Van nadenken naar voordenken

22 april 2009
Van nadenken naar voordenken

Sinds mijn vorige column zijn de gevolgen van de kredietcrisis steeds drastischer geworden. Ook in de cateringbranche gaat het minder voortvarend. De economisch mindere tijd die wij op dit moment doormaken vergt een andere manier van denken en werken. We moeten van nadenken naar voordenken (column Theo van Brussel, Lunchroom 2009, nr.2).

Ik wil u erop attent maken dat het niet enkel een geval is van harder werken, maar dat vooral slimmer te werk gaan zal bijdragen aan betere resultaten. Graag wil ik met u wat aspecten doornemen waarbij voordenken u helpt om slimmer te werken.

In deze tijd moet u voordenken om extra omzet te genereren. U kunt voordenken door innovatief en creatief te zijn. Creatief kunt u zijn door actief te worden in een ander onderdeel van de markt, bijvoorbeeld door partycatering aan te bieden. De consument wordt steeds kritischer en heeft meer behoeftes. Hierop kunt u inspelen door een innovatief succesvol concept aan te bieden.
Om de gemiddelde besteding op peil te houden, kunt u combinaties aanbieden, bijvoorbeeld hapjes in combinatie met desserts.
Om meer winst te behalen, kunt u voordenken hoe u de kosten laag kunt houden. Personeelkosten blijven in de horecabranche de grootste kostenpost. Net zoals in de omzet- en kostenontwikkeling in de horeca in 2003 daalt de omzet sneller dan de loonkosten. De inzet van uw personeelsuren moet dan ook zo productief mogelijk zijn. Denkt u er nog eens over na of het wel nodig is om op specifieke tijdstippen een bepaald aantal medewerkers in te zetten.
De inkoopkosten zijn de kosten waar u het meest op kunt besparen. De inkoop moet zo optimaal mogelijk zijn. Volg de prijsontwikkelingen van de producten en zorg dat u een goede berekening maakt van wat u precies moet bestellen. Maak een goede balans tussen vers en diepvriesproducten. Door goed voor te denken wat u wanneer nodig heeft, kunt u de kosten laag houden.
Bij het voordenken over hoe u meer winst kunt behalen, kunnen uw medewerkers u het best ondersteunen. Motiveer uw medewerkers bepaalde producten echt te presenteren en te verkopen in plaats van aan te bieden. U kunt uw medewerkers motiveren door gezamenlijk een actieplan op te stellen hoe de verkoop kan toenemen.

In economisch minder goede tijden wil ik u graag aanraden dat u voordenkt, zodat u de winst optimaliseert en de concurrenten voor blijft.

Theo van Brussel
Directeur Foodstep, Wageningen

Overig nieuws