Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

13 juli 2020 | Thijs Jacobs

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubliceerd. De horeca heeft het nog altijd zwaar met omzetdalingen tot 70 procent in het derde kwartaal ten opzichte van 2019. Voorts vallen de vooruitzichten voor de autohandel en -reparatie op, met een verwachte omzetdaling van 70 procent vergeleken met vorig jaar. In de retail zijn het de detailhandel in kleding(stoffen) en opticienbranche die opvallend achterblijven met 20 procent omzetdaling in het huidige kwartaal.

Voor de automotivebranche is de oorzaak van de daling te vinden in achterblijvende verkoop van nieuwe auto’s. De tweedehands autoverkopen komen wel enigszins op peil. Deze trend zal zich ook in 2021 als gevolg van economische onzekerheid voortzetten. De detailhandel via internet is een positieve uitzondering, voor deze sector verwacht de bank een omzetgroei van 30 procent in het derde kwartaal.

Veerkracht

Rabobank brengt voor alle bedrijfssectoren in kaart hoe de omzet zich ten opzichte van 2019 ontwikkelt. Uit de analyse blijkt dat er sectoren zijn die zich snel herstellen of tijdens de coronacrisis zelfs een positieve omzetontwikkeling laten zien. “We zien dat de veerkracht in (sub)sectoren groot is. Zo heeft de sierteelt minder gebruik gemaakt van het noodfonds voor omzetschade dan verwacht,” vertelt Carin van Huët, directeur sectormanagement Rabobank. “Vooruitkijkend is het de uitdaging om de diverse coronahulpmaatregelen zo af te bouwen, dat getroffen ondernemers weer volledig zelfstandig kunnen ondernemen.”

Herstel voor hotels en vakantiecentra

Voor hotels verwacht de bank dat zij in het derde kwartaal hun omzet met de helft zien dalen ten opzichte van 2019. De omzetdaling zal elk kwartaal minder groot zijn. Hotels aan de kust en vakantieparken in het hele land herstellen op dit moment het snelst. Zij zien hun omzetten momenteel op een vergelijkbaar niveau komen als 2019. Dit geldt echter niet voor de regio Amsterdam, waar het herstel van hotels achterblijft.

Detailhandel food profiteert

De omzet die de horeca misloopt door de coronacrisis komt deels ten goede aan de detailhandel food. De verwachte omzetgroei in deze sector bedraagt in 2020 ruim 6 procent. Met name supermarkten profiteren: fysieke supermarkten zien een omzetgroei van meer dan 5 procent in 2020. De onlinedienstverlening van supermarkten blijft groeien en de Rabobank analisten verwachten een groei van 25 procent in 2020 en dit zal ook in 2021 verder doorzetten. Aan de andere kant van het spectrum profiteert de betere speciaalzaak, zoals de bakker en slager. De bank ziet meer vraag naar lokaal en exclusief vlees, seizoensgroenten of andere gerechten die de consument normaal vooral bij de horeca consumeert. 

Opslagsector boekt goede resultaten

De resultaten van koel- en vrieshuizen nemen al enige jaren toe maar bereikten tijdens de coronacrisis een hoogtepunt. Door de sluiting van de horeca en de exportbeperkingen zitten de Nederlandse koel- en vrieshuizen helemaal vol met onder andere friet, snacks, vlees en vis. Een trend die in de gehele opslagsector te zien is. Deze extreme situatie zal veranderen nu de horeca weer op gang komt, maar de vraag zal hoog blijven. Veel bedrijven zullen uit angst voor een tweede virusgolf uit voorzorg opslagcapaciteit willen veiligstellen waardoor de resultaten voor de koel- en vrieshuizen tot zeker eind 2021 op een hoog niveau zullen blijven met elk kwartaal een verwachte omzetgroei van 10 procent ten opzichte van 2019. Ook de lage energieprijzen helpen hierbij.

Keerzijde

Toch is er ook een keerzijde. De sluiting en vervolgens beperkte openstelling van de horeca, heeft negatieve gevolgen voor veel speciaalzaken. Zoals voor bakkers met een eigen lunchroom of slagers en groenteboeren die leveren aan lokale horeca. Verder gaan veel events niet door. Dat zorgt per saldo voor een verwachte omzetdaling bij versspeciaalzaken van 2 procent in 2020. De impact van de recessie zal in 2021 verder doorwerken. De consument is dan naar verwachting meer prijsgevoelig en zal minder uitgeven aan luxere (food) producten. Per saldo zal daardoor vooral de goedkopere supermarkt profiteren.

Steunmaatregelen blijven belangrijk

Carin van Huët: “Sectoren die een positieve omzetontwikkeling laten zien zijn de uitzonderingen. Nu we ruim drie maanden verder zijn, wordt het nog duidelijker dat de coronacrisis een economische recessie creëert. Dat we geen grootschalige faillissementen zien is mede te danken aan de maatregelen van ondernemers, overheid, verhuurders, leveranciers en banken. Belangrijk is dat de steunmaatregelen niet in één keer eindigen om te voorkomen dat ondernemers achterblijven in een economie in recessie. We moeten samen een geleidelijke overgang faciliteren naar een samenleving waarin het mogelijk is om afstand te houden én waarin voldoende ruimte is om te ondernemen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Sligro lanceert herstartcampagne voor heel horeca-Nederland

Na een bizar jaar ligt er, met de aangekondigde opening van de terrassen op 28 april, een nieuw begin in het verschiet. Dat we elkaar weer mogen ontmoeten en samen kunnen genieten. Sligro wil op een hartverwarmende manier heel horeca-Nederland laten weten dat ze er voor ze zijn en graag met ze optre ...

Achtergronden Corona
15 procent Nederlanders bezoekt minder vaak horeca vanwege contactformulieren

Nu de terrassen weer gedeeltelijk heropend worden, zullen horecaondernemers hun bezoekers ook opnieuw moeten vragen om contactgegevens voor bron- en contactonderzoek. 14,9 procent van de Nederlanders bezoekt echter minder horeca vanwege de vraag om contactgegevens achter te laten. Dit en meer blijkt ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Internationaal Mensen
Naft bier wint gold award op internationale bierverkiezing

Het Gentse Naft bier, gebrouwen door Brandstof, een nieuwe brouwerij gestart door 2 jonge ondernemers uit Gent, valt in de prijzen op de Frankfurt International Trophy. De internationale bier- en wijnverkiezing - die jaarlijks plaatsvindt in Frankfurt in Duitsland - heeft uit meer dan 3800 bieren, w ...

KHN
KHN wil horeca volledig open voor 1 juni

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt dat de horeca sneller en onbeperkt open moet. Dat laat de brancheveniging weten middels een persbericht. KHN-voorzitter Robèr Willemsen vindt het openen van de terrassen onvoldoende. “Bij de aangekondigde versoepelingen per 28 april, wil KHN d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: