Recordgroei voor Domino’s Pizza

16 augustus 2016 | Thijs Jacobs

Vandaag publiceerde Domino’s Pizza Enterprises Limited (DPE), moederorganisatie van Domino’s Pizza Nederland, haar jaarresultaten. Een recordjaar met 122% EBIDTA winstgroei in Europa, dankzij significante organische groei, technologische innovatie en een sterke groei in het aantal geopende vestigingen, met Nederland & België als koplopers met 37 nieuwe winkels.                     
De totale DPE groep rapporteerde een netto winst groei (NPAT) van $92m, ruim 43% hoger dan dezelfde periode vorig jaar, op basis van $1.964m omzet (32,7% hoger dan vorig jaar). Naast sterke resultaten in Australië en Nieuw-Zeeland draagt Europa, en met name Nederland en België, in steeds groter wordende mate mee aan dit topresultaat.

In Europa (Nederland, België, Frankrijk, Duitsland) heeft Domino’s een ongekende record EBITDA winstgroei laten zien van 122,8%, uitstijgend boven het top DPE groep resultaat van 40,9% EBITDA groei. Deze sterke prestatie komt voort uit exceptionele organische Europese omzetgroei, gekenmerkt door 8,2% groei vanuit bestaande winkels (staat ook bekend als Same Store Sales/SSS), gecombineerd met structurele investeringen in nieuwe winkels. 

Binnen Europa hebben Nederland en België het sterkste SSS percentage en de landen lopen ook aan kop wat betreft aantal nieuwe winkels. In totaal werden in Europa 64 volledige nieuwe Domino’s winkels geopend, waarvan 37 in Nederland en België. Aankomende maand kijkt Domino’s uit naar het openen van de 200ste vestiging in Nederland.

Naast de organische winkelgroei werden ook nog 290 Joey’s en Pizza sprint winkels overgenomen in respectievelijk Duitsland en Frankrijk voor een totaal van 366 additionele Europese winkels, wat volgens Group CEO en Managing Director Don Meij een veelbelovende indicator is voor toekomstig succes.

Met de mijlpaal van 200 vestigingen in Nederland in het vooruitzicht, werkt Domino’s ook aan nieuwe winkelformules. Nieuw zijn de zogenaamde sit-in vestigingen waarbij de nadruk niet enkel ligt op het afhalen en bezorgen van heerlijke pizza’s, maar waarbij de klant ook in de winkel gezellig kan aanschuiven. 

Vooral op digitaal vlak laten Nederland en België sterke cijfers zien. Domino’s online pizzaverkoop steeg 44% in Nederland versus vorig jaar en in België zelfs 125%. Domino’s ‘OneDigital’ aanpak is een belangrijke groeifactor voor Domino’s.

'Via technologie geven we de klant meer gemak en volledige controle over het bestel- en afleverproces', aldus André ten Wolde, CEO Domino’s Pizza Benelux. 

'Door slimme marketing en gebruiksvriendelijke systemen, weten steeds meer mensen de weg te vinden naar Domino’s website en app, en zien de toegevoegde waarde hiervan bij het bestellen van hun pizza.' 

Ruim 90% van de bezorgomzet bij Domino’s in Nederland komt reeds online binnen, een record binnen de branche. Domino’s Nederland loopt hiermee voorop in de wereld. Ook in bredere zin is Domino’s koploper als het gaat om innovatieve introducties en technologische vooruitgang. Zo introduceerde ze recent als eerste bestellen via SMS, zodat iedereen makkelijk een favoriete pizza via mobiel kan bestellen. Eerder lanceerde Domino’s ook als eerste de Domino’s Pizza Tracker als wearable via de Apple Watch. Ook vergrootte ze de gebruiksvriendelijkheid voor klant door het toevoegen van additionele betaalmethodes, waaronder Paypal (NL/B) en Bancontact/Mr. Cash (B), de meest relevante betaalmethode in België. Andere baanbrekende innovatie is de ontwikkeling van DRU, Domino’s Robotic Unit, ’s werelds eerste autonome bezorgrobot.

Komende maanden is Domino’s druk bezig met de landelijke uitrol van de GPS Tracker om de veiligheid van de bezorgers nog beter te garanderen en klanten te verheugen met een supernauwkeurig bezorgtijd, die landelijk minder dan 21 minuten bedraagt. Domino’s maakt zich ook sterk om de duurzaamheid van de business te verbeteren. In een steeds groter aantal Domino’s vestigingen wordt met elektrische scooters en – fietsen bezorgd en dit aantal groeit snel. Ruim 30% van de Domino’s bestellingen in Nederland gebeurt reeds met e-bikes, en de doelstelling is om tegen eind 2016 de teller op 50% te hebben.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Insight Beach Brabant: ijzersterk horecaconcept in hartje Eindhoven

Een groep ambitieuze ondernemers presenteert deze zomer Insight Beach: een gloednieuw city beach concept dat de horeca en culturele sector bij elkaar brengt. De hardwerkende mensen in deze sectoren brengen leven in de brouwerij en moeten zo snel mogelijk weer aan de slag, vinden de initiatiefnemers....

Interview Longread Coronacrisis
Utrechtse horecaondernemers: "De run op de horeca blijft uit"

We zijn nu drie dagen onderweg sinds de 'heropening' van de horeca. Tijd om horecaondernemers te bezoeken en te vragen naar de ervaringen met het ondernemen met coronabeperkingen en de verwachting voor de toekomst. In Utrecht bezochten we daarom verschillende horecaondernemers en voelden vooral het ...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: