Uber Eats voorspelt foodtrends voor 2018: houtskool en black-food

25 januari 2018 | David Bakker

Het nieuwe jaar is van start gegaan en vandaag onthult Uber Eats de foodtrends voor 2018. Wat gaan de meest gebruikte ingrediënten worden en welke gerechten worden het meest populair? Op basis van data en zoekopdrachten van gebruikers van de afgelopen zes maanden voorspelt Uber Eats in 2018 uiteenlopende trends, variërend van all time favorites als sushi, komkommer en avocado tot bijzondere nieuwkomers als tofu, black-food en houtskool.
 

Black-food


Uber voorspelt dat Nederlanders bijzondere trends als houtskool en black-food (zwart gekleurd eten) gaan omarmen in 2018. Houtskool wordt gezien als detox-mineraal en is bijvoorbeeld terug te vinden in gezonde sapjes. Daarnaast wordt houtskool gebruikt als ingrediënt van black-food, waardoor gerechten zoals ijs en hamburgers hun zwarte kleur krijgen. Dit wordt een van de meest opvallende foodtrends voor 2018. Eentje die nu al niet op Instagram te missen is.


Klassiekers


Toch blijven we vooral houden van de bekende klassiekers. Op nummer één staat de avocado, een wereldwijd geliefd product en zo ook in Nederland. De avocado wordt gevolgd door een van de meest gegeten groenten in Nederland, namelijk de komkommer. De top vijf van de meest populaire ingrediënten volgens Uber Eats wordt compleet gemaakt met zalm, edamame (sojaboontjes) en tonijn.
 

Dit zijn de meest trendy ingrediënten voor 2018:

  1. Avocado 
  2. Komkommer
  3. Zalm
  4. Edamame
  5. Tonijn
  6. Tofu
  7. Sriracha
  8. Kokosnoot
  9. Zeewier
  10. Truffel
  11. Pompoen
  12. Houtskool
     

Meest geliefde gerechten


Uber Eats doet ook een voorspelling voor de meest bestelde gerechten in 2018. Niet geheel toevallig zijn de meest trendy ingrediënten voor 2018 allemaal veelgebruikt in enkele van de meest trendy gerechten. Het meest populaire gerecht in 2018 wordt naar verwachting sushi. Dit Japanse gerecht is al jaren erg geliefd onder Nederlanders en wordt ieder jaar weer meer gegeten. Op nummer twee staat het eerdergenoemde black-food. Deze gewaagde trend, waarbij eten zoals ijs, koekjes, brood en sapjes zwart gekleurd wordt, verslaat zelfs de populaire poké bowl. Dit uit Hawaï overgewaaide gerecht staat op nummer drie. Dit gerecht was al erg populair onder de echte foodies en wordt naar verwachting in 2018 massaal omarmd door Nederlanders.  
 

Dit worden de meest bestelde gerechten in 2018:

  1. Sushi
  2. Black-food
  3. Poké bowl
  4. Soep
  5. Toast
  6. Hummus
     

Veranderende trends 


“Over de hele wereld veranderen foodtrends en voorkeuren voortdurend - per uur, per dag en per seizoen. Bij Uber Eats vinden we het belangrijk om onze klanten diverse keuzes te bieden waar zij zich goed bij voelen. Onze missie is om goed eten makkelijk te maken, iedere dag en voor iedereen. Om consumenten het eten te bezorgen waar ze ook echt zin in hebben, hebben wij gekeken naar wereldwijde trends en populaire gerechten. Hoe beter wij onze consumenten begrijpen, hoe beter wij ze kunnen helpen met onze diensten en producten,” aldus Jeanette Mellinger, hoofd van Uber Eats research.
 

Superfoods

Marco Knitel, general manager van Uber Eats Nederland, voegt hieraan toe: “In 2017 zagen wij dat Nederlanders maaltijden op basis van planten en superfoods omarmden, met trendzetters zoals toast met avocado en poké bowls. In 2018 zetten deze trends naar verwachting door, met ingrediënten als komkommer en zeewier. Nederland is ook zeker niet bang voor iets nieuws: zelfs een detox-mineraal als houtskool komt hoogstwaarschijnlijk in 2018 veelvuldig terug op het menu in Nederland.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Verkiezingen Vegetarisch Veganistisch
Vegetarische Slager wint New Food Challenge van RVO

De Vegetarische Slager is een van de winnaars in de New Food Challenge die is uitgeschreven door de Nederlandse overheid om nieuwe voedseloplossingen te bedenken op weg naar een meer plantaardige samenleving, in het kader van het behalen van klimaatdoelen en het vormgeven van een duurzaam voedselbel...

Regelgeving Tech
Bas van Kooten: "“We kunnen niet meer leven in een wereld zonder digitalisering”

Boekhouden. Ook vaak het noodzakelijk kwaad genoemd, maar essentieel voor een goede bedrijfsvoering. Niet alleen voor de belastingdienst, ook voor de ondernemer zelf. Het geeft rust, duidelijkheid en een goede inzicht van zaken, mits goed ingericht. “Vaak hebben horecaondernemers echter geen t...

Achtergronden Lunchroom
Tilburgse lunchroom ter overname aangeboden

In de Tilburgse AaBe Fabriek staat lunchroom Het Smulhuys ter overname aangeboden. In 2016 werd het toenmalige 'Koffie & ROOM' omgebouwd tot een nieuwe dagzaak. Het resultaat mag er zijn. De huidige eigenaar heeft de zaak slechts twee jaar gedraaid. Op Facebook vermeldt Hormax Hore...

Opening Utrecht
Leidsche Rijn Centrum geopend: veel horeca

Van dagzaak tot avondhoreca: enkele nieuwe namen versterken het horeca-aanbod van Leidsche Rijn Centrum. Backerij Werelds, Bagels & Beans, Ma Bella Cake Café, Kiprestaurant Alan & Pim's, broodjeszaak dagelijks Lekker, Wijn en eetbar Most en Miyabi Asian Cuisine openen in Utrechts ...

Horeca Achtergronden
Vakantieganger waardeert horeca in Gelderland als beste

Vakantiegangers vinden de horecavoorzieningen in de provincie Gelderland het beste. Dit blijkt uit ‘Het Gastvrijheidsonderzoek’ dat vakantieparkenwebsite Bungalowparkoverzicht.nl heeft uitgevoerd op basis van 1.325 vakantiebezoeken in Nederland. Horecavoorzieningen Gelderland als best...

Achtergronden Culinair
Eerste No Waste menu door Nederlandse cateraar

Bijna alle grote cateringbedrijven maken vóór een event de borden op. Zijn er 150 no shows? Dan kunnen deze maaltijden worden weggegooid. Niet verrassend dat de cateringbranche verantwoordelijk is voor meer dan een kwart van de 51.000 ton aan weggegooid voedsel in de Nederlandse horeca...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: