Recordgroei voor Domino’s Pizza

16 augustus 2016 | Thijs Jacobs

Vandaag publiceerde Domino’s Pizza Enterprises Limited (DPE), moederorganisatie van Domino’s Pizza Nederland, haar jaarresultaten. Een recordjaar met 122% EBIDTA winstgroei in Europa, dankzij significante organische groei, technologische innovatie en een sterke groei in het aantal geopende vestigingen, met Nederland & België als koplopers met 37 nieuwe winkels.                     
De totale DPE groep rapporteerde een netto winst groei (NPAT) van $92m, ruim 43% hoger dan dezelfde periode vorig jaar, op basis van $1.964m omzet (32,7% hoger dan vorig jaar). Naast sterke resultaten in Australië en Nieuw-Zeeland draagt Europa, en met name Nederland en België, in steeds groter wordende mate mee aan dit topresultaat.

In Europa (Nederland, België, Frankrijk, Duitsland) heeft Domino’s een ongekende record EBITDA winstgroei laten zien van 122,8%, uitstijgend boven het top DPE groep resultaat van 40,9% EBITDA groei. Deze sterke prestatie komt voort uit exceptionele organische Europese omzetgroei, gekenmerkt door 8,2% groei vanuit bestaande winkels (staat ook bekend als Same Store Sales/SSS), gecombineerd met structurele investeringen in nieuwe winkels. 

Binnen Europa hebben Nederland en België het sterkste SSS percentage en de landen lopen ook aan kop wat betreft aantal nieuwe winkels. In totaal werden in Europa 64 volledige nieuwe Domino’s winkels geopend, waarvan 37 in Nederland en België. Aankomende maand kijkt Domino’s uit naar het openen van de 200ste vestiging in Nederland.

Naast de organische winkelgroei werden ook nog 290 Joey’s en Pizza sprint winkels overgenomen in respectievelijk Duitsland en Frankrijk voor een totaal van 366 additionele Europese winkels, wat volgens Group CEO en Managing Director Don Meij een veelbelovende indicator is voor toekomstig succes.

Met de mijlpaal van 200 vestigingen in Nederland in het vooruitzicht, werkt Domino’s ook aan nieuwe winkelformules. Nieuw zijn de zogenaamde sit-in vestigingen waarbij de nadruk niet enkel ligt op het afhalen en bezorgen van heerlijke pizza’s, maar waarbij de klant ook in de winkel gezellig kan aanschuiven. 

Vooral op digitaal vlak laten Nederland en België sterke cijfers zien. Domino’s online pizzaverkoop steeg 44% in Nederland versus vorig jaar en in België zelfs 125%. Domino’s ‘OneDigital’ aanpak is een belangrijke groeifactor voor Domino’s.

'Via technologie geven we de klant meer gemak en volledige controle over het bestel- en afleverproces', aldus André ten Wolde, CEO Domino’s Pizza Benelux. 

'Door slimme marketing en gebruiksvriendelijke systemen, weten steeds meer mensen de weg te vinden naar Domino’s website en app, en zien de toegevoegde waarde hiervan bij het bestellen van hun pizza.' 

Ruim 90% van de bezorgomzet bij Domino’s in Nederland komt reeds online binnen, een record binnen de branche. Domino’s Nederland loopt hiermee voorop in de wereld. Ook in bredere zin is Domino’s koploper als het gaat om innovatieve introducties en technologische vooruitgang. Zo introduceerde ze recent als eerste bestellen via SMS, zodat iedereen makkelijk een favoriete pizza via mobiel kan bestellen. Eerder lanceerde Domino’s ook als eerste de Domino’s Pizza Tracker als wearable via de Apple Watch. Ook vergrootte ze de gebruiksvriendelijkheid voor klant door het toevoegen van additionele betaalmethodes, waaronder Paypal (NL/B) en Bancontact/Mr. Cash (B), de meest relevante betaalmethode in België. Andere baanbrekende innovatie is de ontwikkeling van DRU, Domino’s Robotic Unit, ’s werelds eerste autonome bezorgrobot.

Komende maanden is Domino’s druk bezig met de landelijke uitrol van de GPS Tracker om de veiligheid van de bezorgers nog beter te garanderen en klanten te verheugen met een supernauwkeurig bezorgtijd, die landelijk minder dan 21 minuten bedraagt. Domino’s maakt zich ook sterk om de duurzaamheid van de business te verbeteren. In een steeds groter aantal Domino’s vestigingen wordt met elektrische scooters en – fietsen bezorgd en dit aantal groeit snel. Ruim 30% van de Domino’s bestellingen in Nederland gebeurt reeds met e-bikes, en de doelstelling is om tegen eind 2016 de teller op 50% te hebben.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: “Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken”

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Opening Rotterdam
Tweede Bagels & Beans aGoGo verovert Rotterdam

Binnenkort klotst de bagelliefde over de randen van de Koopgoot: woensdag 20 november opent Bagels & Beans de sluizen van bagels, koffie en geluk in FORUM Rotterdam. Op de eerste verdieping komt de vertrouwde Bagels & Beans, de begane grond is gereserveerd voor Bagels & Beans aGoGo. De t...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: