Restaurants serveren massaal niet-duurzame vis

8 juni 2018 | Thijs Jacobs

Restaurants die claimen een verantwoorde menukaart te hebben, slaan de plank mis bij vis. Uit onderzoek bij 500 restaurants die zeggen duurzaamheid belangrijk te vinden, blijkt dat bij minstens 81% van de restaurants een vissoort op de menukaart staat die rood scoort op de VISwijzer.

Vandaag, op Wereld Oceanen Dag, presenteren de uitgevers van de VISwijzer een grootschalige analyse van de duurzaamheid van vis in restaurants. De Good Fish Foundation (uitgevers van de VISwijzer) onderzocht de menukaart van 500 restaurants die in 2016 op restaurantsite Dinnersite hadden aangegeven met de VISwijzer te werken. Op 81% van deze menukaarten stond ten minste één vissoort die rood scoort op de VISwijzer. Van deze 81% heeft 32% van de totale menukaarten één rode vissoort op de kaart, 30% heeft 2 rode vissoorten en de overige 19% heeft zelfs 3 of meer rode vissoorten op de kaart staan. De score ‘rood’ op de VISwijzer betekent dat een vis meerdere duurzaamheidsproblemen heeft, zoals overbevissing, schade aan de zeebodem of milieu impact door de kweek.

Lees meer over vis (en check dan ook de handige visposter!) in de Visspecial van De RestaurantKrant, die net verschenen is. Je kunt deze gratis downloaden via deze link.

De belangrijkste ‘rode’ vissoort die geserveerd wordt is de tropische garnaal (gamba), die op 61% van de menukaarten gevonden is. Ook verse tonijn (dat is meestal geelvin, maar kan ook blauwvin of bigeye tonijn zijn) scoort vrijwel altijd rood en staat op 31% van de menukaarten. Daarnaast staat erop maar liefst 15% van de menukaarten paling (Europese aal). Dit terwijl paling een ernstig bedreigde diersoort is en er nog geen duurzame visserij of kweek mogelijk is. Ook rode soorten als rog, spiering, zwaardvis en botervis werden gevonden op menu's (Figuur 1). In een telefonische enquête geeft 4 op de 5 chefs aan dat duurzaamheid een belangrijk onderwerp is in hun bedrijfsvoering. Er is dus zeker wel de intentie om te verduurzamen maar het is nog niet terug te zien op de menukaarten.

Geschokt

Good Fish Foundation (GFF) is geschokt door deze resultaten. ‘Deze chefkoks willen wel verantwoorde vis op de kaart maar het lukt niet door gebrek aan kennis en informatie. Daarnaast hebben de meeste leveranciers nog geen duidelijk aanbod van duurzame vis, uitzonderingen daargelaten. Wij vrezen dan ook voor de menukaarten van restaurants die er nog niet mee bezig zijn.’ aldus Christien Absil, directeur GFF.

Kortom, er is werk aan de winkel voor de horeca. Waar de Nederlandse supermarkten in Europa vooroplopen in hun aanbod duurzame vis, blijft de Nederlandse horeca achter. Het gaat niet goed met de zeeën en juist restaurants kunnen het verhaal achter de vis vertellen en een duurzame keuze uitleggen. 

Wel goed bezig

Gelukkig zijn er ook restaurants die dit wel doen. Bij restaurant Bluespoon in Amsterdam hebben duurzame producten de hoofdrol, ook duurzame vis. Aanstaande vrijdag 8 juni presenteert chef kok Sander Bierenbroodspot op Wereld Oceanen Dag zijn ‘Good Fish Dish’ en wordt hij gehuldigd als ambassadeur voor het horecaprogramma Chefs voor Goede Vis van de VISwijzer. Met zijn signature dish gemaakt van duurzame makreel laat hij zien hoe het bij restaurants ook anders kan. Sander laat zich inspireren door de zee en vertelt graag het verhaal achter de duurzame vis op de kaart, een perfecte match met de Good Fish Foundation. Van elk verkocht Good Fish dish doneert Bluespoon één euro aan de VISwijzer. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Innovatief netwerken tijdens BBB Maastricht 2018

BBB Maastricht, de oudste horecavakbeurs van Nederland, vindt plaats van maandag 8 t/m woensdag 10 oktober in MECC Maastricht. BBB Maastricht biedt een veelzijdig programma voor horecaprofessionals uit ieder segment. Van (speciaal) bieren tot biologische streekproducten en van innovatieve productont...

Creëer een ijzersterke Social Media strategie

Je bedrijf gratis promoten en verkopen op Facebook is aan banden gelegd. Pitchen, promoten, reacties uitlokken, win acties en zelfs vragen om een like, het is allemaal uit den boze. Facebook wil enkel waardevolle verhalen van je zien. Wil je je horecabedrijf actief promoten dan kan dat alleen nog vi...

Verbouwen
Family Naarden is verbouwd

Bij Family Naarden zijn ze een aantal weken geleden druk bezig geweest om alle wanden in de vestiging een nieuwe uitstraling te geven. En het resultaat mag er wezen! De wand achter de counter en bij de bakwand heeft een mooie, frisblauwe tegellaag gekregen. Op de andere wand zijn tegels geplaatst in...

Opening Culinair
Foodhallen Rotterdam geopend op Kop van Zuid

Vanaf vandaag valt er weer flink wat te nassen in Rotterdam. Vier jaar na de introductie van de Foodhallen Amsterdam opent een tweedeindoor foodmarket in 010. Geen gevalletje copy-paste, maar een ras-Rotterdammer van een foodhal. Foodhallen Rotterdam betrekt samen met het naastgelegen designhotel Ro...

Uber Eats breidt uit

Waar Foodora sopt in Nederland, pakt Uber Eats juist door. Het bedrijf breidt voor het einde van dit jaar uit naar Groningen en Haarlem en vergroot het bezorggebied in de regio Den Haag door Scheveningen en Voorburg aan de app toe te voegen. Daarnaast kunnen bestaande en nieuwe gebruikers van de app...

Opening
Sidney Schutte en David Baxter openen Café Cliché

Vandaag opent Café Cliché, de gloednieuwe buurtbrasserie van Amsterdam-Oost. Hier kookt chef David Baxter vijf dagen per week voor de buurt en voor wie in de buurt is. Het initiatief en het menu zijn van Sidney Schutte, die net als Baxter carrière maakte in sterrenrestaurants. ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: