoort-Noord bevat zo’n 70 binnen- en 60 buitenzitplaatsen. Door het hippe en stijlvolle interieur voelt het echt alsof je in Amerika zit. De doelgroep wisselt per locatie,...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: