Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

13 juli 2020 | Thijs Jacobs

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubliceerd. De horeca heeft het nog altijd zwaar met omzetdalingen tot 70 procent in het derde kwartaal ten opzichte van 2019. Voorts vallen de vooruitzichten voor de autohandel en -reparatie op, met een verwachte omzetdaling van 70 procent vergeleken met vorig jaar. In de retail zijn het de detailhandel in kleding(stoffen) en opticienbranche die opvallend achterblijven met 20 procent omzetdaling in het huidige kwartaal.

Voor de automotivebranche is de oorzaak van de daling te vinden in achterblijvende verkoop van nieuwe auto’s. De tweedehands autoverkopen komen wel enigszins op peil. Deze trend zal zich ook in 2021 als gevolg van economische onzekerheid voortzetten. De detailhandel via internet is een positieve uitzondering, voor deze sector verwacht de bank een omzetgroei van 30 procent in het derde kwartaal.

Veerkracht

Rabobank brengt voor alle bedrijfssectoren in kaart hoe de omzet zich ten opzichte van 2019 ontwikkelt. Uit de analyse blijkt dat er sectoren zijn die zich snel herstellen of tijdens de coronacrisis zelfs een positieve omzetontwikkeling laten zien. “We zien dat de veerkracht in (sub)sectoren groot is. Zo heeft de sierteelt minder gebruik gemaakt van het noodfonds voor omzetschade dan verwacht,” vertelt Carin van Huët, directeur sectormanagement Rabobank. “Vooruitkijkend is het de uitdaging om de diverse coronahulpmaatregelen zo af te bouwen, dat getroffen ondernemers weer volledig zelfstandig kunnen ondernemen.”

Herstel voor hotels en vakantiecentra

Voor hotels verwacht de bank dat zij in het derde kwartaal hun omzet met de helft zien dalen ten opzichte van 2019. De omzetdaling zal elk kwartaal minder groot zijn. Hotels aan de kust en vakantieparken in het hele land herstellen op dit moment het snelst. Zij zien hun omzetten momenteel op een vergelijkbaar niveau komen als 2019. Dit geldt echter niet voor de regio Amsterdam, waar het herstel van hotels achterblijft.

Detailhandel food profiteert

De omzet die de horeca misloopt door de coronacrisis komt deels ten goede aan de detailhandel food. De verwachte omzetgroei in deze sector bedraagt in 2020 ruim 6 procent. Met name supermarkten profiteren: fysieke supermarkten zien een omzetgroei van meer dan 5 procent in 2020. De onlinedienstverlening van supermarkten blijft groeien en de Rabobank analisten verwachten een groei van 25 procent in 2020 en dit zal ook in 2021 verder doorzetten. Aan de andere kant van het spectrum profiteert de betere speciaalzaak, zoals de bakker en slager. De bank ziet meer vraag naar lokaal en exclusief vlees, seizoensgroenten of andere gerechten die de consument normaal vooral bij de horeca consumeert. 

Opslagsector boekt goede resultaten

De resultaten van koel- en vrieshuizen nemen al enige jaren toe maar bereikten tijdens de coronacrisis een hoogtepunt. Door de sluiting van de horeca en de exportbeperkingen zitten de Nederlandse koel- en vrieshuizen helemaal vol met onder andere friet, snacks, vlees en vis. Een trend die in de gehele opslagsector te zien is. Deze extreme situatie zal veranderen nu de horeca weer op gang komt, maar de vraag zal hoog blijven. Veel bedrijven zullen uit angst voor een tweede virusgolf uit voorzorg opslagcapaciteit willen veiligstellen waardoor de resultaten voor de koel- en vrieshuizen tot zeker eind 2021 op een hoog niveau zullen blijven met elk kwartaal een verwachte omzetgroei van 10 procent ten opzichte van 2019. Ook de lage energieprijzen helpen hierbij.

Keerzijde

Toch is er ook een keerzijde. De sluiting en vervolgens beperkte openstelling van de horeca, heeft negatieve gevolgen voor veel speciaalzaken. Zoals voor bakkers met een eigen lunchroom of slagers en groenteboeren die leveren aan lokale horeca. Verder gaan veel events niet door. Dat zorgt per saldo voor een verwachte omzetdaling bij versspeciaalzaken van 2 procent in 2020. De impact van de recessie zal in 2021 verder doorwerken. De consument is dan naar verwachting meer prijsgevoelig en zal minder uitgeven aan luxere (food) producten. Per saldo zal daardoor vooral de goedkopere supermarkt profiteren.

Steunmaatregelen blijven belangrijk

Carin van Huët: “Sectoren die een positieve omzetontwikkeling laten zien zijn de uitzonderingen. Nu we ruim drie maanden verder zijn, wordt het nog duidelijker dat de coronacrisis een economische recessie creëert. Dat we geen grootschalige faillissementen zien is mede te danken aan de maatregelen van ondernemers, overheid, verhuurders, leveranciers en banken. Belangrijk is dat de steunmaatregelen niet in één keer eindigen om te voorkomen dat ondernemers achterblijven in een economie in recessie. We moeten samen een geleidelijke overgang faciliteren naar een samenleving waarin het mogelijk is om afstand te houden én waarin voldoende ruimte is om te ondernemen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food
Utrechtse Lijnmarkt blijft in trek: ook speciaalzaak Strovaii opent haar deuren

De Utrechtse Lijnmarkt blijft onverminderd populair onder eigenaren van speciaalzaken. Medio maart opent traiteur en streekwinkel Strovaii haar deuren aan Lijnmarkt 27. Het is de zoveelste foodspeciaalzaak die een winkelruimte huurt in de straat. Utrechter Rob van de Bergh, kok en eigenaar van Strov ...

De horeca naar de stembus deel vijf; D66

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Lunchroom wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernemers. B ...

Corona
Ruim de helft van Nederland vindt dat terrassen weer open kunnen

Uit onderzoek van I&O Research - in opdracht van de NOS - blijkt dat zes op de tien Nederlanders vindt dat de terrassen weer open kunnen. I&O Research doet regelmatig onderzoek naar het draagvlak van de coronomaatregelen. Uit het onderzoek blijkt dat de steun voor de maatregelen steeds verde ...

Interview Longread Themamaand energie
Lunchroomondernemers besparen op energie en maken zich op voor een tijdperk na corona

Besparen op vaste lasten is onvermijdelijk in deze uitdagende tijden. Een van de terugkerende posten is energie. Wanneer je het energieverbruik kunt laten dalen in de lunchroom, dan is er een goede besparing mogelijk. Zeker nu, want je mag immers geen gasten ontvangen in je lunchroom, waardoor de ve ...

Horeca naar de stembus deel vier: de SP

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Lunchroom wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernemers. B ...

Financieel Horeca & Belasting
4 keer investeringsvoordeel voor uw lunchroom!

Waarschijnlijk kijkt u verbaasd op bij het lezen van de titel van dit artikel. In deze crisistijd investeren in mijn horecazaak, dat kan toch niet de bedoeling zijn? Toch kan het fiscaal voordelig kunnen zijn om uw investeringen niet uit te stellen. De Belastingdienst heeft namelijk de Baangerelatee ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: