Schenk je geen alcohol? Gemiste kans!

15 oktober 2019 | Thijs Jacobs

Lang niet alle lunchrooms schenken alcohol. Na een paar minuten ‘googelen’ weten we dat van de grotere lunchketens blijkbaar alleen Anne&Max alcohol schenkt. Dat zet je toch aan het denken… Is het geen gemiste kans om geen alcohol te schenken en waarom doen ze het bij Anne&Max wel? We belden de oprichter van Anne&Max, Wobbe van Zoelen, om na te gaan hoe belangrijk alcohol is in zijn lunchzaken.

De teller van het aantal vestigingen van de franchise-lunchketen staat op dit moment al op achttien en Wobbe heeft zijn voet nog lang niet op het rempedaal. “We gaan lekker door zo, op leuke plekken in het land, want we bieden een ‘huiskamer in de stad’ voor iedereen die daar even behoefte aan heeft.” En inderdaad, in je huiskamer lust je zo af en toe – of heel vaak, afhankelijk van je behoeften – best wel een wijntje of biertje. Wobbe: “We schenken al vanaf de start alcoholische dranken, dat was in 2005 al zo in de eerste vestiging in Haarlem en dat doen we nog steeds in onze vestigingen. Het niet aanbieden van alcohol is eigenlijk nooit bij me opgekomen, dus het verbaast me enigszins dat er zo weinig dagzaken zijn die alcohol schenken.”

Ieder moment van de dag is belangrijk

Volgens de ondernemer is het belangrijk dat er elk moment van de dag iets te doen is in je zaak, en bij elk moment van de dag passen andere producten. “De dag start met koffie, ontbijt en een krantje en eindigt met een wijntje of een biertje. Ik snap wel dat je geen alcohol schenkt in je lunchzaak hoor, Nederlanders zijn nog niet zo gewend aan het drinken van alcohol overdag, maar eigenlijk zijn wij ook meer dan een lunchzaak alleen. We zijn weliswaar open van acht tot zes, maar willen absoluut ook die laatste uurtjes vullen en daar past een lekker glaasje wijn wel bij. Je huur loopt toch ook 24 uur per dag door en je personeel moet op die momenten toch ook betaald worden? Daarnaast kun je je assortiment breder inzetten; bij de borrel serveren we lekkere kazen, hammen, gegrilde groenten of bijvoorbeeld focaccia met olie. Het water loopt me nu al in de mond.”

Wobbe schenkt in zijn zaken niet zomaar een wijntje of biertje, maar uitsluitend biologische dranken. “Dat we biologische producten serveren hebben we langere tijd niet zo gecommuniceerd. Het is voor ons niet meer dan logisch dat we de juiste producten voor jou uitkiezen, dat is in mijn ogen de taak van de horeca. Als je een fabriekskaas tussen twee bruine boterhammen wil eten, dan kun je dat thuis ook. Het hoort ook bij gastvrijheid; als je gastvrij en vriendelijk bent naar je gasten toe, dan is het raar als je producten serveert die niet dier- of milieuvriendelijk zijn. Dat rijmt niet in mijn optiek. We kijken ook of onze leveranciers met wie we samenwerken maatschappelijk bewust opereren. Dat weegt zeker mee bij de keuze voor leveranciers. In de praktijk is zeker zeventig tot tachtig procent van al onze producten biologisch, alleen bij groenten is dat soms wat lastig, afhankelijk van het seizoen.”

High wine en high beer

Bij Anne&Max kun je ook terecht voor een ‘high beer’ of ‘high wine’. Een echt weekendproduct, volgens Wobbe: “Van donderdag tot en met zondag loopt dat lekker. Het is een ideaal product om met zijn tweetjes even bij bij te kletsen, want je krijgt er een plank vol lekkernijen bij. De meeste mensen die het bestellen, reserveren vooraf en hebben regelmatig ook iets te vieren. Alles wat wij doen is gericht op het creëren van momenten en niet zozeer op het verkopen van producten. Volgens mij schuilt daarin het succes.”

De trends

Wobbe houdt de verkoopcijfers in de zaken van Anne&Max vanzelfsprekend goed bij. Daardoor weet hij ook welke producten opvallend goed scoren. We vroegen hem naar de trends op het gebied van ‘drinks’.

“Non-alcoholische en laag-alcoholische bieren doen het goed op dit moment”, aldus Van Zoelen. “Maar op het gebied van frisdranken, in ons geval zijn dat soda’s, is de presentatie belangrijker geworden. Een frisje met twee ijsklontjes in een normaal glas is wat saai, wij mixen zelf met bijzonder mooie siropen en heel veel verse ingrediënten. Op die manier krijgt de gast een mooie cocktail zonder alcohol gepresenteerd, een ‘virgin cocktail’. Want ook hier geldt dat je een colaatje ook thuis wel voor jezelf kunt inschenken, daar hoef je niet voor naar een horecazaak.”

Regelgeving bij verkoop van alcohol

Als je alcohol wilt schenken in je lunchroom, dan is een drank- en horecavergunning nodig. Dat geldt dus voor alle alcoholhoudende drank met meer dan 0,5% alcohol. Ook moet het horecapand aan een aantal inrichtingseisen voldoen. In sommige gemeenten is een drank- en horecavergunning zelfs nodig als je enkel alcoholvrije drank serveert.

Als je bier, wijn, port of sherry of sterke drank schenkt, dan moeten je personeelsleden 16 jaar of ouder zijn. Een medewerker onder de 18 jaar mag de alcohol verkopen, maar niet drinken. In je zaak moet altijd een leidinggevende aanwezig zijn; deze moet minimaal 21 jaar zijn en een SVH Verklaring Sociale hygiëne of Verklaring Vakbekwaamheid hebben. Dit kunt je opzoeken in het Register Sociale Hygiëne. Heb je een vof? Dan gelden deze eisen voor alle vennoten. Mogelijk vraagt de gemeente om een ingevuld Bibob-formulier.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Vega
Helft van de Nederlanders vindt iedere dag vlees eten niet meer van deze tijd

Iedere dag vlees eten is niet meer van deze tijd. Dat vindt ongeveer de helft van alle Nederlanders. Meer dan 60% van de mensen is zich bewust van de impact van vlees op het klimaat. De milieuschade die de productie en consumptie van vlees oplevert moet in de winkelprijs worden verwerkt, vindt 1 op ...

Opening Rotterdam
Restaurant JAQ, dé hotspot in het Rotterdamse theaterdistrict

Op 12 december opent restaurant JAQ haar deuren in het theaterdistrict van Rotterdam, tegenover het Oude Luxor Theater en vlakbij het bruisende uitgaansgebied rondom het Hofplein. Het sfeervolle restaurant is dé plek om af te spreken voor een drankje tijdens of na het shoppen, voor een zakend...

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: