Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 1

14 april 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Hij heeft immers zelf als propositie dat iedere geïnvesteerde euro er vijf oplevert. Dat is lang niet slecht. Dit het eerste artikel uit de reeks.

In dit artikel bespreken we in het kort de ‘basics’. Welke advertentievormen zijn er, welke kanalen zet je in en wat zijn de valkuilen, tips & tricks?
 

Kanalen

Voor online advertising zijn er twee grote spelers: Adwords en Facebook. Voor de meeste adverteerders is de inzet van (een van) deze twee kanalen ruim voldoende en daarom richten wij ons op deze twee opties.

Wat zijn de verschillen tussen Facebook en Adwords?

Adwords wordt ingezet voor zoeken en voor display, terwijl je Facebook enkel voor display-advertenties inzet.

Wat betekenen de termen ‘display’ en ‘zoeken’?

‘Zoeken’ houdt in dat dat advertentie door Google wordt getoond wanneer men zoekt binnen de eigen omgeving van Google. Je kent vast wel de gesponsorde resultaten boven de organische resultaten in Google; dat zijn advertenties die in het ‘zoeken’-domein vallen. Display reikt verder dan dat: de display-advertenties zijn zichtbaar op externe websites. Hierdoor kan de display-advertentie van een bepaald hotel bijvoorbeeld zichtbaar zijn op de website van een culinaire travelwebsite. Ook de websites van dagbladen worden vaak gevuld met display-advertenties, waardoor jouw uiting hier ook zichtbaar kan zijn.

Hoe bepaal je waar je advertentie zichtbaar is?


Met behulp van keywords en instellingen van de Adwords- of Facebook-campagne kan zeer nauwkeurig bepaald worden waar of aan wie de advertentie wordt getoond. Wie zijn doelgroep goed kent, kan zeer goed ‘targeten’ tegenwoordig, alhoewel het aan te raden is om goed onderzoek te doen naar de doelgroep die jouw dienst afneemt. Niet zelden blijkt de doelgroep in de praktijk te verschillen van de doelgroep die de adverteerder in zijn achterhoofd heeft! Een veelvoorkomende 'fout' is het niet gebruiken van alle mogelijke functionaliteiten. Daarover later meer. 

Hoe is de verdeling aan investeringen in Adwords en Facebook?

Adwords is de onbetwiste marktleider. Doorgaans wordt zeker 75 procent van het online marketingbudget via Adwords ingezet.

Hoe maak je een goede campagne?

Ja, dat wil iedereen wel weten. Daar gaan we dus in de komende artikelen binnen deze reeks verder op in. Belangrijk is wel om steeds te blijven testen: probeer nieuwe doelgroepen uit en pas zoektermen of advertentie-uitingen op regelmatige basis aan. Registreer/meet altijd goed het aantal clicks versus het aantal vertoningen en houd de conversie goed bij. Vaak zijn de kosten van de campagne te hoog en is de conversie te laag. Waarom? Omdat er online veel concurrentie is en Google de best presterende advertenties prioriteit geeft. Heb je dus ‘last van’ te hoge kosten en een te lage conversie? Houd dan de artikelenreeks van Maarten Dries in de gaten. Volgende week deel twee, waarin we je meer vertellen over het inrichten van een succesvolle Adwords-campagne.
 

Hieronder kun je een video bekijken die het 'Google Display network' behandelt:

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Opening Rotterdam
Tweede Bagels & Beans aGoGo verovert Rotterdam

Binnenkort klotst de bagelliefde over de randen van de Koopgoot: woensdag 20 november opent Bagels & Beans de sluizen van bagels, koffie en geluk in FORUM Rotterdam. Op de eerste verdieping komt de vertrouwde Bagels & Beans, de begane grond is gereserveerd voor Bagels & Beans aGoGo. De t...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: