Toekomsttrends op Horecava 2018: van wormenhotel tot Google Food

5 januari 2018 | Roy Spijker

Maandag 8 januari gaat de 62e editie van de Horecava van start. Circulariteit en technologie zijn belangrijke thema’s dit jaar. De wereld verandert. Technologische ontwikkelingen en trends in de horeca volgen elkaar steeds sneller op en gaan hand in hand met ambacht en duurzaamheid. Hoe dit in de toekomst tot uiting komt, is overal op de beurs terug te vinden, van maandag 8 tot en met donderdag 11 januari 2018 in RAI Amsterdam.

In het Innovation & TrendLAB zijn innovaties te vinden rondom de vier toekomsttrends: technologie, circulariteit, identiteit en third places. Het prikkelen van de zintuigen staat hierbij centraal; bezoekers zien, proeven en beleven de trends en krijgen zo een voorproefje van de toekomst in de horecabranche. Te zien zijn onder andere:

- Wormenhotel: De Urban Composter is een vermicomposteer-meubel (of ook wel wormenhotel genaamd) waarmee lokaal en op de eigen locatie GFT-afval wordt omgezet tot een zeer rijke voeding voor de bodem: wormencompost. Er staan er 10 in Amsterdam en één is te zien op de beursvloer.

- Contactloos handenwassen: Een volledig contactloos ‘handcleaning and care system’. Handen worden vanzelf gewassen, gedroogd, gedesinfecteerd en gehydrateerd. En dat met 85% minder water en een besparing in zeep.

- 3D Food Printing: Zie, proef, ruik, hoor en voel hoe 3D Food print daadwerkelijk werkt. Ingrediënten zoals groente en fruit, chocolade en marsepein en verse kruiden worden geprint tot eetbare kunstwerkjes. In hoeverre zijn koks in de toekomst overbodig?

Delivery Drone & Cannabis Burger in fastservice
Hal 9 is geheel gewijd aan Fast Casual en On the move concepten die inspelen op de trends naar snel, lekker, gezond én duurzaam eten en drinken op high traffic locaties zoals benzinestations, luchthavens en busstations. In fastservice outlets ervaart de bezoeker middels demo’s en workshops wat de trends zijn en hoe daarmee in te spelen is op de consument van vandaag. De allereerste Cannabis Burger in Nederland is vanaf dinsdag 9 januari 2018 te proeven bij de burgerbar in de fastfood zone op de Horecava. Ook is in deze hal een demo te zien van maaltijdbezorging door middel van een drone, de pizzakoerier van de toekomst.

Michiel Bakker, Google Food Services spreekt tijdens opening 
Bakker geeft ook een keynote met als thema ’Hoe vergroot je de prestaties van je medewerkers door middel van eten en drinken?’ Door positieve voedsel ervaringen stimuleert Google Food de cultuur, samenwerking en innovatie op de werkvloer. Gezond en lekker eten toegankelijk maken staat hierbij centraal. Eten is naast een persoonlijke en cultuurgebonden activiteit, vooral een sociale interactie die mensen en nieuwe ideeën bij elkaar brengt.

A Beautiful Mess – foodtruck vluchtelingenrestaurant
Vluchtelingen helpen aarden, opleiden en laten doorstromen als volwaardige hospitalityprofessionals. Dat is de missie van A Beautiful Mess. Dit restaurant in de voormalige Bijlmer Bajes is opgericht door Refugee Company. Het restaurant van vluchtelingen in de Bijlmer Bajes staat met een foodtruck in de Foodhal (hal 7). Deze foodtruck is in samenwerking met de foodindustrie voor de Horecava ter beschikking gesteld door de Food Truck Company. Doel is om via crowdfunding geld op te halen voor een eigen foodtruck.

Van Bron tot Bord in Nederland
De bezoeker kan hier zijn kennis vergroten over gezonde lokale producten met meer dan 24 streekleveranciers uit alle 12 provincies. Twee maal per dag is er een kooksessie van drie uur waar gerenommeerde chefs uit Nederland hoogwaardige gerechten met streekproducten bereiden samen met Wereldchef Heinz Reitbauer uit Wenen (Nr. 10 van The World’s 50 Best Restaurants). De nadruk ligt op regiogastronomie en future farming (precisielandbouw gebaseerd op data & technologie).

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Patisserie Advertorial
Creëer je eigen unieke dessert

Patisserie speelt een steeds belangrijkere rol in de Nederlandse horeca. Met een mooi stukje patisserie kun je een geweldige indruk maken op je gasten, hetgeen kan zorgen voor meer omzet. Het is belangrijk om innovatief te blijven. Zo kan het aanbieden van huisgemaakte patisserie een manier zijn om ...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Drinks Achtergronden
Terrasonderzoek: Oslo het duurst, Amsterdam goedkoop

Oslo is de duurste stad van Europa om een terras te pakken. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in de Noorse hoofdstad is € 53,71. Dit is ruim drie keer zo duur als Budapest, waar je € 15,94 kwijt bent voor een rondje (2 espresso, 2 fris, 2 halve liters bier en 2 ros&ea...

Interview Longread
Interview: lunchcafé waar je kunt douchen

Lunchrooms bevinden zich in de meeste gevallen in (stads)centra en stemmen daar het aanbod op af. Winkelend publiek, vriendinnengroepen en schoolgaande jeugd zijn er kind aan huis, maar je zult er zelden een trucker zien. Bij Lunchcafé Jut & Jul is het juist andersom, de truckers kunnen h...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: