Schenk je geen alcohol? Gemiste kans!

15 oktober 2019 | Thijs Jacobs

Lang niet alle lunchrooms schenken alcohol. Na een paar minuten ‘googelen’ weten we dat van de grotere lunchketens blijkbaar alleen Anne&Max alcohol schenkt. Dat zet je toch aan het denken… Is het geen gemiste kans om geen alcohol te schenken en waarom doen ze het bij Anne&Max wel? We belden de oprichter van Anne&Max, Wobbe van Zoelen, om na te gaan hoe belangrijk alcohol is in zijn lunchzaken.

De teller van het aantal vestigingen van de franchise-lunchketen staat op dit moment al op achttien en Wobbe heeft zijn voet nog lang niet op het rempedaal. “We gaan lekker door zo, op leuke plekken in het land, want we bieden een ‘huiskamer in de stad’ voor iedereen die daar even behoefte aan heeft.” En inderdaad, in je huiskamer lust je zo af en toe – of heel vaak, afhankelijk van je behoeften – best wel een wijntje of biertje. Wobbe: “We schenken al vanaf de start alcoholische dranken, dat was in 2005 al zo in de eerste vestiging in Haarlem en dat doen we nog steeds in onze vestigingen. Het niet aanbieden van alcohol is eigenlijk nooit bij me opgekomen, dus het verbaast me enigszins dat er zo weinig dagzaken zijn die alcohol schenken.”

Ieder moment van de dag is belangrijk

Volgens de ondernemer is het belangrijk dat er elk moment van de dag iets te doen is in je zaak, en bij elk moment van de dag passen andere producten. “De dag start met koffie, ontbijt en een krantje en eindigt met een wijntje of een biertje. Ik snap wel dat je geen alcohol schenkt in je lunchzaak hoor, Nederlanders zijn nog niet zo gewend aan het drinken van alcohol overdag, maar eigenlijk zijn wij ook meer dan een lunchzaak alleen. We zijn weliswaar open van acht tot zes, maar willen absoluut ook die laatste uurtjes vullen en daar past een lekker glaasje wijn wel bij. Je huur loopt toch ook 24 uur per dag door en je personeel moet op die momenten toch ook betaald worden? Daarnaast kun je je assortiment breder inzetten; bij de borrel serveren we lekkere kazen, hammen, gegrilde groenten of bijvoorbeeld focaccia met olie. Het water loopt me nu al in de mond.”

Wobbe schenkt in zijn zaken niet zomaar een wijntje of biertje, maar uitsluitend biologische dranken. “Dat we biologische producten serveren hebben we langere tijd niet zo gecommuniceerd. Het is voor ons niet meer dan logisch dat we de juiste producten voor jou uitkiezen, dat is in mijn ogen de taak van de horeca. Als je een fabriekskaas tussen twee bruine boterhammen wil eten, dan kun je dat thuis ook. Het hoort ook bij gastvrijheid; als je gastvrij en vriendelijk bent naar je gasten toe, dan is het raar als je producten serveert die niet dier- of milieuvriendelijk zijn. Dat rijmt niet in mijn optiek. We kijken ook of onze leveranciers met wie we samenwerken maatschappelijk bewust opereren. Dat weegt zeker mee bij de keuze voor leveranciers. In de praktijk is zeker zeventig tot tachtig procent van al onze producten biologisch, alleen bij groenten is dat soms wat lastig, afhankelijk van het seizoen.”

High wine en high beer

Bij Anne&Max kun je ook terecht voor een ‘high beer’ of ‘high wine’. Een echt weekendproduct, volgens Wobbe: “Van donderdag tot en met zondag loopt dat lekker. Het is een ideaal product om met zijn tweetjes even bij bij te kletsen, want je krijgt er een plank vol lekkernijen bij. De meeste mensen die het bestellen, reserveren vooraf en hebben regelmatig ook iets te vieren. Alles wat wij doen is gericht op het creëren van momenten en niet zozeer op het verkopen van producten. Volgens mij schuilt daarin het succes.”

