Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 1

14 april 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Hij heeft immers zelf als propositie dat iedere geïnvesteerde euro er vijf oplevert. Dat is lang niet slecht. Dit het eerste artikel uit de reeks.

In dit artikel bespreken we in het kort de ‘basics’. Welke advertentievormen zijn er, welke kanalen zet je in en wat zijn de valkuilen, tips & tricks?
 

Kanalen

Voor online advertising zijn er twee grote spelers: Adwords en Facebook. Voor de meeste adverteerders is de inzet van (een van) deze twee kanalen ruim voldoende en daarom richten wij ons op deze twee opties.

Wat zijn de verschillen tussen Facebook en Adwords?

Adwords wordt ingezet voor zoeken en voor display, terwijl je Facebook enkel voor display-advertenties inzet.

Wat betekenen de termen ‘display’ en ‘zoeken’?

‘Zoeken’ houdt in dat dat advertentie door Google wordt getoond wanneer men zoekt binnen de eigen omgeving van Google. Je kent vast wel de gesponsorde resultaten boven de organische resultaten in Google; dat zijn advertenties die in het ‘zoeken’-domein vallen. Display reikt verder dan dat: de display-advertenties zijn zichtbaar op externe websites. Hierdoor kan de display-advertentie van een bepaald hotel bijvoorbeeld zichtbaar zijn op de website van een culinaire travelwebsite. Ook de websites van dagbladen worden vaak gevuld met display-advertenties, waardoor jouw uiting hier ook zichtbaar kan zijn.

Hoe bepaal je waar je advertentie zichtbaar is?


Met behulp van keywords en instellingen van de Adwords- of Facebook-campagne kan zeer nauwkeurig bepaald worden waar of aan wie de advertentie wordt getoond. Wie zijn doelgroep goed kent, kan zeer goed ‘targeten’ tegenwoordig, alhoewel het aan te raden is om goed onderzoek te doen naar de doelgroep die jouw dienst afneemt. Niet zelden blijkt de doelgroep in de praktijk te verschillen van de doelgroep die de adverteerder in zijn achterhoofd heeft! Een veelvoorkomende 'fout' is het niet gebruiken van alle mogelijke functionaliteiten. Daarover later meer. 

Hoe is de verdeling aan investeringen in Adwords en Facebook?

Adwords is de onbetwiste marktleider. Doorgaans wordt zeker 75 procent van het online marketingbudget via Adwords ingezet.

Hoe maak je een goede campagne?

Ja, dat wil iedereen wel weten. Daar gaan we dus in de komende artikelen binnen deze reeks verder op in. Belangrijk is wel om steeds te blijven testen: probeer nieuwe doelgroepen uit en pas zoektermen of advertentie-uitingen op regelmatige basis aan. Registreer/meet altijd goed het aantal clicks versus het aantal vertoningen en houd de conversie goed bij. Vaak zijn de kosten van de campagne te hoog en is de conversie te laag. Waarom? Omdat er online veel concurrentie is en Google de best presterende advertenties prioriteit geeft. Heb je dus ‘last van’ te hoge kosten en een te lage conversie? Houd dan de artikelenreeks van Maarten Dries in de gaten. Volgende week deel twee, waarin we je meer vertellen over het inrichten van een succesvolle Adwords-campagne.
 

Hieronder kun je een video bekijken die het 'Google Display network' behandelt:

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

In beeld: Mama Kelly in het Olympisch Stadion

Vanaf 13 november 2017 heeft restaurant MaMa Kelly in Amsterdam officieel haar deuren geopend. Het restaurantconcept met de befaamde kip en kreeft van chef IJsbrant Wilbrenninck werd in 2015 met succes gelanceerd in Den Haag en is nu uitgebreid met een tweede vestiging in de hoofdstad. In het pand i...

Brood
Bakkerij Pot uit Barendrecht is 'Top Bakker van het Jaar'

Woensdag 23 november organiseerde Top Bakkers wederom een inspirerende jaarvergadering. Behalve dat het nieuwe beleid 3.0 werd toegelicht door de directie Patrick Tissen en Wim Doedens werd ook de ‘Top Bakker van het Jaar’ bekendgemaakt. Bakkerij Pot uit Barendrecht was hierbij de terech...

Personeel
FNV Horeca wil in gesprek met horecamedewerkers over cao

FNV Horeca wil samen met ontevreden horecamedewerkers in gesprek over de de nieuwe horeca cao en organiseert bijeenkomsten. De werknemersorganisatie is niet blij met de uitkomst van de nieuwe cao horeca. Volgesn het FNV zal de koopkrachtdaling die in de afgelopen jaren is ontstaan niet verbeteren en...

Awards Koffie & thee Mensen
Oprichter Kaldi wint European Coffee Award 2017

Tijdens het European Coffee Awards & Galadiner op 21 november mocht Hans Tietema, oprichter van Kaldi koffie & thee, de prestigieuze prijs in ontvangst nemen voor Outstanding contribution to the European Coffee Industry. In het kader van het European Coffee Symposium, dat plaatsvond va...

Fastfood
Bram Ladage Den Haag viert 20-jarig jubileum

Bram Ladage in het centrum van Den Haag bestaat op vrijdag 24 november alweer 20 jaar. Om dit jubileum te vieren kan het publiek hier op deze dag tussen 14:00 en 16:00 uur een puntzak patat scoren voor €0,20! De Bram Ladage winkel op de Spuistraat is afgelopen 20 jaar uitgegroeid tot een waar b...

Mensen
McDonald's maakt 10.358 overnachtingen mogelijk voor ouders met zieke kinderen

Tijdens de tweede editie van McHappy Day maakte Manu Steijaert van McDonald’s Nederland vanmiddag bekend 10.358 overnachtingen mogelijk te maken, waardoor ouders dicht bij hun zieke kind kunnen zijn. De overnachtingen kunnen worden gedoneerd omdat het afgelopen jaar bij ieder verkocht Happy Me...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: