Tijdelijk horecaconcept in Amsterdam

17 augustus 2015 |
Tijdelijk horecaconcept in Amsterdam<

Partners in Hospitality en East Village Concepts mogen de tijdelijke invulling van de ruimte in de plint van het oude stadsdeelkantoor van
Westerpark in Amsterdam vormgeven. Beide partijen hebben elkaar in dit pop-up project, genaamd Gustafson, gevonden. De verschillende expertises zijn gebundeld en gaan leiden tot een designplatform waar op een innovatieve manier een tijdelijk horecabedrijf wordt opgezet en gerund.

Spannend concept
In het oude stadsdeelkantoor op de Westergasfabriek opent in 2017 een hotel, de verbouwing hiervoor start echter pas op 1 oktober 2016. Een deel van het pand kwam daardoor ruim een jaar vrij. Deze periode van 1 jaar wil de Westergasfabriek-directie niet onopgemerkt laten: Westergasfabriek viert de ingebruikname van het gebouw door een spannend concept de ruimte te geven om ruim twaalf maanden een onvergetelijk concept neer te zetten. Gustafson gaat 7 september open als 12 maanden ‘work in progress’, de bar en restaurant zijn begin oktober volledig klaar.

Gewoon direct beginnen
Gustafson wordt het schoolvoorbeeld van een onconventionele manier om een horecaruimte te exploiteren. Er zal uiteindelijk gegeten, gedronken en geslapen worden in een inspirerende omgeving met opvallend design. Elvira Wilthagen, één van de initiatiefnemers, licht toe: “Om te beginnen gaan we draaien vanaf het moment dat we de sleutel krijgen. Natuurlijk kun je van te voren alles plannen, bouwen en met een perfect product openen, dat is ook helemaal goed. Wij hebben echter besloten dat we in een pop-up project anno 2015 zo niet meer hoeven te werken. De wereld is gewend aan zaken die nog niet perfect zijn.” De renovatie van Hotel The Neighbour's Magnolia hebben zij ook op die manier gedaan en zo zijn er nog steeds gasten van toen die alles wat in het hotel gebeurt op de voet volgen en steunen.

Frithjof de Waard van Partners in Hospitality vult aan: “Belangrijk is wel dat een aantal basiszaken vanaf dag 1 kloppen zoals goede koffie, beperkte, maar kwalitatieve menukaart, de juiste dranken en cocktails en natuurlijk enthousiast personeel. Daarnaast is het voor ons enorm spannend om samen met gasten, de aannemer en leveranciers te werken aan de opbouw van het project met een echte opening een maand later.”

Verrassend interieurconcept
Vanuit de directie van de Westergasfabriek lagen een aantal hele duidelijke eisen waaraan het project moet voldoen. Frank ter Horst, de andere eigenaar van East Village Concepts, somt op: “Het moest een vernieuwend concept worden dat reuring, beweging en publiciteit veroorzaakt en er moest een mogelijkheid zijn om te slapen. Ook mag de 24-uursvergunning van het terrein gebruikt worden.” Veel voorwaarden, maar die wakkeren de creativiteit alleen maar verder aan. Ter Horst licht toe: “De kunst is om ons interieurontwerp vooral anders te laten voelen dan de overige concepten op het park. We willen op alle vlakken complementair zijn binnen de Westergasfabriek. Men gaat spreken over iets wat zelfs in het verwende Amsterdam bijzonder vooruitstrevend gaat zijn. Interieur en alles wat daarin en omheen gebeurt wordt een uitvergroting van wat wij al jaren testen op ons eigen kantoor”. De eerste resultaten van de gewaagde aanpak en verbouwing zijn in de week van 7 september te zien.

Westergasfabriek Amsterdam
De Westergasfabriek heeft zich in de afgelopen 10 jaar ontwikkeld tot een plek waar cultuur en creativiteit ruimte krijgen. Een belangrijke toevoeging aan het geheel is het hotel dat er wordt gevestigd. Voordat met de verbouwing wordt gestart werkt de Westergasfabriek samen met East Village Concepts en Partners in Hospitality aan een tijdelijk invulling van dit monumentale gebouw. Mark de Kruijk, directeur van de Westergasfabriek: ”Gegeven het track record van deze beide partijen is onze overtuiging dat met de tijdelijke invulling als designpodium, bar, restaurant en pop-up hotel daarmee een nieuwe dynamiek ontstaat bij de Westergasfabriek. Interessant en aantrekkelijk voor de buurt, maar ook voor mensen die voor het eerst kennismaken met de Westergasfabriek.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread Coronacrisis
Utrechtse horecaondernemers: "De run op de horeca blijft uit"

We zijn nu drie dagen onderweg sinds de 'heropening' van de horeca. Tijd om horecaondernemers te bezoeken en te vragen naar de ervaringen met het ondernemen met coronabeperkingen en de verwachting voor de toekomst. In Utrecht bezochten we daarom verschillende horecaondernemers en voelden vooral het ...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: