Veiligheid maaltijdbezorgers moet vergroot worden

6 juni 2019 | Thijs Jacobs

De Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers (NLVVM), Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereende streven gezamenlijk naar het verbeteren van de verkeersveiligheid van maaltijdbezorgers. Dat zijn de drie partijen overeengekomen tijdens een speciaal overleg begin dit jaar.

Tijdens het overleg is uitgebreid gediscussieerd over de stappen die gezet dienen te worden om de verkeersveiligheid daadwerkelijk te verbeteren. Dit heeft geleid tot een aantal uitspraken die zijn gebundeld in een Verklaring voor Verkeersveiligheid. Doel van deze verklaring is dat de aangesloten ondernemingen maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen ten aanzien van de verkeersveiligheid van de eigen medewerkers en hier vanuit de eigen onderneming op investeren.

De Verklaring Verkeersveiligheid

De verkeersveiligheid van en door maaltijdbezorgers heeft aan het begin van 2019 veel ter discussie gestaan.  Voor de NLVVM, VVN en de Vereende reden genoeg om de koppen bij elkaar te steken en gezamenlijk te kijken naar een oplossing voor de verkeersproblematiek van maaltijdbezorgers. In de Verklaring voor Verkeersveiligheid wordt o.a. gestreefd naar een goede training voor iedere maaltijdbezorger die met bromfiets/scooter bezorgt.

Daarnaast is in de verklaring opgenomen dat VVN, NLVVM en de Vereende zich inzetten om cijfers over schadefrequentie en gemiddelde schadelast van bezorgbrommers en elektrische bezorgfietsen te verzamelen en te delen ten behoeve van beleidsvorming. Rob Stomphorst, woordvoerder VVN vertelt waarom een dergelijke verklaring belangrijk is: “De ondernemers in de maaltijdbezorging werken met jonge verkeersdeelnemers die m.b.t. verkeersveiligheid tot een van de grootste risicogroep behoren. Het is van belang dat ondernemers daar oog voor hebben en het nodige ondernemen om de veiligheid van hun bezorgers te waarborgen. De samenwerking met de NLVVM helpt om in ieder geval een groot deel van de branche te bereiken.”

Samenwerking NLVVM, VVN en de Vereende

Dat de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers, VVN en de Vereende hun krachten bundelen is een logische stap in de richting van de verbetering van de verkeersveiligheid voor maaltijdbezorgers. VVN en de Vereende lanceerden in 2018 al de ‘Vijf Gouden Gedragsregels voor Maaltijdbezorgers” om schade aangericht door maaltijdbezorgers te beperken. De Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers staat volledig achter deze regels. Daarnaast vindt de vereniging verkeersveiligheid zo belangrijk, dat zij kennis en kunde willen delen met VVN en de Vereende om verkeersveiligheid nog beter te waarborgen en ongelukken tot een minimum te beperken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Interview
Bagels & Beans opent eerste aGoGo in Hoog Catharijne Utrecht

Speciaal voor wie wel wil genieten, maar niet wil wachten, opent op donderdag 4 juli de allereerste Bagels & Beans aGoGo: de bekende belegde bagels en prijswinnende Panamese koffie, maar dan sneller. Naast dit compleet nieuwe concept krijgt winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht ook een &lsquo...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 38(!) graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Vanwege het personeelstekort zijn sommige bedrijven zelfs genoodzaakt om dicht te gaan. Zonde natuurlijk. Met deze tips a...

Achtergronden
Juni-editie Lunchroom: alles over thee, terras-etiquette, gebak en brood

Je kunt de juni-editie van Lunchroom weer gratis downloaden. In deze uitgave lees je het interview met de dames van Thee Leutje in Leerdam. Deze lunch- en tearoom is authentiek en gezellig, maar bovenal zijn de producten van topkwaliteit! Verder lees je over brood, terras-etiquette (Anne-Marie va...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Horecaexploitant, gedraag je!

Wie bedrijfsmatig alcohol mag schenken, komt een bepaalde verantwoordelijkheid toe. Althans, dat vindt de wetgever. Als leidinggevende van een kroeg of als slijter moet je in staat zijn om klanten op de naleving van de waarden en normen van de Drank- en Horecawet aan te spreken. Kennelijk is dat nie...

Tech Advertorial
Een goede betaalervaring is essentieel voor u en uw gasten

Pinbetalingen zijn al jaren in opmars. De ontwikkeling van contactloos betalen heeft dit nog verder versterkt. Ook de horecaondernemers profiteren meer en meer van de gemakken van digitaal afrekenen. Wij vragen ons af welke ontwikkelingen relevant zijn voor horecaondernemers. Hoe willen toekomstige ...

Awards
Wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca van start

De jaarlijkse wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca is op maandag 24 juni weer van start gegaan. De door Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) georganiseerde wedstrijd draagt een steentje bij aan de kwaliteitsverbetering van opleiden in de horeca en geeft inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: