Interview: Pink Lemon in s-Hertogenbosch

Auteur: Redactie
18 oktober 2005
Interview: Pink Lemon in s-Hertogenbosch

De specialismen zijn bagels en muffins, maar je kunt er ook een high tea bestellen, je vergrijpen aan chocoladefondue of tapas eten. En – verrassend: workshops volgen, gegeven door de eigenares zelf of één van haar medewerkers. Binnenkort kan er zelfs (in de herfst!) binnen gepicknickt worden, met vogelgeluiden op de achtergrond. Pink Lemon is – de naam verraadt het al – anders dan anders. Want wie heeft er wel eens een roze citroen gezien?

Roze en limoenkleurig is alles wanneer je Pink Lemon in ’s-Hertogenbosch binnenstapt. Kitsch met een knipoog, een combinatie van een groot uitgevallen poppenhuis en Pippi Langkous’ Villa Kakelbont. De roze limoen hangt in geschilderde variant prominent aan de muur in de zaak; cadeautje bij de opening. Maar het pronkstuk is de counter met mozaïek – alweer een roze citroen – gemaakt door eigenares Liesbeth van der Velden zelf. De thee wordt hier opgediend in zilveren theepotjes die achter de counter in een hoge kast staan, en overal staan grappige snuisterijen. Een plastic poedel, bijvoorbeeld, en een barbapapa. Kleine grasmatjes aan de muur blijken de saladekaarten te zijn, de soepkaart staat op een soepkom. En op de roze shirtjes van de bediening staat “Fris en fruitig. Pink Lemon”.

‘Heel veel is zelfgemaakt, om de kosten te drukken,’ zegt Liesbeth van der Velden. ‘Niks is simpel, aan alles zit wel een gek dingetje. Het liefst zou ik mijn huis ook helemaal zo inrichten. Toen ik hier begon, hebben we vooral veel geschilderd. Het moest lekker kleurig worden. En de kast tussen de benedenverdieping en de entresol is verlaagd om een doorkijkje te maken. Het is leuk als mensen veel hebben om naar te kijken.’

Bagels en Muffins zijn de specialismen van Pink Lemon. Club Bagel en Crazy Chick zijn een paar van de vijftien bagelvarianten, net als Pink Passion en Little Italy. Onder het kopje muffins staan onder andere de Blueberry- en de Maïs-Chocolademuffin. Maar soepen en salades zijn er dus ook, en smoothies en verse sappen – alles vers, het fruit van de markt. Er kan een high tea worden besteld, chocoladefondue en op sommige avonden tapas.

Creatief aan de slag

Minstens zo bijzonder als de kaart en de aankleding is dat er bij Pink Lemon ook workshops gevolgd kunnen worden. De bezoekers kunnen zich een dagdeel lang bekwamen in mozaïeken, klompen beschilderen, servies beschilderen, bonbons of muffins maken... Van der Velden en haar medewerkers geven de workshops zelf. Aan de kapstok hangt een berg plastic schortjes, de deelnemers zitten in de zaak of in een van de twee aparte ruimtes, waarvan er één ingericht is als een bos, compleet met bomenbehang en nepvuurtje, en de andere als bloemenzee.

Van der Velden: ‘Ik vind het prettig als iedereen die hier werkt zoveel mogelijk al zijn talenten kan gebruiken. Degene die goed is met vormgeving doet de lay-out van de menu’s, bijvoorbeeld, een ander maakt foto’s. We kunnen allemaal in ieder geval een paar van de workshops geven. Vaak leren we het dan weer aan elkaar. Bonbons maken hebben we geleerd van een meisje van de banketbakkersschool. Ik wil er graag weer een nieuwe workshop bij, theemutsen maken of zo. Zo blijft het leuk voor jezelf en de gasten. We houden regelmatig een brainstorm om leuke nieuwe dingen te verzinnen. Binnenkort organiseren we een picknick hier binnen. Dan gaan de tafels en stoelen weg en komen er kussens op de grond, bosgeluiden in de muziekinstallatie en branden we een bosgeurtje. En de gasten krijgen natuurlijk een picknickkoffertje. Ik zoek nog naar iets leuks vooraf, misschien wordt het lachtherapie.’