De trends

Wobbe houdt de verkoopcijfers in de zaken van Anne&Max vanzelfsprekend goed bij. Daardoor weet hij ook welke producten opvallend goed scoren. We vroegen hem naar de trends op het gebied van ‘drinks’.

“Non-alcoholische en laag-alcoholische bieren doen het goed op dit moment”, aldus Van Zoelen. “Maar op het gebied van frisdranken, in ons geval zijn dat soda’s, is de presentatie belangrijker geworden. Een frisje met twee ijsklontjes in een normaal glas is wat saai, wij mixen zelf met bijzonder mooie siropen en heel veel verse ingrediënten. Op die manier krijgt de gast een mooie cocktail zonder alcohol gepresenteerd, een ‘virgin cocktail’. Want ook hier geldt dat je een colaatje ook thuis wel voor jezelf kunt inschenken, daar hoef je niet voor naar een horecazaak.”

Regelgeving bij verkoop van alcohol

Als je alcohol wilt schenken in je lunchroom, dan is een drank- en horecavergunning nodig. Dat geldt dus voor alle alcoholhoudende drank met meer dan 0,5% alcohol. Ook moet het horecapand aan een aantal inrichtingseisen voldoen. In sommige gemeenten is een drank- en horecavergunning zelfs nodig als je enkel alcoholvrije drank serveert.

Als je bier, wijn, port of sherry of sterke drank schenkt, dan moeten je personeelsleden 16 jaar of ouder zijn. Een medewerker onder de 18 jaar mag de alcohol verkopen, maar niet drinken. In je zaak moet altijd een leidinggevende aanwezig zijn; deze moet minimaal 21 jaar zijn en een SVH Verklaring Sociale hygiëne of Verklaring Vakbekwaamheid hebben. Dit kunt je opzoeken in het Register Sociale Hygiëne. Heb je een vof? Dan gelden deze eisen voor alle vennoten. Mogelijk vraagt de gemeente om een ingevuld Bibob-formulier.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Coronacrisis
Onderzoek: consument heeft begrip voor horecamaatregelen horeca

Namens de Nederlandse horecaondernemers en Bureau Fris, heeft House of Watt onderzoek gedaan naar de behoeftes van de horecagast in de nieuwe 'anderhalvemetereconomie'. Wat is de mening over het werken in shifts, een minimale besteding en het gebruiik van schermen in de horeca. Welke hore...

Internationaal Coronacrisis
Corona-uitbraak Duitsland: regels in restaurant werden niet nageleefd

De corona-uitbraak in het Duitse district Leer, vlak over de grens bij Nieuweschans, is niet uit de lucht komen vallen. Het niet naleven van de hygiëneregels tijdens een besloten feest in een restaurant staat aan de basis van de uitbraak, zo melden de Duitse autoriteiten. Elf personen zijn b...

Coffeelicious gelooft niet in de anderhalvemetereconomie en sluit locatie Rotterdam

Sinds de start van de coronacrisis heeft Coffeelicious er alles aan gedaan om het hoofd boven water te houden. Met succes. Echter nemen zij nu rigoureuze maatregelen om hun business weer gezond te maken en te behouden. De eerste knoop is doorgehakt: Coffeelicious Rotterdam sluit na dit weekend de...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
VCHO, ProFri en NHG vragen om verduidelijking enkele regels 

Premier Mark Rutte heeft gesproken; de kogel is door de kerk. Vanaf 1 juni om 12.00 uur mag het zitgedeelte van cafetaria’s en restaurants weer open voor maximaal 30 eters ter plekke. Ook mogen de terrassen weer in gebruik worden genomen. Veel ondernemers waren zich al aan het voorbereiden; ee...

Koffie & thee Coronacrisis
Doppio opent op 1 juni en gaat zelfs een stapje verder

De medewerkers van de 29 vestigingen van Espressobarketen Doppio Espresso bereiden zich voor om op 1 juni de deuren weer te openen voor hun gasten. Naast de regels die voor iedere horecazaak gaan gelden, kiest de landelijke koffiefranchise voor extra maatregelen om veiligheid te bieden aan gasten en...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: