Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 3

28 april 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Hij heeft immers zelf als propositie dat iedere geïnvesteerde euro er vijf oplevert. Dat is lang niet slecht. Dit het derde artikel uit de reeks. 

In dit deel besteden we aandacht aan het toekennen van doelwaarden. Een doelwaarde is bijvoorbeeld het aanklikken van een telefoonnummer of het verzenden van een e-mail.
Ook de bezoekduur kan een doelwaarde zijn.

Van vertoning naar conversie

In principe kun je een 'trechter' gebruiken om te komen tot een conversie. Allereerst heb je de vertoning van de advertentie in de campagne, daarna de click en daarna de bezoekduur die leidt tot een zachte of harde conversie. Een zachte conversie is bijvoorbeeld een interne aanvraag, een harde conversie is een boeking. In het geval van een horecazaak is de harde conversie wellicht van het grootste belang.

Het toekennen van doelwaarden helpt je bij het bepalen van de succesfactor van je campagne en het inzetten van budget op specifieke doelen. Kort door de bocht: je kunt beter een paar doelen met een hoge doelwaarde inzetten, dan veel doelen met een lage doelwaarde.

Een voorbeeld: voor een  offerte-aanvraag reken je veertig euro, terwijl een verblijsduur van langer dan twee minuten op vijf euro wordt gezet. Op die manier kun je binnen je campagnes zien hoe bepaalde doelwaarden presteren en waaraan je je budget het beste kunt besteden. Uiteraard is, naast een goede campagne, een goede (eigen) website ook van belang, zeker met betrekking tot de conversie. 

Om de doelwaarden effectief in te stellen moet je wel doorlopend optimaliseren en de biedingen/budgetten steeds opnieuw bijstellen. 

Je merkt het al. Het kost veel tijd, kennis en moeite om campagnes goed in te richten en succesvol te maken en te houden. De volgende keer vertellen we je over de valkuilen bij het inrichten van een campagne en uitbesteden van een advertentiecampagne. 

Check hieronder de video van Google over het meten van Adwords-resultaten door de conversies bij te houden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Amsterdam
Amsterdams hamburgerrestaurant Lombardo’s ondersteunt Villa Joep met speciale burger

Restaurant Lombardo’s, het Amsterdamse hamburgerrestaurant van chefkok Martijn Verdonk, geeft aan de decembermaand een speciaal tintje door vanaf vandaag tijdelijk een speciale burger voor het goede doel op de menukaart te zetten. De helft van de opbrengst van deze burger, die ontwikkeld werd ...

Amsterdam Opening
Pop-up lunchcafé volledig gerund door vrouwen met vluchtelingenachtergrond

A Beautiful Mess opent op donderdag 12 december een pop-up lunchcafé in het 17-eeuwse Cromhouthuis aan de Herengracht in Amsterdam. Vrouwen tussen de 35 en 65 jaar met een vluchtelingenachtergrond gaan de nieuwe locatie volledig runnen. Ook het menu is door de vrouwen ontwikkeld en geïns...

Opening
Anne&Max opent eerste vestiging in Apeldoorn

Op maandag 16 december zal in het centrum van Apeldoorn een nieuwe Anne&Max in samenwerking met foodservicebedrijf Albron openen. Het pand ligt op de hoek van de Hoofdstraat en de Kapelstraat. Met een paar minuten lopen sta je voor de deur bij CODA; hét cultuurhuis van Apeldoorn. Het pand...

trends Bezorgen
Dit zijn de 10 meest populaire gerechten van 2019

We zijn de laatste maand van het jaar weer ingegaan. Een mooi moment om terug te blikken op de food highlights van het afgelopen jaar. Welke gerechten waren de grote favorieten in Nederland? En in welke mate verschilt dit van de populairste gerechten wereldwijd? Van Poké Bowls tot de alom bek...

trends Interview Longread
De allergrootste foodtrend? Vegan!

We kunnen er eigenlijk niet omheen: dé absolute foodtrend is vegan food. 2018 was het jaar van de vleesvervangers, 2019 bleek die van een verdere doorontwikkeling en verdere aandacht voor vegan in de professionele horecakeuken. In Dordrecht, uitgerekend de stad van de paardenslachterijen, ...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: