Spijs

19 oktober 2008
Spijs

Verandering van spijs doet eten. Gaat het oud-Hollandse gezegde ook op voor Lunchroom nieuwe stijl? We hopen uiteraard dat u inspiratie haalt uit de vernieuwde inhoud en uiterlijk van ons vakblad. (voorwoord Frank Lindner, Lunchroom 2008, nr.5)

Het gezegde is uiteraard niet alleen van toepassing op (vak)bladen, maar ook op waarmee u allen bezig bent: ondernemen. Een kleine of grote verandering in uw bedrijfsvoering kan nieuwe klantengroepen aanboren bestaande klanten beïnvloeden, wat weer gevolgen heeft voor het ondernemingsresultaat. Hoe ziet uw bedrijf er eigenlijk uit en wat doet u bij ongewenste situaties? Vat u de koe direct bij de horens, of wacht u liever af wat er verder gebeurt? Verandert u de spijzen, of verwacht u dat er vanzelf weer gegeten gaat worden?

Het artikel in de nieuwe rubriek “Ondernemen” geeft handvatten voor het maken van een ondernemingsplan. Dat is welhaast een eerste vereiste bij het opstarten van een nieuwe onderneming of bij een overname van een bestaand bedrijf. Maar ook wanneer u uw eigen bedrijf eens goed tegen het licht wilt houden, geeft dit artikel inzicht in waarop u allemaal moet letten om een goed ondernemingsplan te maken.

Het gezegde slaat ook op hetgeen waarmee u uw omzet genereert: de spijzen op uw kaart. Merkt u dat het nodig is om de kaart aan de seizoenen aan te passen? In menig kookkring wordt de laatste tijd gesuggereerd veel met seizoensproducten te werken. Dat betekent dat u moet variëren met seizoensgebonden gerechten. Maar hoe verhoudt zich dit ten opzichte van de wensen van uw gasten? Verruilen ze met plezier de zomerse salades voor de winterse soepen? Voor dat laatste staan trouwens in deze editie weer zeven heerlijke recepten. Hoe gaan uw gasten om met verandering van spijs?

Dat één zo’n gezegde op zo veel manieren is uit te leggen. Eet smakelijk!

Frank Lindner
Hoofdredacteur

Overig nieuws