Mensenwerk

Vroeger zat op deze plek een restaurant, en werkte Van der Velden nog op de marketingafdeling van een filmwebsite. Want hoewel ze ‘altijd al’ in de horeca zat, studeerde ze bedrijfswetenschappen. ‘Ik bedacht daar arrangementen. Leuk werk, maar ik miste het mensenwerk én ik wilde graag iets voor mezelf beginnen. Met een vriendin maakte ik al een tijd muffins en brownies voor jaarmarkten, en daaruit is het idee voor Pink Lemon ontstaan. Ik wilde bagels, muffins en verse sapjes bieden, en daarnaast workshops organiseren om gasten te betreken bij de zaak en om groepen binnen te halen. Pink Lemon moest een kleurige en levendige zaak worden. Ik hield altijd een ideeënschriftje bij, en op de voorkant stond een roze citroen. Zo is de naam geboren. Lekker fris en origineel.’

Van der Velden nam de tijd om haar plannen goed voor te bereiden, en liet ze ook nog een maand bezinken tijdens een rondreis. ‘In eerste instantie zou ik de zaak samen met een vriendin beginnen. Uiteindelijk ben ik het alleen gaan doen, maar zij was wel nauw betrokken bij het opzetten en werkte hier ook.’

Nadat ze eerst twee andere panden had bekeken, het ene te groot en het andere te klein, koos ze voor deze locatie: een fraai pand in een pittoresk straatje achter de markt. ‘Ik wilde geen A-locatie, mensen moeten echt bewust kiezen om hier te komen.’ Haar enthousiasme wierp zijn vruchten af. Met de bank was ze snel rond, en al kort na de opening – mei vorig jaar – kreeg ze veel publiciteit. Pink Lemon kwam op de lokale televisie, in de lokale kranten, werd door het weekblad Libelle in de top-5 van High Tea-adressen gezet en veroverde de derde plaats in een verkiezing van de beste Bossche soepen en salades door het Brabants Dagblad. ‘In het begin deelden we “op-de-hoogte-kaartjes” uit; geïnteresseerden krijgen nu elke maand onze nieuwsbrief. En we hebben ook meteen een site gemaakt.’

Persoonlijk en gezellig

Meteen bij de start nam ze twee parttimers aan, inmiddels zijn dat er tien (die samen de uren van 2,5 fulltimer draaien). ‘De medewerkers werken hier één, twee, hooguit drie dagen. Bij meer dan 20, 30 uur per week gaan mensen toch op de automatische piloot, en ik wil dat iedereen hier enthousiasme uitstraalt.’ Zelf werkt ze zes dagen; de komende tijd gaat ze zich weer even meer op de bedrijfsvoering richten.

‘De combinatie van nieuwe plannen ontwikkelen en in de zaak staan maakt het leuk. Sinds de start is er her en der wel wat veranderd. De workshops vormen inmiddels een groter deel van het bedrijf, bijvoorbeeld. En we hebben de kaart wat aangepast. Eerst hadden we alleen bagels en muffins, en bij de soep wel Turks brood. Inmiddels kun je ook voor belegde Turkse broodjes kiezen. Zeker toen Bagels & Beans hier kwam, was het handig het aanbod iets te verruimen. We hebben ook een tijdje een avondkaart gehad, maar dat werkte niet. Het interieur past toch beter bij een dagzaak. Bovendien hebben we geen echte koks. Wel serveren we inmiddels op donderdagavond en vrijdag en zaterdag tapas. In de winter hebben we wat meer verschillende verse sappen dan in de zomer, omdat het anders ’s zomers te tijdsintensief wordt. Om diezelfde reden maken we de muffins niet meer vers, maar bakken ze af. En gaandeweg merkten we dat je hier al snel met te veel mensen staat, dus ik ben wat gaan schuiven met de inroostering en de logistiek.’

Eén verandering in de plannen is wezenlijker: oorspronkelijk wilde Van der Velden van Pink Lemon een keten maken, maar van dat idee is ze teruggekomen. ‘Het is hier zo persoonlijk en gezellig dat ik denk dat het beter bij één zaak kan blijven. Wat ik eventueel wel wil gaan doen, is op locatie werken.’

In cijfers:

Omzet etenswaren:              60%
Omzet drank:                        40%
Oppervlakte:                         60 m2
Aantal zitplaatsen:                48 binnen, 40 buiten
Prijs kop koffie:                     € 1,50
Prijs kop thee:                       € 1,45 (kruidenthee € 1,60)
Goedkoopste gerecht:          € 2,50 (broodje Fred & Ed)
Duurste gerecht:                   € 7,00 (maaltijdsalade)
Meest gegeten snack:          superman tosti
Bestsellers:                           Broodje Warme Geit (geitenkaas, walnoot, honing)
Specialiteiten:                        high tea, chocoladefondue, picknick

LU21Jaar

Foto: NFP Photography

Overig nieuws