Verse bowls veroveren hart treinreiziger op Utrecht CS

12 juni 2017 | Thijs Jacobs

Woensdag 14 juni opent de nieuwe winkelformule Abel’s Deli officieel haar eerste winkel in Nederland, in de stationshal van Utrecht Centraal. Ook wordt abelsdeli.com gelanceerd. Het komt zelden voor dat een nieuwe ondernemer op het drukste station van Nederland een nieuwe food formule mag starten. 

De formule richt zich op gebruiksmomenten, zoals sporten, ontspannen of studeren, en ontwikkelt daar gerechten bij met een New Yorkse-Italiaanse twist. Die kunnen persoonlijk op smaak en voedingswaarde worden gemaakt en besteld. Zelfs vanuit de trein.  

Een locatie in de stationshal op Utrecht Centraal bemachtigen is normaal gesproken alleen weggelegd voor NS Retail of grote partijen als HMSHost. Toch is het de jonge startup, gerund door de 29-jarige Jesse van Donk, gelukt om tussen perron 15 en 16 zijn eerste winkel te openen. ‘Het is niet zo dat je dit even regelt. Het is en blijft hard knokken om een plek te veroveren, maar we hebben een concept dat aanslaat bij de treinreiziger. We brengen niet alleen gemak, maar ook variatie in de eenheidsworst op het station en maken de reis van deur tot deur een stuk leuker. We zijn hartstikke trots dat het is gelukt,’ aldus Van Donk.


Meer proteïne voor de sporter. Minder koolhydraten voor de bikinibabe.

De winkel is een giftshop, bar en deli ineen en biedt sweets en eats uit New York en authentieke smaken uit Italië. Pasta bowls met New York meatballs, poké bowls en sushi bowls. Mudcakes uit New York, limoncello truffels en verse maaltijdpotten voor thuis. Van Donk: “We willen de eenheidsworst op de stations doorbreken. Als treinreiziger heb je de laatste decennia weinig keuze gehad. Wil je snel je trein halen, dan ga je al gauw voor een frietje, pizza of kaascroissant. Vanaf nu hoeft dat niet meer op Utrecht CS.”

Het verschil met andere stationswinkels is dat klanten van Abel’s Deli hun gerechten en koffie kunnen afstemmen op hun persoonlijke smaak of behoeften. Extra proteïne voor de sporter, geen vlees voor de vegetariër, minder koolhydraten voor de diabeet; het kan allemaal. Alles wordt vers bereid waar je bij staat. “Een frituur zal je hier nooit aantreffen; we stomen onze maaltijden om de smaak en voedingsstoffen te behouden.’ Een ander groot verschil is de timing. De welbekende kassamedewerker achter de toonbank heeft bij de startup bovendien plaatsgemaakt voor een hostess op de winkelvloer. Ze staan naast je in plaats van tegenover je en adviseren klanten desgewenst. Met een iPhone in de hand voor een snelle, contactloze betaling, zodat je snel je trein kunt halen.


Dit bestel je vanuit de trein

Tijdens de opening van de winkel wordt ook abelsdeli.com gelanceerd. Het is voor het eerst in Nederland mogelijk om vanuit de trein, of waar dan ook, een maaltijd te bestellen die voor je klaarstaat als je op het station arriveert. Zonder dat je hoeft te wachten. Het principe is simpel: kies online een gerecht, stel deze precies samen zoals je het wilt  door al swipend ingrediënten toe te voegen of te verwijderen, en betaal. “Klanten zien tot op de calorie en gram nauwkeurig hoeveel vetten, koolhydraten, suikers en eiwitten er in hun persoonlijke gerecht zit. Na online betaling halen ze hun bestelling af zonder in de rij te hoeven staan.

Heeft de trein vertraging? Geen probleem. Geef aan in welke trein je zit, dan weten wij wanneer je aankomt en maken je bestelling precies op tijd klaar.” Timing blijkt heel belangrijk te zijn voor de jonge ondernemer. “Vaak moet je in de spits een half uur wachten op een maaltijd. Als je al een hele dag hebt gewerkt, heb je daar geen zin in. En als je nog een trein moet halen, maken dertig seconden het verschil of je die wel of niet haalt. Het leven van een treinreiziger gaat niet altijd over rozen. Wij hopen de reis zo een stuk gemakkelijker én leuker te maken.’
 

Toekomstplannen op andere stations

 

Of Abel’s Deli ook op andere stations neerstrijkt? Ze hebben de ambitie om ook op Amsterdam CS, Den Haag CS en Leiden CS een winkel te openen. “Of dat lukt, hangt af van NS Retail: zij heeft de monopoliepositie tussen de poortjes op het station,” zegt Van Donk. “We hopen dat wij en andere jonge ondernemers de kans krijgen van NS Retail – uiteindelijk toch een staatsbedrijf -  om een gezond, transparant en afwisselend foodaanbod op stations te bieden. Wij merken dat er onder de treinreizigers ontzettend veel behoefte aan is.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Onderzoek: Laag alcoholische bieren steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Dit en ...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Koffie & thee Interview
Interview met een theesommelier: Is thee een belevingsproduct?

Aandacht maakt succes. Theesommelier Karin Kamstra is ervan overtuigd. Maar zie je dit ook terug in de manier waarop thee wordt geserveerd? Het drankje is inmiddels meer dan 7000 jaar oud en nog steeds is het overal te verkrijgen. Van een bekertje op het tankstation tot aan een uitgebreide high tea,...

Columns Blog
Horecaondernemer, kijk uit voor stress!

Het is hollen of stilstaan. Het ene moment is het loei druk en kun je het niet bijbenen en het volgende moment kun je een kanon afschieten. De horeca in een bedrijfstak waar de vraag naar diensten fluctueert. Mensen gaan rond dezelfde periode op vakantie, eten op vaste tijden en gaan het liefst uit ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: